Als leverancier van software voor wetenschappelijk gedragsonderzoek op dieren en mensen is Noldus actief in meer dan 100 landen. De website is een cruciaal kanaal om potentiële klanten overal ter wereld te bereiken. Om de prestaties van online marketingactiviteiten beter inzichtelijk te maken en continu te optimaliseren, richtte Onetomarket de marketing analytics omgeving voor Noldus.com compleet opnieuw in. Met de inzichten die deze inrichting oplevert, is Noldus in staat om doelgerichter kwalitatieve leads genereren.
Universiteiten, wetenschappelijke instituten en bedrijven, zoals Boeing en de universiteit van Rouen gebruiken de oplossingen voor uiteenlopende toepassingen. Deze variëren van welzijns- en psychologisch onderzoek tot gedragsanalyses van dieren of mens-dier interactie. Met zo’n diverse klantpopulatie is het lastig om doelgroepen op een andere manier dan online te bereiken.
Annelies Querner-Verkerk, Marketing Communications Team Leader bij Noldus, legt uit: “Om via de website effectief leads te genereren, hanteren we sinds 2011 een inbound marketingstrategie op basis van content marketing en social media, later aangevuld met Google Ads. De resultaten van deze online activiteiten en investeringen bleven echter achter bij de verwachtingen. We wilden dus beter inzicht in de effecten van onze online marketingactiviteiten om bij te sturen en te verbeteren.”
In de zoektocht naar een partner die de resultaten van online inspanningen inzichtelijk kon maken, kwam Noldus in aanraking met Onetomarket. “Hun datagedreven, wetenschappelijke aanpak van Marketing Analytics en Advertising sluit goed aan bij onze eigen werkwijze. We hebben samen eerst een gedegen probleemanalyse gemaakt. We gebruikten al Google Analytics, maar die inzet was duidelijk nog te verbeteren. Digital Analytics is hét instrument om online resultaten en verbeterkansen inzichtelijk te maken. Op advies van Onetomarket is Google Analytics opnieuw ingericht en uitgebreid met Google Tag Manager. Hiermee hebben we tientallen tags, triggers en variabelen op maat ingesteld, waardoor we nu een gedetailleerder beeld hebben van de traffic op onze site. En daar gerichter op sturen.”
Eén van de aspecten die zijn verbeterd, is het uitbreiden van het aantal meetpunten. Bovendien worden nu ook alle formulieren automatisch gemeten. “We hebben veel contactmomenten en het is zeer waardevol om deze goed in kaart te brengen. Samen met Onetomarket is een blauwdruk gemaakt van alles wat we willen weten. Zo hebben we een beter beeld van het gedrag van bezoekers. We kunnen nu de complete customer journey analyseren, van Google Search tot invoice.
Verder hebben we aan de hand van analyses uit Google Analytics de landingspagina’s voor een aantal van onze softwareoplossingen aangepast om de resultaten verder aan te scherpen”, zegt Querner-Verkerk. Aan de hand van een expert review gaf Onetomarket concrete adviezen over de specifieke aanpassingen die nodig waren.
Volgens Querner-Verkerk ligt er nu een goede Digital Analytics-basis. “Onetomarket heeft de tools ingericht en onze mensen getraind om de juiste insights te genereren. We hebben een groot marketingteam met gespecialiseerde kennis dat de rapportages nu zelf maakt. We weten wie welke oplossingen nodig hebben en waar zij vandaan komen. Doordat we de effecten van onze activiteiten nauwgezet monitoren en verbeteropties signaleren, kunnen we doelgerichter investeren in kwalitatief goede leads.”
Om meer relevant webverkeer te realiseren had Noldus in het verleden in Google Ads geïnvesteerd. Hoewel de organische vindbaarheid hoog is, wilde het bedrijf meer concrete leads. Querner-Verkerk: “Naast content marketing en social media wilden we met Advertising een extra kanaal inzetten, maar we merkten dat onze investeringen niet goed rendeerden. Daarom hebben we dat project stilgelegd. Samen met Onetomarket hebben we die activiteiten weer opgepakt. Ons account is volledig opnieuw opgezet en wordt nu continu geoptimaliseerd. In nauw overleg hebben we de strategie bepaald om snel zichtbare resultaten te boeken.”
De Google Ads Search campagnes van Noldus zijn primair gericht op zoekwoorden voor de belangrijkste softwareoplossingen The Observer XT en EthoVision XT. “Dit was een uitdaging omdat klanten onze oplossingen op uiteenlopende manieren toepassen. Hierdoor is het bepalen van zoektermen lastig. Samen hebben we hiervoor een effectieve verdeling ontwikkeld, waarbij wij de inhoud aanleveren en bijhouden, en Onetomarket de techniek levert. Op die manier is het gelukt effectieve campagnes te ontwikkelen.”
Tijdens het Advertising project ontdekte Noldus dat het monitoren en verbeteren van de campagnes een specialisme is. “Het is lastig om bij Google Ads aan de juiste knoppen te draaien. Daarom doen we de deze continue ontdekkingstocht samen met Onetomarket. We hebben elke maand een Google Hangouts-meeting om de rapportages te bespreken. Die vormt ook de basis voor adviezen over het aanpassen van de keywords en de afstemming op het zoekverkeer. Met deze adviezen en door continue optimalisatie door Onetomarket kunnen we zeer doelgericht investeren en zien we meteen wat de concrete effecten zijn. Met deze constructieve, datagedreven aanpak is het aantal clicks met 73% gestegen. Verder hebben we 96% meer conversies en is het conversiepercentage ook met 15% toegenomen. Dit alles leidt tot kwalitatief betere leads; een mooi resultaat van de prettige partnership die we met Onetomarket hebben opgebouwd.”