Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Excel tips en tricks voor Google Ads

Excel tips en tricks voor Google Ads
Om grote SEA campagnes goed te beheren wordt veelal de Editor gebruikt. Deze is gratis te downloaden en biedt de Google Ads gebruiker een zeer handige applicatie om campagnes te managen. Via de Editor kunnen er snel en eenvoudig grote bewerkingen worden gedaan, wat veel meer tijd zou kosten als je dit via de Google Ads Interface zou moeten doen.

Naast dat de Editor zeer efficiënt werkt ten opzichte van de Google Ads Interface kan je ook spreadsheets uit bijvoorbeeld Microsoft Excel of Google Spreadsheets inladen in de Editor. Hierdoor kan je je campagnes zeer snel online zetten en bewerken. Tegenwoordig worden steeds meer handelingen in Excel gedaan, waarna het via de Editor in de account wordt geladen.

Omdat spreadsheets steeds meer gebruikt wordt om grote bewerkingen te doen, is het van belang goed om te kunnen gaan met dit programma. Hieronder wordt een aantal handige trucjes besproken, die  gebruikt kunnen worden om je spreadsheet klaar te maken voor het inladen in de Editor.

Sorteren
Soms is het handig een grote woordenlijst te sorteren op alfabet. Het kan ook zijn dat je een rapport hebt in Excel en je snel wilt zien welke zoekwoorden voor de hoogste kosten zorgen, welke de meeste conversies opleveren en de laagste CPA. Je kan dit doen door de volgende stappen te volgen:

Data selecteren (betreffende kolommen en rijen selecteren) --> Data (in werkbalk) --> Sorteren. Je kunt ook achtereenvolgens op meerdere kolommen sorteren. Je kan ook op meerdere kolommen sorteren, bijvoorbeeld eerst op de hoogste kosten en daarna op de meeste conversies.

Filteren
Dit is vaak een handig hulpmiddel als je in een groot bestand bepaalde gegevens wilt zien. Stel je wilt alle zoekwoorden zien met een CPA groter dan 5. Of je wilt alle zoekwoorden zien waar het woord ‘goedkoop’ in voorkomt. Ook kan je op meerdere kolommen filteren, bijvoorbeeld je wilt de zoekwoorden zien met een CPA hoger dan 5 en een gemiddelde positie van 2 en hoger. Het is ook mogelijk op alle lege of niet-lege cellen te filteren, of je kan via ‘aangepast’ zelf een voorwaarde opgeven. Bijv: In je campagnestructuur wil je alleen de rijen met advertenties zien. Als je hierop filtert (filter op niet-lege cellen), dan kun je daarna makkelijker de ads aanpassen of formules doortrekken. Volg onderstaande stappen om dit te doen:

Selecteer de kolom of het hele bestand -->
Data --> Autofilter --> aangeven in welke kolom je waarop wilt filteren

Uniek filteren
Deze functie is zeer handig als je een lijst met bijvoorbeeld zoekwoorden wilt ontdubbelen.

Selecteer de gegevens rij die je wilt ontdubbelen--> Data (in werkbalk) --> Filter --> Uitgebreid Filter--> vink aan: alleen unieke records.

Tekst samenvoegen
Soms het is handig om de inhoud van twee cellen samen te voegen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je standaard advertentieteksten hebt voor verschillende producten die je aanbiedt, maar de productnaam verschillend is. Je kan dan met behulp  van onderstaande formule de inhoud van de cellen samenvoegen:

=tekst.samenvoegen( cel 1;cel 2)

Hieronder een voorbeeld:

[table id=1 /]

Als je veel producten aanbiedt is dit een zeer handige methode om snel advertentieteksten te formuleren. Controleer ze altijd nadat je deze bewerking hebt uitgevoerd, soms kunnen er rare teksten ontstaan, waardoor een eind controle wel aan te raden is.

Waarden maken
Als je veel met formules werkt, is het belangrijk dat je de celeigenschappen verandert in waarden. Om bijvoorbeeld bovenstaande samengevoegde zinnen verder te kunnen bewerken of te kunnen laden in de Editor is het van belang dat de formules omgezet worden in waarden. Volg onderstaande stappen om dit te doen:

Formules selecteren --> Kopiëren --> plakken waarden (bovenin werkbalk) Of: Formules selecteren --> rechtermuisknop --> Kopiëren --> plakken speciaal --> waarden -> ok

Aantal tekens berekenen
Google stelt eisen aan het aantal karakters dat je mag gebruiken in de advertentieteksten. De headline mag 25 karakters bevatten en regel 1, regel 2 en de beschrijving URL mogen er 35 bevatten. Het is handig dit te controleren, voordat je alles doorvoert in de Editor en je alles handmatig moet aanpassen. Zie hieronder de formule die je kan gebruiken om uit te rekenen hoeveel karakters je gebruikt:

=25-LENGTE(cel)
Als je op nul uitkomt heb je precies het aantal karakters gebruikt, komt er een min getal uit, dan zul je de advertentietekst moeten aanpassen.

Gegevens doortrekken
Soms heb je een lijst met zoekwoorden of adgroups en wil je deze lijst doortrekken naar beneden. Dit kan je voornamelijk gebruiken als je met formules werkt.

Selecteer de regels die je wilt doortrekken, ga rechtsonder staan met je muis en dubbelklik. Let erop dat je je gegevens alleen kan doortrekken als er links naast je gegevens een kolom met andere gegevens staat.

Voorbeeld:

[table id=2 /]

Als je de formule in kolom C selecteert en dubbelklikt rechtsonder, dan wordt deze doorgetrokken tot het eind van kolom B. Als in bovenstaand voorbeeld voor kolom C een lege kolom had gestaan, was dit niet gelukt.

Woorden splitsen
Stel je krijgt van een klant een document aangeleverd met land, provincie en stadsnamen zoals hieronder:

[table id=3 /]

Soms is het handig dat je deze woorden in aparte kolommen krijgt, dus landnaam, provincienaam en stadsnaam in 3 aparte kolommen. Volg de volgende stappen:

cellen selecteren > data > tekst naar kolommen > gescheiden > scheidingsteken aangeven > voltooien

Zoeken en vervangen
Soms is het handig om in één keer een woord of een teken te vervangen voor een ander woord. Dit kan je doen door de volgende stappen te volgen:

Selecteer de cellen waarvan je een teken of zoekwoorden wilt vervangen --> CTRL H --> vul het woord in dat je wilt zoeken en waardoor je dit wilt vervangen.

Het kan ook wel eens voorkomen dat je een vast gedeelte na een teken weg wilt halen.

Stel je hebt onderstaande regels onder elkaar:

Koop nu voor €10
Aanbieding voor €34
Bekijken hier artikelen voor €90
Koop voor €88

Je wilt alle prijzen weghalen in deze regels, omdat je nieuwe prijzen hebt gekregen.

Selecteer de advertentieteksten --> CTRL H --> vul bij zoeken in: €* en bij vervangen vul je niks in. Dan wordt alles achter het euro teken vervangen door niks. Het * betekent dat alles wat erna komt weg wordt gehaald, als je deze vóór het € zet, wordt alles wat hiervoor staat weggehaald inclusief € teken.

Verticaal zoeken
Dit is een zeer handige functie als je twee gegevens uit verschillende kolommen aan elke wilt koppelen. Dit kan het best uitgelegd worden met een voorbeeld. Stel je verkoopt verschillende verzorgingsproducten en je campagne-adgroup structuur ziet er als volgt uit, die je in Excel document 1 hebt staan:

[table id=4 /]

Je krijgt van de klant een lijst aangeleverd met de prijzen van de producten, zie hieronder document 2:

[table id=5 /]

Je wilt graag een advertentie tekst maken door een standaard advertentie tekst samen te voegen met de prijs. Het zou dan handig zijn om de prijs achter de adgroup te krijgen. Dit kan je doen door middel van verticaal zoeken of vlookup:

Type in een cel "=vert.zoeken" of " =vlookup", dan kun je direct de voorwaardes opgeven, zie het voorbeeld hieronder.

Zoekwaarde: A3, de cel waar het personeelsnummer staat
Tabelmatrix: selecteer de hele kolom uit tabel 2 waar personeelsnummer en woonplaats
Kolomindex_getal : 2 (vul hier 2 in)
Benaderen: 0 (vul hier 0 in)
OK

Trek hier de formule naar beneden, zodat de woonplaats voor bij alle namen wordt gevonden.
Zo zijn er tal van formules en trucjes die het makkelijker maken een Excel sheet klaar te maken voor het laden in de Editor. Deze handigheidjes zullen je uiteindelijk veel tijd besparen om campagnes te beheren en voornamelijk grote accounts beheersbaar te maken en grote verwerkingen uit te voeren.

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen