Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

404 foutmeldingen oplossen met Google Analytics (+ gratis script en 5 voorbeelden)

Hoeveel bezoekers krijgen een 404 “pagina niet gevonden” te zien op je website? 3% of zelfs meer? Als je echt geen idee hebt, gebruik dan Google Analytics. Wensink Automotive bracht het aantal fouten hierdoor met succes terug met 77%. Lees nu hier hoe jij dat doet en daardoor werkt aan een betere gebruikerservaring voor al je bezoekers.

Niemand vindt het leuk om een 404 pagina te zien. En al helemaal niet als de goede pagina wel bestaat. Google Analytics helpt je bij het monitoren en signaleren van deze problemen. Het is een badmeester die fluit als je bezoekers in de problemen zitten. En jij mag daarna als een held het water induiken en de problemen oplossen. Wie wil dat nou niet?

 

Hoe krijg je deze 404 foutmeldingen inzichtelijk in Google Analytics

Voordat Google Analytics je website gaat monitoren op 404 foutenmeldingen moet je hiervoor eerst een script plaatsen. 404 fouten zijn namelijk niet standaard te vinden in Google Analytics. Dit script bestaat slechts uit 1 regel en komt op de 404 pagina tussen de <body> </body>-tag.

Voor Google Analytics ziet het script er zo uit:
_gaq.push(['_trackEvent','gevonden 404 meldingen', document.location.pathname + document.location.search + '&ref=' + document.referrer,'',0,true]);

En voor Universal Analytics ziet het script er zo uit.

ga('send', 'event', 'gevonden 404 meldingen', document.location.pathname + document.location.search + '&ref=' + document.referrer,'',0,true);

Na het plaatsen van het script, meet Google Analytics elke foutpagina in realtime. Elke keer wanneer een bezoeker op zo’n foutieve pagina terecht komt, stuurt je website dit naar Google Analytics. Het script toont zelfs de pagina of website waar de bezoeker vandaan kwam.

404 gevonden google analytics - realtime

Wanneer je het script geplaatst hebt, volgt nu het moment van de waarheid. Nu ga je ontdekken hoeveel bezoekers een foutpagina zien en of je de problemen moet oplossen.

404 foutmeldingen oplossen bij Wensink Automotive (case)

Bij autodealer Wensink Automotive hebben we dit script ook geplaatst, omdat ze gaan voor het motto 'aangenaam' voor hun klanten. Zorgeloos hun website kunnen bezoeken is voor Wensink erg belangrijk en daarom hebben ze hun 404 aangepakt. Minder dan 1% van het bezoek kreeg te maken met een 404 foutpagina. Dit is niet wat je wil. Dit gaat al gauw om honderden foutpagina's per dag. In de loop van tijd wordt dit zelfs erger wanneer de onderliggende problemen niet worden opgelost.

Tijd om deze foutmeldingen boven water te halen en het zo eruit te laten zien.

404 gevonden google analytics - aantallen

Je kunt de 404 meldingen zien in het gebeurtenissen rapport van Google Analytics. Dit zijn vrij tragische gebeurtenissen waar je continu zicht op wilt hebben. Stuur dit dan elke week of maand naar je eigen e-mailadres op als een rapportage.

5 voorbeelden van veelkomende problemen van 404 foutmeldingen

Waar komen die 404 foutmeldingen dan vandaan? Voor Wensink Automotive zagen we in de fouten 5 verschillende problemen opduiken. Hier kwamen we achter door de foutmeldingen eerst te exporteren vanuit Google Analytics naar Excel en ze daarna te groeperen. De problemen kun je afleiden door te kijken naar waar de bezoekers vandaan komen. Dit slaan we via het script direct op bij de gebeurtenissen en staat bij de ref=. Dit laatste staat voor reference. Controleer de ref= zodat je meer inzicht krijgt in het 404 probleem.

1) Een website plaatst een link een kijkt er niet meer naar om.
Zo ziet de gebeurtenis eruit voor een andere website met de specifieke pagina waar vandaan wordt gelinkt.

/timmerman-groep/contact.html ref=http://www.autogarage.nl/ bedrijf/17499/timmerman-groep-bv-9641kj-veendam/

Mijn advies voor dit probleem is het doorsturen van de 404 pagina naar een andere pagina met de meest bijpassende informatie. Doe dit door het instellen van een 301 redirect via je htaccess.

2) Links gebruiken in teksten en deze niet bijwerken.
Zo ziet de gebeurtenis eruit wanneer een link vanaf je eigen website komt en dan fout gaat.
/diensten ref=http://www.wensink.nl/wensink-mercedes/aanschaf-diensten/diensten

Mijn advies is om de link in de tekst zelf aan te passen en op deze manier het probleem te verhelpen.

3) Startpagina links aanvragen en deze niet updaten.
Staat je link op een andere website en werkt dit niet meer, dan ziet het er zo uit.
/onze-merken/chrysler.html ref=http://auto-dealers-groningen.startpagina.nl/

Het meest eenvoudige is om de link net zoals bij de eerste optie door te sturen met een 301 redirect. Natuurlijk kun je ook contact opnemen met de website om het aan te laten passen. In dit geval een startpagina.

4) Google stuurt betaalde bezoekers.
Zo ziet de gebeurtenis eruit wanneer Google zorgt voor de bezoeker die vervolgens op de foutpagina terecht komt.

/wensink-mercedes/occasions?gclid=CJGn0tGfkr8CFafMtAodniMA5w ref=http://www.google.nl/aclk?sa=l

Mijn advies is ook hier om met een 301 redirect de pagina door te sturen naar een werkende pagina. In dit geval zal Google de juiste pagina indexeren en weergeven. Pas ook de bestemmingsurl aan bij de Google advertentie in Google AdWords.

5) Iemand kwam rechtstreeks bijvoorbeeld via een bladwijzer.
Je ziet nu niks aan de gebeurtenis. Dit komt omdat er geen vorige pagina was.
/occasionactie ref=

Mijn advies is ook om deze pagina door te sturen of deze actie in dit geval weer beschikbaar te maken.

Probeer het nu zelf!

De aanpak met het script en de bovenstaande oplossingen leverde Wensink Automotive 77% minder foutmeldingen op. Wil je dit ook? Volg dan nu de stappen en ga zelf aan de slag. Plaats het script zelf of laat dit door je webontwikkelaar doen.

1. Plaats het 404 pagina meetscript op je 404 pagina;
2. Bekijk het gebeurtenissenrapport in Google Analytics;
3. Exporteer de problemen naar Excel en groepeer ze;
4. Los het achterliggende probleem op met de bijpassende oplossing.

Lukt het niet helemaal zoals je wilt, kom je andere problemen tegen of heb je vragen? Laat dan hier een reactie achter of neem contact met ons op. Wij helpen je graag met al je problemen om je gebruikers een betere website beleving te geven.

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen