Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Hoe kies je een geschikte E-mail Service Provider?

E-mail is een van de oudste digitale communicatievormen. Het is vaak een ondergeschoven kindje wanneer men aan online marketing denkt. Maar niets is minder waar. E-mailmarketing is één van de hoogste conversie drijvers die je kunt inzetten.

Het verzenden van een e-mail is eenvoudig. Maak een mooi bericht, zet er wat USP’s in en een call-to-action button en je bent klaar. Of toch niet? In deze tijd wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden van de concurrentie. Er is geen product waarvan je het niet kan terugvinden bij de concurrent. De huidige online markt dwingt ons allemaal om creatief te zijn, de doelgroep persoonlijk te benaderen en succesvol door de conversie funnel te leiden met een aangename klantervaring.

De keuze van een E-mail Service Provider is een van de belangrijkste beslissingen die je moet maken bij de inzet van e-mailmarketing. In deze blog geven we je een aantal tips waar je aan moet denken bij het kiezen van een e-mail platform.

Je hebt doorgaans de mogelijkheid tussen gratis (met betaalde varianten) en geavanceerde E-mail Service Providers (ESP’s).

Gratis E-mail Service Providers

Er bestaan een flink aantal aanbieders waarmee je gratis nieuwsbrieven kunt versturen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Mailchimp
  • Freshmail
  • Mailer Lite

Deze aanbieders zijn veelal eenvoudig in gebruik en bieden een goede oplossing als je een kleine doelgroep wilt bereiken met jouw boodschap. Bijvoorbeeld het onder de aandacht brengen van je producten. Maar dit kan uiteraard ook voor andere doeleinden zijn. Het genereren van leads, showroom- of proefrit afspraken, informeren of het werven van sollicitanten zijn maar een paar voorbeelden. Wanneer je echter op grotere schaal mensen wilt bereiken volstaan de gratis aanbieders vaak niet meer. Je bereikt dan het limiet dat aan deze versies gekoppeld is en moet overgaan op betaalde varianten.

Geavanceerde E-mail Service Providers

Geavanceerde e-mail platforms kunnen dan een uitkomst zijn. Drie veel gebruikte geavanceerde ESP’s zijn:

  • Tripolis
  • Copernica
  • Spotler
  • Maileon

Deze e-mail platforms bieden een groot aantal voordelen vergeleken met gratis platforms. Met name de Analytics en personalisatie mogelijkheden zijn stukken uitgebreider. Vaak kun je beter zien welke personen de mail hebben geopend, op welke links zijn geklikt en of ze een aankoop of conversie hebben gedaan.

Dat is belangrijk omdat je hiermee kunt meten hoe jouw nieuwsbrief presteert en of je op bepaalde KPI’s kunt verbeteren. Zo kun je je nieuwsbrieven optimaliseren en met je volgende nieuwsbrief betere resultaten behalen.

9 belangrijke punten waar je aan moet denken bij het kiezen van een ESP

Het blijft erg lastig om een keuze te maken tussen verschillende E-mail Service Providers. Wij hebben daarom 9 belangrijke punten opgesomd die je helpen bij het maken van een keuze voor een E-mail Service Provider.

 class=

De eerste stap in het maken van een keuze voor een E-mail Service Provider is het vaststellen van je e-mailmarketing strategie. Wat wil je graag bereiken met e-mailmarketing?

  • Welke rol speelt e-mailmarketing binnen je marketingstrategie?
  • Welke bedrijfsspecifieke uitdagingen wil je vervullen met e-mailmarketing?
  • Wat wil je volgend jaar met e-mailmarketing inzet bereikt hebben? En over 3 jaar?

Als je duidelijk hebt vastgesteld wat je doelstelling is, is het makkelijker om een keuze te maken tussen verschillende platforms. Vergelijk hierbij de volgende punten.

1. Technische kennis voor koppeling met je ESP

Is er voldoende technische kennis aanwezig binnen je bedrijf? Het kan bijvoorbeeld veel tijd en handmatige handelingen schelen als je klantensysteem automatisch gekoppeld wordt aan je e-mailmarketing programma. Daarnaast zijn er nog veel andere API integraties te bedenken die het leven van een e-mail marketeer een stuk makkelijker maken. Je moet goed nadenken welke koppelingen met (interne) systemen nodig zijn en of je hier voldoende mogelijkheden en kennis voor in huis hebt.

Veel e-mailmarketing systemen bouwen inmiddels extra marketing automation intelligentie in of zorgen dat het gekoppeld kan worden met een marketing automation tool. Bij geavanceerde E-mail platforms is er vaak voldoende support aanwezig om je te helpen bij technische (integratie)vragen en het opzetten van een e-mail template. Ook zijn er vaak meer maatwerk mogelijkheden.

2. Frequentie van nieuwsbrief of mailing

Hoe vaak wil je een mailing uitsturen? Waarschijnlijk kies je eerder voor een gratis of minder geavanceerd platform als je slechts een keer per kwartaal een nieuwsbrief wilt versturen.
Wanneer je echter dagelijks of wekelijks nieuwsbrieven wilt versturen kan een geavanceerd e-mail platform een betere keuze zijn vanwege meer mogelijkheden om verzendprocessen te automatiseren.

3. Testen van e-mailcampagnes

Uitgebreide testmogelijkheden stellen jou in staat om de best mogelijke nieuwsbrief te versturen aan het gros van jouw klantenbestand. Met A/B-tests kun je meerdere versies van jouw nieuwsbrief maken. Denk aan andere opbouw, andere indeling, andere afbeeldingen of andere call-to-action buttons. Door uitgebreide analytics opties in geavanceerde e-mail platforms kun jij nauwkeurig analyseren welke versie het beste presteert.

4. Database mogelijkheden bij het versturen van je mailing

Een andere belangrijke overweging is de grootte van je database en je wensen voor segmentatie. Wanneer je maar een paar honderd klanten per jaar mailt, wegen de licentiekosten en kosten per mailing (CPM = kosten per 1.000 verzonden e-mails) van een geavanceerde E-mail Service Provider waarschijnlijk niet op tegen de baten.

 class=

Bij een groter adressenbestand kan het vanwege de extra mogelijkheden wel interessant zijn om voor een geavanceerder programma te kiezen. Daarnaast wordt je bij gratis e-mail platforms vaak beperkt in het aantal e-mailadressen.

Je kunt met geavanceerde ESP’s afzonderlijke databases aanmaken waardoor optimalisaties veel nauwkeuriger zijn. Daarnaast kan je databases verrijken met personalisatie en segmentatie. Dit houdt in dat je de informatie per contactpersoon kunt personaliseren met bijvoorbeeld specifieke voorkeuren of items waar deze persoon op heeft doorgeklikt.

Een voorbeeld hiervan is een ontvanger die een nieuwsbrief ontvangt van een kleding e-commerce bedrijf. Wanneer de ontvanger doorklikt op ‘jeans X’ dan is dit klikgedrag aan deze specifieke ontvanger te koppelen. Je kunt dan een volgende nieuwsbrief voor deze klant richten op ‘jeans X’ aanbiedingen.

Door te personaliseren en te segmenteren wordt de relevantie van je e-mail campagnes sterk verhoogd voor de ontvangers. Het percentage ontvangers dat de mail opent, doorklikt en converteert is vele malen hoger wanneer de nieuwsbrief gepersonaliseerd is.

5. Real-time e-mailmarketing aanpassingen

Wil jij de inhoud van je nieuwsbrief zich real-time aanpast aan de voorkeuren of locaties van de klant? Bekijk dan of het e-mail platform real-time e-mailmarketing faciliteert.

Voorheen kon je het aanbod in je nieuwsbrief niet meer aanpassen op het moment dat je hem verstuurd had. Een verlopen actie was dan simpelweg niet meer relevant voor de ontvanger. Tegenwoordig zijn er gelukkig veel meer mogelijkheden. Welkom in de wereld van real-time e-mailmarketing.

Real-time e-mailinhoud veranderen is de nieuwe stap in professioneel e-mail versturen. Zo kun jij de nieuwsbrieven die je verstuurt altijd relevant houden voor je ontvanger.

Bij real-time e-mailmarketing kun je de content van je nieuwsbrieven dynamisch houden. Je kunt bijvoorbeeld aanbiedingen en acties in de nieuwsbrief aanpassen zodat ze relevant blijven. De content kan veranderen zodra de nieuwsbrief wordt geopend. Enkele andere voorbeelden van real-time e-mailmarketing zijn aftelmechanismes voor acties, interactieve veilingen, dynamisch adverteren en locatie-gebaseerde content.

 class=

6. E-mail deliverability

Je hebt een mooie e-mail opgesteld en bent er zeker van dat je klanten hiermee overtuigt je product te kopen. Vervolgens zie je dat 10% van jouw e-mails in de spam box van de klant terecht is gekomen.

Dit is natuurlijk een gemiste kans. Je kunt dit zelf zoveel mogelijk voorkomen door het up-to-date houden van je eigen adressenbestand en het gebruik maken van een dubbele opt-in.

Het is ook belangrijk dat je mail wordt verzonden vanuit een betrouwbare server. Bij geavanceerde ESP’s staat deliverability hoog in het vaandel. Geavanceerde e-mail platforms hebben doorgaans een sterke en vertrouwde autoriteit waardoor de kans substantieel wordt vergroot dat je nieuwsbrief in de inbox van de ontvanger terecht komt. Zo bereik jij je doelgroep beter en leveren jouw nieuwsbrieven meer op. Of het nu bezoekers van je website zijn, conversies in je webshop of informatie aanvragen.

7. Resultaten meten van je e-mailmarketing activiteiten

Bij het opzetten van een e-mailcampagne begin je doorgaans met het bepalen van je doelstellingen. Het is dan belangrijk om hiervan ook de resultaten te kunnen meten. Bedenk bij het vergelijken van programma’s goed welke KPI’s noodzakelijk zijn voor het meten van je succes en of de rapportage mogelijkheden van de verschillende e-mail platforms aansluiten bij de wensen van jouw bedrijf.

Basis ESP’s rapporteren vaak alleen de standaard KPI’s. Professionele ESP’s geven meestal meer inzicht zoals heatmaps, opens per device, opens over time en extra inzicht in deliverability (bounce statussen).

8. AVG proof nieuwsbrief versturen?

In mei 2018 is de nieuwe privacywetgeving in werking getreden, ook wel bekend als Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De wetgeving is van invloed op de verwerking van persoonsgegevens. Bij e-mailmarketing speelt deze wetgeving ook een belangrijke rol. Geavanceerde ESP’s hebben hier vaak veel aandacht aan besteed en kunnen je advies geven bij het opzetten van e-mailcampagnes die voldoen aan de nieuwe wetgeving. De AVG heeft namelijk gevolgen voor zowel het gebruik van je bestaande e-maillijst, als ook voor opt-ins en zelfs voor opt-outs. Wanneer je kennis van de privacywetgeving gering is, is het belangrijk om ook hiermee rekening te houden.

9. Budget voor e-mailmarketing

Waarschijnlijk een open deur. Maar dit is misschien wel de meest belangrijke vraag die je jezelf moet stellen. Wanneer je budget beperkt is, valt een geavanceerd e-mailplatform al sneller af. Hier zijn namelijk vaak maandelijkse of jaarlijkse licentiekosten aan verbonden. Daarnaast zijn er vaak kosten voor het versturen van de verzonden e-mails, support, add-ons en de inrichting van je account. Daar tegenover staat vaak wel meer en betere support om je e-mailmarketing goed in te richten, waardoor je veel tijd kan besparen en rendabelere e-mail campagnes kan opzetten.

Conclusie: 

Maak een lijstje van bovengenoemde punten en schrijf al je wensen op waarvan jij vindt dat je e-mailmarketing programma aan moet voldoen. Nodig de top 3 uit om bij jou een demo te komen geven.

Haal jij het maximale uit jouw e-mail campagnes?

Ben je er niet helemaal zeker van dat je al die tijd en moeite die je in jouw nieuwsbrieven stopt, ook daadwerkelijk het onderste uit de kan halen? Dan staan wij klaar voor je. Onetomarket is gespecialiseerd in e-mailmarketing en onze experts kunnen jouw e-mail inspanningen naar een hoger niveau tillen. Van het implementeren van een professioneel e-mailplatform tot het inrichten en ontwerpen van je custom templates en training in gebruik van het platform. Wij kunnen je zowel op strategisch niveau als op operationeel vlak ondersteunen.

Onetomarket ondersteunt bij e-mail marketing & automation, deel je uitdaging met ons, we helpen je graag!

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen