Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

De waarheid over Dynamic Keyword Insertion

Wanneer je een advertentie schrijft, is het van belang dat deze zo goed mogelijk aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker. Het terug laten komen van relevante termen is dus essentieel. Dit kun je o.a. bereiken door je campagne goed in te delen en specifieke advertentiegroepen te hanteren. Ook het gebruik van de zogenaamde Keyword Insertion kan hieraan bijdragen.

Google heeft Keyword Insertion als volgt beschreven:

"Een geavanceerde Google Ads-functie waarmee uw advertentietekst dynamisch wordt bijgewerkt en een van uw zoekwoorden die overeenkomt met de zoektermen van een klant, aan de tekst wordt toegevoegd."

Is de zoekopdracht te lang (langer dan 25 tekens, als het gaat om de Headline), dan verschijnt een vooraf bepaalde alternatieve tekst. In onderstaand voorbeeld is dit Auto kopen.

{Keyword:Auto kopen}
Groot aanbod, Lage prijzen!
Maak vandaag nog een proefrit.

Wat is keyword insertion?

In diverse blogposts is te lezen dat Keyword Insertion inhoudt dat de zoekopdracht van de gebruiker op de plaats van de code verschijnt. Ook bovenstaande tekst zoals door Google geformuleerd zou je als zodanig kunnen opvatten. De waarheid is echter dat dit alleen het geval is, als de zoekopdracht overeenkomt met een keyword uit je account. In alle andere gevallen zoekt Google het keyword uit je account dat het meest op de zoekopdracht lijkt. Dus stel, je account bevat de volgende keywords:

Goedkope auto kopen
Leuke auto's
Rode auto kopen

Iemand zoekt in Google op 'voordelige auto kopen'. Deze zoekterm komt niet voor in je zoekwoordenlijst, dus deze verschijnt ook niet als zodanig in je advertentietekst. Google zal dan 'Goedkope auto kopen' in de headline, op de plaats van de code, laten verschijnen. Dit keyword komt immers wél voor in je account en lijkt het meest op de ingevoerde zoekopdracht.

Google beschrijft:

De tekst na de dubbelepunt (:) (weergegeven als standaardtekst) verschijnt als er in reactie op de zoekactie van de gebruiker geen passend activeringszoekwoord uit uw lijst met zoekwoorden voor een advertentiegroep kan worden gegenereerd.

en

Het weergegeven zoekwoord komt overeen met een zoekwoord of zoekwoordvariant die u voor de advertentiegroep van de advertentie hebt gekozen.

Wanneer iemand dus zou zoeken op 'rode outo kopen', een missspelling, verschijnt in de tekst het correcte 'Rode auto kopen'. Het voordeel is hier dat alleen de correcte spelling wordt getoond en je je advertentie dus niet hoeft te 'vervuilen' met spelfouten.

Meer weten over Advertising campagne management, neem gerust contact met ons op, we helpen je graag.

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen