Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Bepaal de waarde van SEO backlinks in 11 stappen

De onderstaande elf criteria gebruik ik om snel de waarde van een potentiële link te bepalen.

Hoe herken je een goede website waar je graag een link van zou willen? Dat is een vraag die steeds belangrijker wordt. Afgelopen zomer heeft Google haar Webmaster Guidelines aangepast en daarmee laten weten dat het inkopen van backlinks en het creëren van linknetwerken niet meer mag. Er vond ook een verschuiving plaats in de waardering van backlinks.

De tijd waarin puur de hoeveelheid backlinks telde is nu dus definitief voorbij. Kwaliteit is wat telt!

Bij het beoordelen van een website op 'linkwaarde' zijn meerdere factoren van belang. Als je echter net als ik vele, vele websites controleert per dag, dan is een korte, handige checklist onontbeerlijk.

De checklist

1. Wat is het thema van de website en de pagina?
Wat is het thema van een website en is dat thema gerelateerd aan het onderwerp van jouw website? Dit is belangrijk omdat zoekmachines inhoudelijk verwante links hoger waarderen.

Naast het specifieke thema van de website is ook het thema van de uiteindelijke pagina waarop je een link wilt hebben uitermate belangrijk!

2. Rankt deze pagina op jouw keyword?
Een goede manier om de kwaliteit van een link te bepalen, is door te kijken naar het keyword waarop je wil ranken. Welke pagina's ranken goed op dat keyword? Kun je daar links van krijgen?

Omgekeerd werkt het ook: als je een site bekijkt, komt deze dan in de top-10 of top-20 op je gekozen keyword? Zo ja, dan is het een goede link!

3. Is deze website een (lokale of globale) autoriteit?
Van sommige websites wil iedereen een link. Zoals backlinks met grote autoriteit. Wij onderscheiden twee soorten autoriteiten:

  • Lokale autoriteit:Autoriteit gebaseerd op locatie thema(niche). Zoals binnen een land (overheid.nl, etc.);
  • Globale autoriteit: Autoriteit op basis van wereldwijde .com links. Denk aan Apple.com, Microsoft.com, Sun.com, stanford.edu, wikipedia en W3c.org.

4. Wat is de autoriteit?
Autoriteit is een waardebepaling van een website of pagina op basis van interne en externe links uitgedrukt in verschillende metrics. Vanuit Ontetomarket maken we gebruik van Domain rating (DR) van Ahrefs, een getal tussen de 0 - 100. Hoe hoger het cijfer hoe beter.

5. Aantal en kwaliteit van inkomende links?
De backlinks van de pagina van jouw keuze zijn relevant. Ze tellen indirect mee in de waarde die de link aan jouw website overdraagt. Het aantal- en de kwaliteit van backlinks van een website controleren wij ook via Ahrefs.

6. Aantal en kwaliteit uitgaande links?
Ook het aantal en de kwaliteit van de uitgaande links op de door jou geselecteerde pagina bepalen de waarde. Is het een pagina die alleen naar relevante websites binnen het vakgebied linkt? Hoe vaak linkt deze pagina naar andere pagina's? Optimaal is het als de pagina geen of weinig uitgaande links die allemaal relevant zijn.

7. Duidelijke inkoopmogelijkheden voor links? Black-hat!
Als op een website duidelijke inkoopmogelijkheden voor links gecommuniceerd worden of het toevoegen van een link voor iedereen gratis aangeboden wordt is het in de meeste gevallen geen waardevolle link. In het ergste geval heeft een dergelijke link zelfs negatieve uitwerkingen voor jouw website.

8. Keyword-density?
Hoe frequent een bepaald keyword op een pagina gebruikt wordt is belangrijk omdat een zoekmachine mede aan de hand van de keywords het thema van de pagina bepaalt. Zo wordt ook meteen zichtbaar of de pagina eventueel overgeoptimaliseert is en of keywords in een niet natuurlijke hoeveelheid gebruikt worden.

Controleer dit met de zoekfunctie in Firefox (Ctrl+F) of met de eerder genoemde Spider simulator tool.

9. Traffic op de site?
Een goede link is niet alleen goed voor SEO, maar genereert ook traffic op je site. Kun je achterhalen of er op deze site veel traffic is? Dat zie je aan zaken als hoeveelheid reacties (nieuwssites/blogs), grootte van de site (tik in in google: site: http://de-site.nl/ ), nieuwswaarde, etc.

10. Leeftijd van de site?
Hoe ouder (en stabieler) een site, hoe meer autoriteit. Gebruik daarvoor de Wayback Machine van archive.org. Deze geeft ongeveer de leeftijd van een website aan en geeft 'snapshots' van de geschiedenis van die site.

11. Wanneer heeft Google de pagina voor het laatst bezocht?
Hoe vaak een website door Google gespiderd wordt hangt onder andere samen met de relevantie van de website. Hoe frequent een website gespiderd wordt is afhankelijk van meerdere factoren onder andere de backlinks die een site heeft en het vernieuwen en toevoegen van content op de site.

Wanneer Google een pagina voor het laatst bezocht heeft kun je in de Google cache achterhalen. Zie ook http://www.google.nl/help/features.html#cached

Conclusie

Met deze vragen krijg je snel duidelijkheid over de waarde van een link. Hulp nodig bij de waardebepaling van een backlink profiel of het uitbouwen van de autoriteit? We helpen je graag!

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen