Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Facebook adverteren. Hoe en waarom?

Social media neemt nog steeds sterk toe in populariteit, wat niet in het minste geval de verdienste van Facebook is. Ondanks een daling van het aantal gebruikers in de VS, UK en Canada  groeit Facebook wereldwijd hard verder.

Nederlandse gebruikers zijn ondertussen al verantwoordelijk voor 4,4 miljoen accounts op een totaal van 690.000.000. Met dat bereik is Facebook een interessant kanaal geworden om te adverteren.

Sinds ongeveer 2004 worden er advertenties weergegeven op Facebook. Het sociale netwerk, toen nog vele malen kleiner, kende destijds nog geen systeem om advertenties in te laden. De enige manier om toen advertenties te laten vertonen was door contact te zoeken met een Facebook medewerker en een voorstel te doen. Nu, zeven jaar later zijn er grote stappen gemaakt in het adverteren. Advertenties moeten ingeladen worden, worden (automatisch) gecontroleerd en zijn aan een veilingsmodel onderhevig.

Wat is adverteren via Facebook?

Het advertentienetwerk van Facebook is een vorm van display adverteren. De prestatiecijfers zijn hier ook naar. Een CTR van een aantal procenten zal dan ook niet behaald worden. Bezoekers van Facebook komen logischerwijs ook niet voor de reclames, welke aan de rechterkant worden weergegeven. Facebook heeft een tijd terug getest met reclame op de “wall”, maar dit leverde zoveel weerstand op dat Facebook daar snel mee gestopt is.
Meestal staan er maar vier advertenties onder elkaar onder het kopje “sponsored". De advertenties kunnen tekst en een plaatje bevatten. Zowel stories als advertenties kunnen ingekocht worden. Deze blogpost houdt zich enkel bezig met advertenties.

Verschillen tussen Facebook en AdWords

Facebook en AdWords zijn verschillend, hebben verschillende eigenschappen en vereisen ook een verschillende aanpak voor maximaal rendement. De belangrijkste verschillen tussen Facebook ads en AdWords zijn:

  • meer impressies;
  • lagere CTR;
  • lagere CPC.

 

Targeting

Wellicht het voornaamste voordeel van Facebook is de mogelijkheid tot zeer concrete targeting. Facebook biedt de mogelijk tot richten op:

  • geografische ligging (land, regio en stad);
  • leeftijd;
  • geslacht;
  • opgegeven interesses en likes;
  • verjaardag;
  • sexuele voorkeur;
  • relatiestatus;
  • opleidingsniveau;
  • onderwijsinstelling;
  • opleiding;
  • bedrijf.

Na het invoeren van de voorkeuren geeft Facebook onmiddellijk weer hoeveel mensen aan deze voorwaarden voldoen en mogelijk de advertentie in beeld krijgen. Iets wat veel mogelijkheden biedt.  Een groot voordeel boven Google’s adplanner is dat deze informatie vele malen nauwkeuriger is dan het displaynetwerk van Google.

Targeting facebook

CPC of CPM

In Facebook is het mogelijk te adverteren via CPC (betalen per klik) of CPM (betalen per 1.000) advertentieweergaves. Het minimumbod voor CPC is $0,01, terwijl voor CPM minimaal $0,02 geboden moet worden.

Dagbudget

Het dagbudget is een gemakkelijke manier om de kosten te beheren. Zeker wanneer een grote doelgroep is getarget kunnen de kosten snel oplopen. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met het minimale dagbudget van $1,- en het dagbudget moet altijd minimaal twee keer hoger zijn dan het CPC of CPM bod.
Welke mogelijkheid het beste is hangt af van de campagne doelstelling. Hierin wordt teruggekomen bij best practices.

Quality score

Facebook bepaald aan hand van een aantal variabelen of een advertentie goed is. Daarin is de CTR leidend. Een hoge CTR zorgt voor een forse afname van de kosten. Een goede CTR is daarbij tussen de 0,20% en 0,30%. Waar Facebook ook rekening mee houdt is het aantal likes of het aantal mensen wat een advertentie wegklikt. Na verwijderen kan gekozen worden voor een reden. Veel negatieve reacties kan ook zorgen voor een waarschuwing. Het negeren van een waarschuwing is niet aan te raden, want bijna altijd volgt daarna een tijdelijke advertentiestop. Misleidende advertenties met een té goed aanbod krijgen vaak veel kliks. Opvallend is dat advertenties met een heel goede CTR (van 0,50% en meer) daarom benadeeld lijken te worden in het CPC bod. Normaliter wordt een dergelijke CTR niet behaald, waardoor er weinig reden voor zorg is.

Voordelen van adverteren in Facebook

Advertenties werken. Al zolang als er media is wordt er geadverteerd. Er is echter steeds meer media bijgekomen.Eerst waren er (handgerschreven) flyers, posters, en later kwamen daar ook radio, TV en uiteindelijk internet bij. De impact is echter zeer verschillend. Wanneer je een goede CPA wilt behalen die overeenkomt met prestaties van advertenties naast een zoekmachine dan is Facebook niet het geschikte kanaal.

Een sterk voordeel van Facebook is dat consumenten die via social media in aanraking zijn gekomen met een merk veel vaker op een betaalde advertentie zullen klikken in het zoeknetwerk. Dit loopt zelfs op tot 50% vaker! Social media, en dus ook Facebook hebben een zeer sterke invloed op online adverteren.

Facebook advertenties

Het is aan te raden dat er meerdere advertenties in een account staan. Mensen brengen steeds meer tijd door op Facebook en zeker bij een gerichte groep zullen weinig mensen je advertentie heel vaak zien. Dit resulteert niet enkel in het blind worden voor de advertentie, maar kan ook irritatie veroorzaken. Wisselen van advertenties strekt ter aanbeveling.

Facebook zoekwoorden suggestie

Best practices voor Facebook adverteren

Adverteren in Facebook kan in veel gevallen zinvol zijn. Het begint met het maken van een advertentie, bepalen van de doelgroep en toekennen aan een campagne. Dit wijst erg voor zich en is geen rocket science. Toch kan er snel tegen het probleem van een lage CTR, en daarop reagerend, stijgende CPC voorkomen. Een aantal zaken kunnen helpen de CTR te doen stijgen:

  • stuur bezoek naar een Facebook pagina in plaats van naar een externe website.
    Wellicht logisch en ook niet direct gewenst, maar bezoek sturen naar een pagina op Facebook zelf werkt vele malen beter. De merkbeleving zal er niet minder om zijn. Zorg dat die bezoekers je ‘liken’ en je houdt gemakkelijk en goedkoop binding met een (potentiële) klant;
  • Richt je op vrienden van mensen die je geliked hebben;
  • Richt je op vrienden van mensen die een gerelateerd merk geliked hebben;
  • Gebruik de Facebook zoekwoorden suggestie.
    Aangezien deze gebaseerd is op aantallen kunnen gemakkelijk gerelateerde interesses gevonden worden om specifieker te targeten;
  • Goede foto’s bij de advertentie
    De foto bij de advertentie is het gene wat het meeste in het oog springt. Gebruik een plaatje dat opvalt en tot de verbeelding spreekt van de doelgroep. Gebruik contrasterende kleuren, zodat het goed opvalt.

Wanneer de CTR matig blijft

Een lage CTR is, zoals beschreven, slecht voor je CPC. Wanneer je na een dag een CTR van 0,05% hebt is de CPC nog redelijk. Deze zal echter toenemen als er meer impressies (en kliks) komen, maar de CTR op hetzelfde niveau blijft. De beste manier om daar mee om te gaan is het wekelijks, maar uiterlijk tweewekelijks, veranderen van de advertentie. Een kleine wijziging is al voldoende. De oude data wordt dan genegeerd en je begint opnieuw, met een lagere CPC. Anders dan bij AdWords kent Facebook geen accountprestaties die ook invloed heeft op de te betalen CPC.

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen