Web Analytics  “Van data naar inzicht”

Welke online advertenties werken het best of juist het minst goed? Hebben de meest recente verbeteringen in de webshop geleid tot een beter resultaat? Is de omzet van de afgelopen maand gestegen door de online marketinginspanningen of door seizoenspatroon? Web Analytics is de basis in online marketing. Het is essentieel om de effectiviteit van uw online marketing te meten, te analyseren en te optimaliseren. Web Analytics verzamelt informatie die door middel van analyse enorm veel inzicht kan verschaffen in uw situatie. Uw online doelstellingen vormen hiervoor het uitgangspunt.

KPI

Veel bedrijven starten hun analyse met het installeren van een Web Analytics-pakket zonder na te denken over het doel van analytics. Dit leidt tot report surfing waarbij de gebruiker lukraak door de data heen klikt. Data is nog geen informatie! Door doelen op te stellen  worden gegevens van onschatbare waarde. Deze doelstellingen worden bepaald door uw strategie en business model. Door middel van Web Analytics worden deze  via de belangrijkste waarden (KPI’s) gemeten. Deze Key Performance Indicators zijn de waarden die u gebruikt om te meten in welke mate uw doelstellingen zijn behaald.

Voorbeeld: U wilt met uw website ‘25% meer omzet behalen uit uw webshop ten opzichte van afgelopen jaar’. Omzet is hier een KPI waarde. Ook de conversiegraad (het percentage bezoekers dat uiteindelijk iets aanschaft), is een KPI. Het aantal bezoekers echter niet, omdat meer bezoekers niet direct leidt tot meer conversie.

De KPI’s verschillen per website, immers, de bedrijfsstrategieën en doelstellingen zijn voor elke site anders. De KPI’s worden getoond in uw persoonlijke dashboard. Het dashboard bevat grafieken waarin trends, patronen en mogelijke relaties tussen kanalen en campagnes wordt weergegeven. Het dashboard biedt overzichtelijke en relevante waarde waarmee u direct inzicht krijgt in de prestaties van uw website. Na het meten en analyseren van uw website, begint het optimaliseren. Een veelgebruikt pakket in Web Analytics is Google Analytics.

Google Analytics

Google Analytics is een Web Analytics tool die naast gratis ook één van de beste tools is. Er wordt specifieke informatie gemeten die van belang is bij het optimaliseren van uw website. U kunt Google Analytics onder andere gebruiken voor:

  • Het meten van uw succespercentage
  • Het instellen en verbeteren van uw trechters
  • Het verhogen van uw online advertentie campagne
  • Het analyseren van uw online kanalen

 

Hoe kan Onetomarket u helpen?

Web analytics is een perfecte aanvulling op SEA, SEO, email marketing en conversie optimalisatie. Onze Web Analytics consultants helpen u bij het vaststellen van uw bedrijfsdoelstellingen en richten op basis hiervan uw dashboard en bijhorende KPI’s in. Ook zullen zij  uw websitedata omzetten naar gerichte verbeteracties om het maximale uit uw inspanningen te halen.De Onetomarket Web Analytics consultants zijn gecertificeerd en professionele Google Analytics gebruikers. Door onze kennis en ervaring met analytics pakketten (naast Google Analytics ook Omniture Web Analytics en ComScore)  kunnen wij voor u effectief, gericht en flexibel de meest relevante gegevens weergeven en analyseren. U ontvangt maandelijkse rapportages, dashboards en analyses waarmee u gericht aan de slag kunt.

Meer weten over wat Web Analytics voor uw bedrijf kan doen? Neem contact op met onze experts of meld u nu aan voor de analytics training.

Meer weten? Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Analytics Consultants:

image: 120 Web AnalyticsRené Stuifzand
COO / Analytics Consultant /
Project manager





image: 161 Web AnalyticsXandra Könning
SEA Consultant