Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Affiliate marketing als onderdeel van je growth strategy

Affiliate marketing is het promoten van je website of webshop op andere websites in ruil voor een vergoeding per sale of lead. In dit blogartikel ontdek je de voordelen van affiliate marketing en bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Zo kan je ontdekken of het voor jou als bedrijf de moeite loont om affiliate marketing in te zetten of niet.

Waarom zou je affiliate marketing inzetten?

Vergroot je naamsbekendheid en genereer extra omzet

Affiliate marketing zet je in om je bereik te vergroten en om extra omzet te genereren. Er is namelijk altijd een deel van je doelgroep die je niet bereikt via je online marketing kanalen. Bovendien is dit een relevant publiek doordat je zelf in de hand hebt welke websites campagne voor je mogen voeren. Aan de andere kant draagt affiliate marketing bij aan het vergroten van je naamsbekendheid en merkbekendheid. Het aanwezig zijn op andere websites zoals prijsvergelijkers of beoordelingswebsites heeft een ondersteunende rol in het aankoopproces van een potentiƫle klant.

Betaal enkel voor daadwerkelijke conversies

Het grote voordeel van affiliate marketing is dat je als adverteerder kan kiezen om enkel te betalen per daadwerkelijke transactie. Als je vanuit affiliate marketing bezoekers op je website krijgt die niets kopen, dan kost dit je ook niets in tegenstelling tot andere advertentiekanalen. Daarnaast bepaal je zelf waarvoor een affiliate een vergoeding ontvangt en hoeveel dit bedraagt. Wil je enkel voor een sale een vergoeding bieden of is een lead veel waard voor jou? Je definieert zelf het doel en de maximale vergoeding.

Affiliate marketing model

Waar moet je rekening mee houden bij het starten met affiliate marketing?

Is je product of dienst wel geschikt voor affiliate marketing?

Hoewel affiliate marketing heel wat voordelen biedt, is deze dienst niet voor elk bedrijf aan te raden. Affiliate marketing is namelijk niet voor elk product of elke branche geschikt. Zo zijn de meeste affiliate websites gericht op consumenten en zijn campagnes gericht op de zakelijke markt minder succesvol. Als je product niet door derden gepromoot kan worden of als je niet in staat om een deel van je marge af te staan, dan heeft affiliate marketing weinig zin. Verdiep je daarom goed om te kunnen beslissen of affiliate marketing bij je bedrijf past of niet.

Kies een netwerk dat bij je past

Als je overweegt om affiliate marketing in te gaan zetten, is het belangrijk om een netwerk te kiezen dat bij je past. Elk netwerk heeft namelijk een andere focus. Bepaalde netwerken zijn nationaal gericht of net internationaal. Vraag bij het netwerk na of ze campagnes draaien in je branche en of ze prognoses kunnen geven voor mogelijke resultaten. Een affiliate netwerk stelt je verder in staat om alle transacties goed te meten en geeft je inzicht in de waarde van je transacties. Vaak bieden ze ook persoonlijke ondersteuning.

Anticipeer op aanvullende kosten in je vergoeding

Uiteraard betaal je als adverteerder een vergoeding bij een lead of een sale, maar vaak betaal je ook een commissie aan het affiliate netwerk per transactie. Soms krijg je te maken met opstartkosten of dient er een maandelijkse bijdrage betaald te worden voor gebruik van het netwerk. Hiermee dien je rekening te houden in het berekenen van je vergoeding en de marge die je wilt behalen. Belangrijk is wel om een concurrerende vergoeding te kiezen. Maak vooraf een goede analyse van je concurrentie en wat zij bieden.

Houd persoonlijk contact met je affiliates

Als adverteerder ben je afhankelijk van je affiliates. Je hebt namelijk een beperkte invloed op ze en hoe ze je product promoten. Het komt bijvoorbeeld voor dat ze nog steeds oud promotiemateriaal gebruiken. Om een succesvolle campagne op te zetten is het belangrijk om persoonlijke contact te houden met je affiliates. Zij verkopen je product of dienst, dus het is van belang om tijd te investeren in een goede samenwerking.

Leg heldere voorwaarden vast voor het programma

Stel voor je affiliates richtlijnen op bij het inzetten van affiliate marketing. Je kan als voorwaarde restricties stellen dat ze niet mogen adverteren op je merknaam in Google. Je kan bepaalde types websites niet toelaten omdat ze geen meerwaarde zullen bieden voor jouw bedrijf. Zorg ook voor duidelijkheid in voorwaarden zoals de vergoedingsmodellen en cookietijd. Het is van belang om goed over deze richtlijnen na te denken. Het verhoogt namelijk de kwaliteit en het kan je onnodige kosten besparen.

Affiliate marketing kan verschillende voordelen bieden als extra marketingkanaal voor je bedrijf. Voor je van start gaat, dien je in de eerste plaats te bepalen wat je strategie is en wat je doelstellingen zijn. Ben je benieuwd of affiliate marketing een waardevol online marketingkanaal voor jou kan zijn?

 

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen