Digitale vindbaarheid is voor bedrijven essentieel om te groeien. De buyer journey wordt grotendeels online afgelegd en de verwachting van B2B prospects worden beïnvloed door hun ervaringen als consument. Vergroot de organische zichtbaarheid binnen de fases van de buyer journey, en leg de basis voor duurzame groei.
In dit artikel gaan we in op de volgende vragen;
Het doel van zoekmachine optimalisatie (SEO) voor B2B bedrijven is om de organische zichtbaarheid te verbeteren door hogere posities in de zoekresultaten en optimalisaties van websites. Met relevante content en interactieve webpagina’s, ligt de focus op groei van websiteverkeer, engagement en conversie. Een succesvolle B2B SEO strategie maakt impact, door websites bij specifieke zoekresultaten te tonen voor de doelgroep.
De doelgroep van B2B bedrijven is anders dan de doelgroep van B2C bedrijven. De basisprincipes voor SEO hetzelfde: techniek, content en autoriteit. Hierna leggen we uit wat deze principes betekenen:
Techniek
Voor succesvolle prestaties is een solide technische basis van de website nodig. Het is belangrijk om te begrijpen, welke algoritmen een zoekmachine gebruikt:
Crawling - dit algoritme stelt de zoekmachines in staat om links te volgen en content te verkennen.
Indexing - vervolgens wordt de content op een logische manier in een database opgeslagen zodat het later gemakkelijk kan worden opgehaald.
Ranking - tot slot bepaalt het ranking algoritme waar een pagina over gaat en welke positie deze verdient binnen de zoekresultaten.
Technische SEO optimalisatie is erop gericht om een van deze algoritmen te beïnvloeden en de gebruikerservaring te verbeteren. Google lanceert regelmatig algoritme updates, een voorbeeld daarvan is de Core Web Vitals update. Core Web vitals zijn: laadsnelheid, interactie en gebruikservaring. Websites die voldoen aan de eisen van dit algoritme, ontvangen een betere positie in de zoekresultaten van Google. Daarom is een controle van de Core Web Vitals een essentieel onderdeel van een technische SEO audit.
Content
Creëer en optimaliseer content op basis van populaire zoektermen op basis van zoekvolume, zoekintentie en verbeter gebruikerservaring in elke fase van de buyers journey.
Door antwoord te geven op zoekvragen van jouw doelgroep en deze te beantwoorden met kwalitatieve content, laat je als bedrijf zien dat je de uitdagingen van je doelgroep begrijpt. Wanneer je content met structured data markup verrijkt, vergroot je de kans dat zoekmachines, zoekresultaten verrijken met ’‘direct answers boxes’ of ‘people also ask’.
Kwaliteit
Zoekmachines hebben als doel om hun gebruikers van relevante en kwalitatieve resultaten te voorzien. Wanneer je content creëert dien je rekening te houden met het EEAT principe (Experience, Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness). Deze kenmerken worden gehanteerd om te bepalen of een webpagina kwalitatieve content bevat en daarmee de gebruikerservaring wordt verbeterd.
Samengevat betekent dat voor content die organisch dient te scoren aan onderstaande kenmerken voldoet:
Autoriteit
Zodra de technische basis en content op de website is geoptimaliseerd, dan kan de zichtbaarheid een boost krijgen via het verkrijgen van backlinks. Hierbij is de kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit.
Hoewel de basisprincipes overeenkomen, heeft B2B SEO een aantal unieke eigenschappen. Die zijn belangrijk om te begrijpen bij het ontwikkelen van de SEO strategie en de doelgroep die bereikt moet worden. Het koopgedrag van consumenten is nou eenmaal anders dan die van B2B inkopers.
Wanneer je B2B vergelijkt met B2C dan is het grote onderscheid de doelgroep, de manier waarop professionele producten en diensten worden aangekocht is meestal afwijkend van de manier waarop consumenten kopen. Dat zorgt voor unieke uitdagingen die we hieronder verder toelichten:
De buyer journey zijn de verschillende fases die een potentiële klant doorloopt op weg naar een aankoop. Daarbij is een gegeven dat de behoeften en vragen van de koper veranderen tijdens de verschillende fasen van dit koopproces.
Voor B2B buyer journeys geldt dat ze vaak complexer en langer zijn. Daarnaast zijn er meer omgevingsfactoren en stakeholders die invloed uitoefenen. Ter illustratie; vergelijk eens de afweging en onderzoek die aan de koop voorafgaan van een paar sneakers en de integratie van een nieuw CRM systeem bij een grootschalige organisatie.
Er worden andere eisen gesteld aan B2B organisaties, die binnen iedere fase van de buyer journey zichtbaar willen zijn op de zoekresultaten pagina. Van de awareness fase, eerste contact, tot aan de action fase, waarin de deal wordt gesloten. Daarbij dien je van de doelgroep een kristalhelder beeld te hebben. Wat vaak diepgaander onderzoek vergt dan bij B2C SEO.
Dat maakt het ook interessanter omdat het kansen biedt om relevant SEO website verkeer aan te trekken binnen meerdere fases van de buyer journey.
Een veelvoorkomende uitdaging is zoekvolume naar B2B zoektermen, er zijn meer consumenten op zoek naar sneakers (maandelijks 86K) dan bedrijven die op zoek zijn naar een CRM systeem (maandelijks 4.5K). Voor onze B2B klanten brengen we de zoekvraag in kaart, op basis van de problemen die hun klanten ervaren en waar zij een oplossing voor bieden.
Om de juiste zoekwoorden te vinden, is het belangrijk om eerst je doelgroep en hun behoeften goed in kaart te brengen. Door middel van onderzoek kun je bepalen welke zoektermen je doelgroep gebruikt wanneer ze op zoek zijn naar producten of diensten vergelijkbaar met die van jouw B2B organisatie. Daarnaast kun je ook gebruikmaken van tools zoals Google Trends, Google Keyword Planner, Ahrefs, Answer the public om relevante zoekwoorden te vinden. Met deze tools kun je nagaan wat de populariteit is van verschillende woordcombinaties en welke het meest worden gezocht binnen zoekmachines.
Thought leadership betekent dat een persoon of een bedrijf wordt gezien als kennisleider binnen een vakgebied, met de nadruk op “wordt gezien”. Dit is een titel die je moet verdienen. Maar wat is dan de reden dat bedrijven zich als thought leader willen profileren?
Bottom line voornamelijk om impact te maken op hun commerciële doelstelling. Hierbij vormt het onderscheidende vermogen de belangrijkste drijfveer. In een wereld waarin differentiatie op producten en diensten steeds moeilijker wordt, biedt thought leadership de kans om je te onderscheiden. Via Thought leadership bouw je vertrouwen op bij je doelgroep. Met relevante inzichten, kennis en ervaring die je uitdraagt ten aanzien van klant uitdagingen.
Om de status Thought leader te bereiken moet de hele organisatie daarin mee. Het is een strategische keuze die op organisatieniveau genomen moet worden, en niet enkel door de marketing afdeling bereikt kan worden.
Onderwerpen die je als organisatie helder moet krijgen:
Thought leadership bereik je niet zomaar, toch is het een zeer krachtige methode om invulling te geven aan je SEO content strategie en daarmee aan inbound marketing.
SEO speelt een prominente rol bij acquisitie voor B2B organisaties. Investeren in SEO zorgt voor groei op de lange termijn. Hoe sterker de performance en conversie van organisch verkeer, des te lager de benodigde inspanning op betaalde kanalen.
Verken met ons de mogelijkheden voor duurzame groei!