Hoe schrijf je een title tag die impact maakt?

De title tag is van grote waarde voor SEO prestatie. Op basis van de vertoonde title tag (ook wel meta title of paginatitel genoemd) bepaalt de bezoeker of het resultaat relevant is voor zijn zoekopdracht in de zoekmachine.

Op 24 augustus 2021 heeft Google bevestigd dat zij een update hebben gedaan aan de manier waarop title tags worden vertoond in de zoekresultaten. Een nieuw systeem dat ervoor zorgt dat de titels beter aansluiten op de inhoud van resultaten in het algemeen, door te beschrijven waar de content over gaan, ongeacht de specifieke zoekvraag van de bezoeker.

In dit artikel vertellen we wat een title tag precies is en geven we tips voor het schrijven van succesvolle title tags.

Wat is een title tag?

Een title tag is een HTML element dat de titel van een webpagina aangeeft. Het doel ervan is om de inhoud via een beknopte omschrijving weer te geven.

Meestal kun je een title tag ook herkennen door over een browser-tab te hooveren. Maar je kunt het bijna altijd terugvinden in de HTML-broncode - Druk op Ctrl+U (Windows) of ⌘-Option-U (Mac). Het is de tekst die in het HTML-document tussen <title>...</title>:

Waarom zijn title tags belangrijk?

De eerste indruk telt! Alleen al het feit dat de zoekmachines dit stukje tekst gebruiken in hun resultatenpagina's, maakt dat ze belangrijk zijn. Je moet er immers voor zorgen dat de tekst die getoond wordt in de zoekmachines interessant is voor mensen om te klikken.

We hebben ook gezien dat zoekmachines veel waarde hechten aan goede title tags. Als je de tekst van een title tag goed schrijft, uitnodigend maakt om op te klikken en het bevat de juiste keywords, dan kun je het verkeer vanuit zoekmachines fors laten groeien.

Schrijf aantrekkelijke titles die impact maken

Hier is veel over te vinden en kun je heel lang over uitweiden, we zijn ervan overtuigd dat je het meeste hebt aan een aantal praktische richtlijnen.:
De title tag:

  1. bevat maximaal 60 karakters inclusief spaties;
  2. bevat een call to action;
  3. het focus keyword van de betreffende pagina staat vooraan;
  4. branding staat achteraan, of juist vooraan vanuit branding perspectief zoals Bol dit aanpakt;
  5. dienen op te vallen, zeker bij competitieve keywords.

1: 60 karakters of

Waarom 60 karakters? Omdat bij meer karakters de kans groter wordt dat deze niet volledig getoond wordt in de zoekmachine-resultaten. Als we onderstaand voorbeeld van searchengineland erbij pakken, dan zien we dat de tekst uit 78 karakters bestaat. Het gevolg zie je ook: Google toont niet de gehele tekst maar kort het af:

Belangrijk hier is dat de keywords die in het begin van een title tag worden genoemd, zwaarder meetellen. Houd je titles dus het liefst binnen de 60 karakters en plaats je focus keyword vooraan.

2: call to action

Een call to action is een verzoek aan de bezoeker om te actie te nemen, in dit geval om op de link te klikken.

Een hele makkelijke manier om een call-to-action te verwerken in een title tag is door simpelweg een vraagteken te plaatsen of door een actieve titel te schrijven. Bijvoorbeeld: "Stofzuigers vergelijken en kopen."

3: vooraan

Zet je focus keyword vooraan. Het focus keyword is het keyword is dat uniek is binnen de website voor de pagina waartoe het behoort. Het is het keyword waarvoor je wilt dat de pagina vindbaar wordt.

4: Merknaam achteraan

Neem ook de merknaam mee, het is een mooie manier om meer merkbekendheid te genereren. En wanneer je een sterke merkbekendheid hebt dan heeft het een positief effect op de CTR. Het advies is om de merknaam achteraan te plaatsen, behalve bij de homepage, die veelal is gericht op het eigen merk, dus daar is het advies om het vooraan te plaatsen.

5: click through rate (CTR)

De title tag is niet alleen bedoeld voor ranking, maar ook voor CTR-verbetering . Je kunt de title tag zien als een kleine tekstuele advertentie voor je site. Je wil natuurlijk dat een zo hoog mogelijk percentage mensen dat die title tag in de zoekresultaten ziet, ook daadwerkelijk op die link klikt.

Daarom is het ook belangrijk om niet alleen je title vol te stoppen met keywords zonder te denken aan hoe dit voor menselijke lezers zou overkomen. Sterker nog: je kunt met een goede title die bijvoorbeeld op plaats #3 in de zoekmachine resultaten staat zelfs meer verkeer naar je site toe trekken dan de nummers #1 en #2...

6: concurrentie

Het kan geen kwaad om eens te kijken naar je 'omgeving'. De title tag wordt getoond in de zoekresultaten. Neem nu eens de moeite om te kijken naar de title tags van je concurrenten. Zijn die heel agressief over-geoptimaliseerd? Zijn ze relevant voor de pagina waarnaar ze verwijzen? Dit in de gaten houden helpt je bij keuzes die je maakt bij het schrijven van de ideale title tag.

Met name bij competitieve keywords moet je goed kijken naar je concurrentie en bedenken hoe jouw title in dit gezelschap moet opvallen!

Aandacht voor;

  1. Leesbaarheid;
  2. Uniciteit.

1: leesbaarheid

Ga uit van je lezers: zij willen een duidelijke title die aangeeft wat er op die pagina staat en dat er dus op het resultaat geklikt wordt. We maken weer de vergelijking met advertenties die wij kennen. Dat zijn veelal korte kreten die bedoeld zijn om een reactie op te roepen. Wij voegen daar nog inhoudelijke keywords aan toe. De combinatie van die twee zie je terug in titles. Er mogen natuurlijk geen spelfouten in zitten, maar je kunt wel gebruik maken van scheidingstekens en daarmee hoeft het geen volledige zin te worden die aan de Nederlandse grammaticaregels voldoet. Dat leidt namelijk af van de focus op keywords en CTR.

2: uniciteit

Iedere pagina op een website moet uniek zijn. Als je namelijk pagina's aanmaakt die hetzelfde zijn, dan concurreren ze met elkaar in de zoekmachines op dezelfde termen. Het is NIET zo dat ze dan samen op positie #1 en #2 staan. De aandacht van de zoekmachines (en dus ook je posities!) worden namelijk verdeeld over die twee pagina's. Ze krijgen niet allebei 100%, maar 50%. Dit noemen wij 'duplicate content' en dit is iets wat je moet vermijden.

Dit geldt dus ook voor title tags. Als iedere pagina uniek moet zijn, dan volgt daaruit dat de 'advertentie' (title) ook uniek moet zijn en ook betrekking heeft op precies die pagina. Een title tag van een pagina op het derde niveau van een website bevat specifiekere termen dan de homepage van die site.

Conclusie

Het doel van dit artikel is om vanaf een basic niveau goed uit te leggen wat een title tag is, hoe je het schrijft en welke issues er doorgaans mee gemoeid zijn. Het moet vooral duidelijk zijn dat een goede titleetag meer bevat dan alleen maar keywords. Zie het als een tekstuele advertentie van een bepaalde webpagina in de zoekmachine-resultaten. Een title voldoet aan enkele regels, waarvan de belangrijkste zijn: bevat keywords, bevat call-to-action, is max. 60 karakters lang en is bovenal UNIEK.

Meer vragen over het schrijven met het oog op een betere organische vindbaarheid? Kom in contact, we helpen je graag!

meer over marketing
soortgelijke artikelen
cross