Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Automotive marketing: In 4 stappen je voorraad in Facebook advertenties

Dynamische advertenties voor automotive op Facebook biedt interessante mogelijkheden voor de automotive marketeer. Het stelt je in staat om advertenties te maken die automatisch specifieke auto’s uit je voorraad tonen op basis van je gekozen doelgroep. Hierdoor bereik je meteen de juiste autokopers. Of het nu in je zoektocht naar potentiële klanten is op Facebook of bij het inzetten van remarketing.

Wat zijn dynamische advertenties voor automotive?

Dynamische advertenties voor automotive zijn geoptimaliseerd voor mensen die op zoek zijn naar een auto. In tegenstelling tot de standaard dynamische advertenties is er een specifieke focus op automotive door verschillende parameters zoals merk, model en bouwjaar. Voor het opzetten van deze advertenties zijn er een aantal belangrijke stappen die je moet volgen.

Stap 1: Maak een catalogus aan met volledige data feed

Om je volledige voorraad weer te geven maak je in de eerste plaats een catalogus voor auto’s. De catalogus bestaat uit een XML feed met de voorraad die je wilt tonen. In de data feed wordt alle basisinformatie genoteerd over elke auto zoals een omschrijving, naam, product-URL en andere productkenmerken. De feed is essentieel omdat de informatie erin later dynamisch toegevoegd wordt aan je advertenties.

automotive-feed

Waarschijnlijk kan je deze feed snel ontsluiten vanuit je voorraadmanagementsysteem (OBS, Wheelerdelta of een vergelijkbaar systeem) of kan je webbouwer je hierbij helpen. Houd hierbij rekening met de voorwaarden die Facebook stelt. Bepaalde informatie is verplicht om je feed te laten werken. Enkele verplichte velden zijn bijvoorbeeld:

  • merk
  • model
  • bouwjaar
  • type brandstof
  • prijs

Daarnaast kun je in bepaalde velden alleen termen gebruiken die goedgekeurd zijn door Facebook (bijvoorbeeld type brandstof).

Meer informatie over het opzetten van je catalogus en alle vereiste specificaties vind je in de developer guide van Facebook: https://developers.facebook.com/docs/marketing-api/dynamic-ads-auto/auto-catalog.

Bij het opzetten van de catalogus adviseren we om een feed-URL te gebruiken met een dagelijks of wekelijks schema. Zo updatet je de voorraad automatisch. De feed blijft hierdoor actueel en laat geen advertenties zien voor auto’s die verkocht zijn. Op deze manier wordt ook nieuwe voorraad automatisch toegevoegd.

Stap 2: Implementeer de pixel op de website

Om dynamische advertenties te kunnen maken, koppel je een Facebook pixel. Dit stukje code kan je overal op je website plaatsen om gegevens te verzamelen over je websitebezoekers. Het plaatsen van deze tag doe je met een tag manager of plaats je in de code van de site. Het zorgt ervoor dat Facebook weet aan wie de advertenties getoond moeten worden. Bijvoorbeeld mensen die eerder een bepaalde auto bekeken hebben.

In de pixel wordt aangegeven wat er op dit moment gemeten wordt, dit zijn ‘events’. Een aankoop of het bekijken van een productpagina is een event. Op basis van deze events worden gebruikers in verschillende groepen geplaatst. Het event ‘viewContent’ is een van de belangrijkste voor de dynamische advertenties. Je meet hiermee op welke auto’s bezoekers geklikt hebben voor meer informatie. Bedenk voor het implementeren van de pixel goed welke events het belangrijkste zijn voor jouw bedrijf. Dit is voornamelijk van belang voor het opzetten van remarketing campagnes.

Stap 3: Kies je doelgroepen

Bij het opzetten van de campagne kies je vervolgens doelgroepen. Ons advies is om te starten met remarketing. Je toont namelijk de exacte auto in je advertentie waar mensen uit zichzelf al naar op zoek zijn geweest. Hierdoor ga je je bezoekers heractiveren om te laten overgaan tot een conversie. Op basis van de events die je meet met de Facebook pixel, kan je verschillende doelgroepen aanmaken. Bijvoorbeeld mensen die een bepaalde auto hebben bekeken, maar nog niet tot een lead hebben geleid in de laatste 30 dagen.

automotive-doelgroep

Naast remarketing kan je dynamische advertenties ook gebruiken om potentiële klanten te benaderen. Zo kan je je voorraad targeten op een bepaald publiek als je creatief omgaat met je doelgroepen en het segmenteren van je feed. Binnen je catalogus kan je auto sets aanmaken door bepaalde filters als merk of jaar te selecteren. Hiermee kan je beter controleren welke auto’s in je advertenties naar voren komen. Je kan ook zelf beslissen aan welke doelgroepen je die auto’s vervolgens laat zien. Zo kan je bijvoorbeeld alleen bedrijfswagens laten zien aan installateurs.

Stap 4: Maak een advertentie template aan

Zodra je bovenstaande stappen doorlopen hebt, kun je je voorraad gaan promoten op Facebook en Instagram. De dynamische advertenties zien er hetzelfde uit als andere advertenties. Het grote voordeel is dat je niet langer een individuele advertentie per auto moet aanmaken. Bij het opzetten van de campagne in Facebook hoef je enkel een advertentietemplate te creëren. Je bepaalt vooraf welke velden uit de catalogus in de advertentie komen. Vervolgens worden de advertentieteksten automatisch gevuld met afbeeldingen en details uit je catalogus. Hierdoor genereer je meteen relevante advertenties.

facebook-advertentie-template

Met dynamische advertenties voor auto’s van Facebook kunnen dealers hun volledige autovoorraad uploaden met alle relevante informatie. Vervolgens worden automatisch advertenties gegenereerd die de interessantste voertuigen aan de juiste doelgroep tonen. De eerste stappen, namelijk het bouwen van de feed en het aanpassen van de pixel, vergen het meeste werk omdat hier alle details in komen te staan. Zodra je feed gebouwd is, hoef je enkel een basiscampagne op te zetten waarna de catalogus automatisch de rest van het werk doet. Met een eenmalige opzet ben je zeker dat de meest relevante auto’s altijd getoond worden aan potentiële autokopers zodat jij kan focussen op het eindresultaat, de verkoop.

Ben je benieuwd wat dynamische advertenties voor automotive voor jou kunnen betekenen of heb je hulp nodig met de opzet ervan?

Neem contact op met Onetomarket

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen