De ontwikkeling van funnels in Google Analytics

Een van de meest gewaardeerde visualisaties binnen Google Analytics is altijd de doeltrechter geweest. De functionaliteit zit al in de interface sinds het prille begin in 2006 en heeft veel nadelen wat betreft verzameling, aggregatie en interpretatie van de data. De visualisatie sluit echter goed aan bij de belevingswereld van de meeste marketeers en gaat dus nog altijd mee.

Een visualisatie die beter aansluit bij de realiteit hebben de goal flows, omdat daar per bezoeker getoond kan worden welk pad is doorlopen. Deze flows zijn echter nooit heel populair geworden, omdat al snel duidelijk wordt dat het gedrag van bezoekers zelden lineair is en daardoor lastig te interpreteren.

 

Om wat flexibiliteit toe te voegen aan de trechter visualisatie heeft Google in 2015 de Custom Funnels functionaliteit uitgerold onder Premium klanten. De functionaliteit is altijd aan de Premium klanten voorbehouden gebleven, wat jammer was, omdat het de gebruiker in staat stelde om on-the-fly sequenties van pagina's samen te stellen als een trechter en over historische data kijken hoe vaak dit was gevolgd. Dan is ook meteen duidelijk waarom dit alleen binnen Premium is gelanceerd, want er moet grote hoeveelheden data worden geparsed op het moment dat de gebruiker de funnel aanmaakt.

De vierde manier om funnels weer te geven in Google Analytics is binnen de enhanced ecommerce module. Hiervoor moet je extra tagging toevoegen op de belangrijkste pagina's van je e-commerce website. Vervolgens krijg je een visualisatie zoals je hier beneden ziet. Je gaat van links naar rechts de verschillende stappen door. Per stap zie je extra informatie en het aantal afhakers in absolute getallen en percentages. Dit zorgt ervoor dat er maximaal 5 stappen gedefinieerd worden en je niet ziet waarheen bezoekers uitstappen.

enhanced ecommerce

 

Funnel Exploration in GA4

In GA4 brengt Google de flexibiliteit van custom funnels met de visualisatie die je herkent van enhanced e-commerce. Op dezelfde manier als bij enhanced e-commerce moet je website getagd zijn voor de relevante events, maar het is waarschijnlijk dat je dat al doet voor de reguliere pageview rapporten. Vervolgens moet dit een periode data verzamelen en kun je met 'funnel explorations' de volle functionaliteit van funnels gaan gebruiken. Belangrijke aanvullingen ten opzichte van eerdere versies:

Segmenten

Een van de grootste tekortkomingen van de doeltrechters in GA is altijd het feit geweest dat ze niet werkten met de segmentfunctionaliteit. Dat is binnen GA4 opgelost. Dat wil zeggen dat je bezoekerssegmenten kunt leggen over je visualisatie en bijvoorbeeld zien of er verschil zit tussen het trechtergedrag van bezoekers uit specifieke verkeersbronnen, of

Trended funnel

De funnelfunctionaliteit laat altijd een statische situatie zien over de geselecteerde periode. Met Trended Funnel worden de stappen in de funnel weergegeven als dimensies over tijd. Dat wil zeggen dat je kunt zien hoe de funnel zich over tijd heeft ontwikkeld.

Geen verschil tussen events en pageviews

Een andere tekortkoming van de oude visualisatie, was dat je alleen pageviews kon opvoeren als trechterstappen. Dit probleem is verdwenen in GA4, met name omdat GA4 helemaal geen onderscheid maakt tussen beide.

Next action

Een functionaliteit die funnels in GA4 hebben overgenomen uit de flows uit Universal Analytics is de Next step. Als je met je muis over de stap heengaat die je wilt onderzoeken, zie je een lijst met events waar bezoekers voornamelijk naartoe zijn gegaan, anders dan de gedefinieerde funnelstep.

Onetomarket helpt je met het opzetten van GA4. Begin nu.

Onetomarket heeft jarenlange ervaring als Google Analytics implementatiepartner. Onze consultants helpen je om voorbereid te zijn op de mogelijkheden binnen GA4, zonder je huidige vertrouwde rapporten in Universal Analytics meteen op te geven.  Neem nu contact op, dan kunnen we al snel beginnen met het verzamelen van data in deze nieuwe omgeving.

meer over marketing
soortgelijke artikelen
cross