Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Hoe kies ik de beste website bouwer?

De keuze is oneindig wanneer je een web bouwer zoekt. Website bouwer zijn er van klein tot groot, de één met een creatieve inslag en de ander gaat uit van een technische basis. Hoe maak je nu de juiste keuze?

Er zijn veel factoren om rekening mee te houden die je een ernstige vorm van keuzestress kunnen opleveren, bijvoorbeeld:

Je gaat een samenwerking aan voor langere termijn, kan je nu al je toekomstige wensen overzien?

Je maakt deze keuze niet jaarlijks, heb je alle kennis en ervaring in huis om de juiste keuze te maken?

Technologische ontwikkelingen gaan ontzettende snel, ben je up-to-date genoeg om op niveau mee te kunnen praten?

Hoofdzaken die het belangrijkste zijn bij het selectieproces van je nieuwe website bouwer is dat je ten eerste voor jezelf helder hebt wie je doelgroep is en wat je doelen zijn. Ten tweede bepaal je voor jezelf wat je verwacht van een webbouwer. Ten slotte zorg je dat je de juiste vragen stelt.

Formuleer het doel van je website

Vaak worden nieuwe websites gelanceerd zonder een heldere doelstelling. Veel gesprekken gaan bijvoorbeeld over mooi en niet mooi terwijl we allemaal weten dat over smaak niet (of juist heel veel) te twisten valt. Hoe dan ook, mooi of lelijk is subjectief. Je doelstelling is dat niet. Wanneer je je doelen helder overbrengt aan je web development partij kan daar geen ruis op de lijn ontstaan.

Bepaal je doelgroep

Voor wie maak je de website en wat verwacht deze daar aan te treffen? Het management dat vooral aan de buitenwereld wil laten zien dat jullie een prachtig bedrijf zijn? Of de afdeling commercie die wil focussen op acties en aanbiedingen? Beide zijn belangrijk maar uiteindelijk draait het om de bezoeker en welke oplossingen jij te bieden hebt voor zijn of haar probleem.

Bepaal de behoefte van je doelgroep

Achter ieder sitebezoek zit een intentie. Hoe beter jij die intentie invult, hoe groter de kans op succes. Ga uit van de klantreis en bepaal de contactmomenten waarin je website een onderdeel is. Je krijgt dan een duidelijk beeld van de functionaliteiten welke je website moet bieden.

Bepaal de requirements en verwachting

Wat verwacht je van je website bouwer? Het woord zegt het al, verwacht je dat alleen een website gebouwd wordt of ook de online marketing diensten eromheen zoals SEO, SEA, Analytics. Hierbij ondersteunt Onetomarket organisaties om requirements op te stellen en de verwachting tussen partijen helder op papier te zetten, zodat het voor iedereen duidelijk is waar het eindproduct aan dient te voldoen.

Stel de juiste vragen aan de website bouwer

Nu je doelgroep en functionaliteiten helder zijn stap je naar een webontwikkelaar. Je weet wat je uitgangspunten zijn. Vaak geven deze uitgangspunten ook al aan of een technische of creatieve webontwikkelaar beter bij je behoeften past.

1. Wat is jullie visie op een website voor nu en de toekomst en hoe ga je hier mee om?

Een leuk onderwerp om het gesprek mee te openen en enorm over uit te weiden. Deze vraag werkt inspirerend en zet jezelf aan het nadenken. Niemand kan in de toekomst kijken en een goed of fout antwoord is onmogelijk. Wel zegt het antwoord hierop veel over je eventuele web ontwikkelaar en of jij je hier bij thuis gaat voelen. Je uiteindelijke keuze hoeft niet 100% rationeel te zijn. Het hebben van een klik is een belangrijke factor in een plezierige samenwerking.

2. Kunnen wij aanspraak maken op gegarandeerde ontwikkelcapaciteit na livegang?
Deze vraag hangt samen met je doelstelling. Sommige websites staan en hebben in de loop van de tijd slechts kleine tweaks nodig. Wil je continue verder ontwikkelen, dan is een vaste urenpot onmisbaar.

3. Hoe gaan jullie om met versiebeheer en test- en acceptatieomgevingen?

Ook deze vraag is afhankelijk van je doelstellingen. Het is onmisbaar bij een website waar doorlopend in getest wordt en features worden toegevoegd.

4. Welke middelen zijn er om uptime, voortgang en ontwikkeling te waarborgen?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vaste projectmanager, een ontwikkelstraat, een ticketsysteem, afspraken over reactiesnelheid of zelfs complete SLA’s. Niets is zo vervelend als het gevoel hebben geen grip op zaken te hebben. Komt de situatie je bekend voor dat grote projecten blijven liggen door adhoc ontwikkelingen? Of geen antwoord kunnen geven wanneer je collega of manager vraagt wanneer een project opgeleverd wordt? Welk systeem het beste voor je werkt, is een persoonlijke keuze maar zorg ten allen tijde dat je ontwikkeling en stabiliteit geborgd is. Dit werkt voor jezelf het beste maar ook voor je web ontwikkelaar.

5. Is het mogelijk om een eigen (dedicated) hostingprovider en server te gebruiken of wordt er gebruik gemaakt van shared webhosting?

Shared webhosting is beperkter en goedkoper dan dedicated webhosting. Deze beperking hoeft  zeker niet een nadeel te zijn en kan voor de huidige en zelfs toekomstige situatie prima voor je werken. Wees je echter wel bewust van de nadelen die er zijn en bepaal of deze voor jou doorslaggevend zijn. Hou er rekening mee dat je in het geval van shared webhosting in beschikbare functionaliteiten niet afhankelijk bent van andere websites die op de server draaien.

Tip: veel hostingpartijen bieden een online keuzehulp bij het maken van deze keuze.

6. Welke ervaring hebben jullie met het bouwen op basis van API’s?

Voor sommige website is het noodzakelijk koppelingen te maken met andere applicaties via API’s. Denk bijvoorbeeld aan je productcatalogus, een klantomgeving of branchespecifieke tooling. Ga je gebruik maken van API’s dan is het niet per definitie beter dat je web ontwikkelaar ervaring heeft met jouw specifieke tools maar dit kan wel voordelen opleveren. Vraag zeker ook naar referenties over andere projecten waarbij API’s zijn gebruikt om data op de website te ontsluiten.

7. Werken jullie met een open source of eigen CMS en met welke reden?

Web ontwikkelaars maken vaak bewust een keuze voor een eigen CMS of een open source CMS. Bovendien in beide gevallen met heel valide argumenten. Ook hier is de keuze niet goed of fout, maar beide hebben vaak wel eigen voor- en nadelen.

Ga bij het bespreken van het CMS ook zeker in op een aantal basisfunctionaliteiten:

a. Zijn maatwerk functionaliteiten mogelijk?

Het kan voorkomen dat bij de keuze voor een eigen CMS functionaliteiten gedeeld worden met andere websites die op het CMS draaien. Dit kan conflicten opleveren wanneer jouw wens tegenstrijdig is aan die van een andere website.

b. Zijn functionaliteiten en weergaves aan te passen op basis van het device van de bezoeker?

Uiteraard moet je website responsive zijn maar het is handig wanneer je onafhankelijk van je webontwikkelaar zelf kan bepalen welke elementen je op welk device wil vertonen.

c. Zijn er mogelijkheden voor drag en drop, live tekst aanpassen, paginatemplates en custom stylesheets?

Jij maakt je website gebruiksvriendelijk voor je bezoeker, dit streven is alleen maar leuker wanneer je tooling ook gebruiksvriendelijk is. Je wilt snel kleine aanpassingen kunnen doen maar ook vrijheid bij het opbouwen van een pagina.

d. Is er een formulierenmodule met custom formulieren?

Even snel een formuliertje maken voor dat ene event? Heerlijk dat je niet afhankelijk bent van derden. Bedanktpagina’s mogen vandaag de dag niet ontbreken in een website die vanuit de bezoeker is ingericht maar ook wil je het succes van je inspanningen meten door het instellen van doelen op basis van url’s van bedanktpagina’s.

e. Kan ik (landings)pagina’s maken met eigen titel, tekst, en URL?

Wanneer je actief met SEO en SEA aan de slag gaat dan ontkom je niet aan het maken van landingspagina’s. Je CMS moet je de vrijheid bieden om deze pagina’s te maken met de juiste instellingen.

f. Is er een productcatalogus en met welke functionaliteiten?

Heeft je website een commercieel doel? Een productcatalogus is dan onmisbaar. CMS-en bieden zelf vaak deze functionaliteit maar er zijn er ook diverse geavanceerde plugins en maatwerkoplossingen beschikbaar. Hoe in ieder geval rekening met de volgende functionaliteiten:

  • Zoekfunctie op trefwoord: bezoekers die zoeken op trefwoord hebben een aanmerkelijk hoger conversieratio dan bezoekers die via filtering in je voorraad zoeken.
  • Multiselect filtering, mogelijkheid tot toevoegen specifieke filteringopties per productcategorie: Niet zo frustrerend voor je bezoeker als geen vrijheid in keuze (zoeken op maat 42 en 43 niet 42 of 43).
  • Sorteermogelijkheden: Sorteren op prijs, populaire producten, actieproducten en wat je nog meer kan bedenken is een behoorlijke uitbreiding van het gebruiksgemak van je site.
  • Vergelijkingsmogelijkheden: Door producten te kunnen vergelijken help je de bezoeker de juiste keuze te maken.

8. Welke standaard of maatwerk mogelijkheden zijn er met betrekking tot SEO?

De basis van SEO is de techniek van je website. Termen als robots.txt, canonicals, 301 redirects, sitemaps.xml, www- non www, AMP, meta’s, pagetitles, image attributen, schema.org embed, flexibele sitestructuur moet je je minimaal in verdiepen en moet je kunnen instellen vanuit je CMS of geïmplementeerd kunnen worden door je webontwikkelaar.

9. Is het mogelijk om dataLayers toe te voegen?

Voor het correct inrichten van je metingen via bijvoorbeeld Google Tag Manager en Google Analytics zijn dataLayers essentieel.

10. Is het mogelijk om personalisaties toe te passen op basis van klantdata/bezoekersdata?

Een trend van nu die je zeker niet wil missen is personalisatie. Want personalisatie = relevantie = conversie. Ook hier geldt dat er externe applicaties zijn die dit voor je kunnen doen en dat niet beslist vanuit je CMS moet. Uiteraard moet die externe applicatie wel gekoppeld kunnen worden aan je CMS.

Aan de slag met deze lijst

Door aan de hand van deze lijst in gesprek te gaan met je eventuele web ontwikkelaar heb je je eigen doelen helder en stel je de vragen die je helpen bij het maken van de juiste keuze. Iedere situatie is anders en het is goed mogelijk dat in jouw specifieke situatie andere vragen van toepassing zijn of sommige juist niet, deze lijst levert je de juiste handvatten.

Mis je vragen voor jouw specifieke situatie of heb je hulp nodig bij het selecteren van de juiste webdevelopment partij? Wij helpen je graag!

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen