Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Growth : Wanneer Advertising via Yahoo! kan renderen

Wanneer Advertising wordt ingezet om meer bezoekers te leiden naar een website of webshop is Google Ads het meest voor de hand liggende instrument. In sommige gevallen kan het echter ook lonen om via concurrerende zoekmachines te adverteren, zoals via Yahoo Search Marketing!.

Al in 1998 maakte GoTo.com het mogelijk om te bieden op een goede positie in zoekresultaten. Sinds 2001 nam Yahoo! de diensten van GoTo af en in 2003 besloten zij GoTo over te nemen voor ruim $1,6 miljard.

Van 2003 tot nu is het marktaandeel van Yahoo! weinig gewijzigd in Nederland. Yahoo! bedient nog steeds omstreeks de 1% van de zoekopdrachten, terwijl concurrent Google ongeveer 95% van die markt in handen heeft.
Het percentage van 1% zorgt ervoor dat Yahoo! voor veel adverteerders niet interessant is, het verkeer wat binnengehaald kan worden is relatief gezien erg laag.

 width=

Bij grote volumes wordt Yahoo! echter wel interessant. Een 1% stijging van volume valt niet te negeren als Google Ads al optimaal ingezet wordt en, zoals gezegd, er met grote volumes gewerkt wordt. Daarbij komt ook dat Yahoo! de mogelijkheid biedt om een geƫxporteerde Google Ads campagne te importeren in Yahoo!.
Een goed presterende grote Google Ads campagne kan het dus lonen om deze ook in te zetten via Yahoo!. Hieraan zijn echter een aantal voordelen en nadelen verbonden:

Voordelen Yahoo! Search Marketing:

  • een Google Ads campagne kan geĆÆmporteerd worden;
  • de gemiddelde CPC ligt bij Yahoo! lager dan bij Google Ads.

Nadelen Yahoo! Search Marketing:

  • Een veel lager bereik dan via Google Ads;
  • importeren Google Ads campagne werkt niet gemakkelijk;
  • optimaliseren campagnes niet geheel user-friendly, vervelende editor.

Yahoo! Search Marketing biedt een aantal voordelen boven het veel volumineuzere Google Ads zo ligt de gemiddelde CPC voor keywords een stuk lager en door het vergelijkbare conversiepercentage valt de CPA lager uit.

Toch moet er een slag om de arm gehouden worden. Het importeren van een Google Ads campagne gaat niet gemakkelijk. Nagenoeg altijd zullen foutmeldingen zich voordoen die opgelost moeten worden (veelal het verschuiven van kolommen met data). Omdat ook het optimaliseren minder gemakkelijk gaat zal dit meer tijd in beslag nemen dan bij dezelfde Google Ads campagne.

Kortom; een SEA campagne inzetten voor Yahoo! biedt kansen bij omvangrijke accounts met veel verkeer en accounts met (zeer) hoge CPA. Redeneer altijd vanuit de business impact en bereken de ROI om de investering te kunnen rechtvaardigen.

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen