In het voorjaar van 2017 kondigde Google de komst van Google for Jobs aan. En nu, in augustus 2020 wordt het platform toch écht groots uitgerold in Europa. Google verzamelt daarmee vacatures vanuit verschillende bronnen. Zodra je zoekt op vacature gerelateerde termen verschijnen in de zoekresultaten van Google vacatures. Google for Jobs blijft dus een zoekmachine. Je kan namelijk niet zelf vacatures plaatsen.
Met de zoekmachine voor vacatures wil Google het gemakkelijker maken om werkzoekenden en werkgevers samen te brengen. Om te beginnen, hoef je als werkzoekende niet langer verschillende websites te doorzoeken naar de juiste baan.
Vacaturesites hebben doorgaans 2 zoekvelden: ‘wat zoek je?’ en ‘waar zoek je een functie?’ Google for Jobs heeft slechts 1 zoekveld waar je alle specificaties kan ingeven. Zowel de zoekresultaten als de vacatureomschrijving zijn op 1 pagina te zien. Bij de vacatureomschrijving geeft Google altijd een salarisindicatie weer.
Google onderscheidt zich door het gebruik van machine learning en AI om werkzoekenden te matchen met de jobs die aansluiten op hun behoeftes. Met behulp van de verschillende zoekfilters kan je sneller relevante vacatures vinden. Denk aan het type bedrijf, dienstverband of afstand van huis. Alle zoekfilters verschijnen horizontaal in Google for Jobs. Bij vacaturebanken zie je zoekfilters doorgaans verticaal terug.
Werkzoekenden krijgen niet alleen vacatures te zien die dezelfde zoekterm bevatten. Google neemt ook vergelijkbare zoektermen mee door het gebruik van machine learning. Zo kan je functietitels te zien krijgen waar je zelf nog niet aan gedacht had.
Tot slot worden vacatures ontdubbeld zodat kandidaten geen dubbele jobs vinden. Google vermeldt pas bij de sollicitatie opties de verschillende bronvermeldingen. De kandidaat kiest vervolgens zelf via welke platform hij/zij vervolgens solliciteert.
Je kan er nu al voor zorgen dat je website voldoet aan de eisen die Google stelt voor Google for Jobs. Binnen je website dienen technische aanpassingen te gebeuren zodat Google de gegevens uit je vacatures kan lezen. Daarnaast wordt het nog belangrijker om sterke vacatureteksten te schrijven.
Voeg het structured data schema JobPosting toe aan je online vacatures. Hiermee geef je op een gestructureerde wijze door aan zoekmachines welke data er te vinden is op je pagina. Google kan hierdoor je gegevens beter lezen en zo de meeste relevante resultaten aan de bezoeker tonen. Een aantal kenmerken dien je verplicht in te vullen zodat Google de context van de informatie op je pagina kan begrijpen. Verplichte velden zijn:
Zorg dat je de implementatie van de structured data controleert.
Gebruik daarnaast de Indexing API of maak een aparte sitemap aan. Heb je een nieuwe vacature beschikbaar? Of is er een vacature al ingevuld? Met de Indexing API of de aparte sitemap houd je Google op de hoogte van dergelijke wijzigingen binnen je website.
De vindbaarheid van vacatureteksten wordt steeds belangrijker. Een sterke vacaturetekst is onmisbaar. Doe je voordeel met onderstaande tips bij het schrijven van je vacatureteksten. Ze zijn relevant voor je kandidaten, maar net zo relevant voor Google.
Wil je dat je vacatures zichtbaar zijn op Google for Jobs zodra het geïntroduceerd wordt in Nederland? Schrijf sterke vacatureteksten en zorg dat je website aan alle technische vereisten voldoet. We helpen je graag verder zodat je website nu al klaar is voor de komst van Google Jobs!