Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Hoe plaats je een vacature op LinkedIn en waar moet je op letten?

Ben je dringend op zoek naar de ideale kandidaat voor je vacature? Vrijwel iedereen maakt gebruik van LinkedIn als medium om hun vacatures te verspreiden, CV's te plaatsen en te zoeken naar een nieuwe baan. Binnen LinkedIn zijn er verschillende mogelijkheden om je vacature uit te zetten, zowel gratis als betaald. Hoe maak je nu effectief gebruik van LinkedIn om je vacatures ingevuld te krijgen? In dit artikel bespreken we de mogelijkheden om de vacatures van je bedrijf goed weg te zetten.

Deel je vacature op je bedrijfspagina

Er zijn nog steeds bedrijven zonder (actieve) bedrijfspagina op LinkedIn. Een goed ingerichte pagina zorgt dat je als bedrijf beter zichtbaar bent. Profileer met deze pagina je bedrijf en ga interactie aan met je volgers. Ga voor het aanmaken van een bedrijfspagina rechts bovenin je LinkedIn-pagina naar ‘werk’ en klik vervolgens op ‘bedrijfspagina maken’.

Is je bedrijfspagina actief? Start dan met het delen van je vacature op je bedrijfspagina met een link naar je website. Zorg voor een aantrekkelijke, herkenbare tekst en kies een bijpassende afbeelding. Voeg de link naar de vacaturetekst toe in een commentaar, niet in je LinkedIn update. LinkedIn geeft namelijk de voorkeur aan updates zonder externe links.

Verspreid de vacature via je werknemers en groepen

Vraag je werknemers of ze openstaande vacatures willen delen op hun persoonlijke pagina. Je werknemers zijn namelijk de ambassadeurs van je organisatie. Je breidt op deze manier je netwerk uit en brengt je vacature gratis onder de aandacht van veel potentiële medewerkers.

Plaats je vacature ook in relevante groepen. Post daarin je vacatures in het voorziene tabblad ‘Jobs’. Houd er rekening mee dat je dit enkel kan doen met je persoonlijke profiel. Zodra je lid wordt van een groep kan je ook onbekende mensen in deze groep benaderen en je netwerk uitbreiden.

Plaats je vacature op LinkedIn Jobs

Naast de bovenstaande opties kun je je vacatures betaald op LinkedIn plaatsen. Via LinkedIn Jobs verspreid je je vacatures verder dan je eigen netwerk en de contacten van je netwerk. Om hiervan gebruik te maken moet je een bedrijfspagina hebben. Je vacature wordt gekoppeld aan je LinkedIn-pagina, verschijnt in de lijst met vacatures en wordt vertoond aan personen waarvan het profiel aansluit op je geplaatste vacature en de regio waarin ze wonen.

Hoe plaats je nu een vacature op de vacaturebank van LinkedIn? Open LinkedIn, selecteer rechts bovenaan het kopje ‘werk’ en klik op ‘vacature plaatsen’. Selecteer je bedrijf, kies de juiste functietitel en locatie en ga verder.

Geef daarna zo compleet mogelijke informatie. Wat is het dienstverband en senioriteitsniveau? In welke branche ben je actief? Geef bij de functieomschrijving een volledig beschrijving van de vacature op. Ga daarbij uit van de lezer en niet van het bedrijf. Wat is het voordeel voor de kandidaat om bij jouw bedrijf te komen werken? Gebruik hier ook de zoekwoorden waarop de kandidaat in Google naar jouw bedrijf of vacature zoekt. Op basis van de functieomschrijving vult LinkedIn automatisch een aantal vaardigheden is. Controleer deze altijd en pas de vaardigheden aan waar nodig.

In de volgende stap kies je hoe je wil dat sollicitanten op je vacature kunnen reageren. Stel kandidaten in staat om te solliciteren met hun LinkedIn-profiel of verwijs ze naar een externe website (bijvoorbeeld het sollicitatietrackingsysteem - ATS van je bedrijf). Kies er hierbij ook voor om je profiel te weergeven in de vacatureplaatsing. Dit verhoogt je geloofwaardigheid.

Vervolgens kan je je dagelijkse budget instellen. Je betaalt alleen wanneer kandidaten je vacature bekijken. Uiteraard kan je dit op elk moment aanpassen of stopzetten. Op basis van je gekozen budget toont LinkedIn vervolgens een schatting van het aantal te verwachten sollicitanten. Je kan al vacatures plaatsen vanaf €150 per maand. Het minimumbedrag kan ingezet worden als je met deze optie wil testen of als de urgentie voor het invullen van de vacature niet hoog is. Ben je dringend op zoek? Kies dan een hoger bedrag. Zodra de vacature geplaatst is, krijg je aanbevolen kandidaten te zien voor je openstaande vacature. Per vacature krijg je ook inzicht in de statistieken.

Houd er rekening mee dat LinkedIn in vergelijking tot andere vacaturesites een relatief duur advertentieplatform is. Regelmatige optimalisatie van je campagne is daarom aanbevolen. Ook spreiding van je budget is een goed idee. Kijk ook eens naar Indeed of andere platforms. Vergelijk de kandidaten die via deze platforms solliciteren.

Onetomarket, specialist in arbeidsmarktcommunicatie

Onetomarket beheert al jaren de e-recruitment campagnes van verschillende organisaties. Ben je op zoek naar geschikte kandidaten en ben je benieuwd naar de mogelijkheden van LinkedIn, LinkedIn Jobs of andere platforms? Neem contact met ons op.

 

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen