Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Inbound marketing gids

Ontdek hoe jij meer meer website bezoekers, leads, sales realiseert met inbound marketing.

Wat is inbound marketing?

Een inbound marketingstrategie richt zich op het aantrekken van potentiële klanten door middel van relevante content. In tegenstelling tot outbound marketing, waarbij je proactief klanten benadert. Door middel van content marketing en thought leadership creëert een merk aantrekkingskracht en biedt het toegevoegde waarde aan de doelgroep. Veelal worden de volgende content middelen ingezet om die toegevoegde waarde aan te tonen; bloggen, whitepapers, thought leadership artikelen, webinars/webcasts, e-books, tools. 

Waarom is inbound marketing relevant?

Omdat het aansluit bij de manier waarop mensen tegenwoordig naar diensten, producten en informatie zoeken en beslissingen maken. Potentiële klanten geven de voorkeur om meer controle te hebben over hun eigen koopproces en zijn minder vatbaar voor traditionele reclame. Bij benadering worden mensen per dag blootgesteld aan 4.000 - 10.000 advertenties. Logisch dat het steeds meer moeite kost om de aandacht te trekken.

Door waardevolle content aan te bieden die aansluit bij de behoefte en interesse van potentiële klanten, creëer je vertrouwen en bouw je relaties. Maar hoe stel je een succesvolle inbound marketing strategie op? 

Inbound strategie doelstelling

Het opstellen van een inbound marketing strategie

Een succesvolle inbound marketing strategie begint met het bepalen van doelstellingen en gericht onderzoek naar de doelgroep. Door het volgen van het inbound marketing model en door de inzet van growth marketing via SEO inzichten, Google Ads en Social advertising, kun je relevante bezoekers naar je website trekken. In dit hoofdstuk leggen we uit hoe je een sterke inbound marketing strategie opstelt.

Bepaal je doelstelling

Het bepalen van doelstellingen is de eerste stap in het opstellen van een inbound marketing strategie. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar wat je met inbound marketing wilt bereiken. Wil je meer leads genereren, je naamsbekendheid vergroten of je conversieratio verhogen? Door het bepalen van duidelijke doelstellingen kun je je strategie hierop afstemmen en kun je later ook evalueren of je doelen zijn behaald.

Gericht onderzoek naar de doelgroep

Een belangrijk onderdeel van een inbound marketingstrategie is het doen van gericht onderzoek naar de doelgroep. Hierbij is het van belang om een buyer persona onderzoek uit te voeren. Een buyer persona is een omschrijving van je ideale klant en zijn/haar buyer journey. Door te weten wie je doelgroep is en wat hun behoeften en uitdagingen zijn, kun je aantrekkelijke content genereren die aansluit bij hun interesses en doelstellingen.

Relevante bezoekers aantrekken

De eerste stap in het inbound marketing model is het aantrekken van relevante bezoekers naar je website. Hiervoor heeft Onetomarket een datagedreven content model ontwikkelt die zich enerzijd richt op volumegroei en tegelijk op verhoging van conversie. Op die manier hebben we genoeg data om a/b testen uit te voeren en kunnen we steeds beter leren welk kanaal en wat voor content bijdraagt aan conversie.

Synergie tussen: SEO, Google Ads en Social Advertising

Een belangrijk onderdeel van inbound marketing is het inzetten van SEO, Google Ads en Social advertising. Door te zorgen dat je website goed vindbaar is in zoekmachines, kun je meer relevante bezoekers aantrekken. Met Google Ads kun je gericht adverteren op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep. Social advertising biedt de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier in contact te komen met je doelgroep en ze te betrekken bij je product of dienst.

Gebruik een inbound marketing model

Het inbound marketing model biedt een structuur voor je inbound marketing strategie en bestaat uit drie stappen: 

  1. Attract - bij attract draait het om het aantrekken van relevante bezoekers naar je website op basis van content die aansluit bij het zoekgedrag, interessegebieden en problemen waar eindklanten tegenaan lopen
  2. Engage - Bij engage gaat het om het actief betrekken van je bezoekers bij je product of dienst, bijvoorbeeld door middel van gerichte e-mailmarketing en het aanbieden van waardevolle content die de meerwaarde van jouw product of dienst verklappen.
  3. Delight - Bij delight gaat het om het leveren van een uitstekende klantervaring, bijvoorbeeld door middel van geweldige klantenservice.

Implementatie van inbound marketing

Om van inbound marketing een succes te maken begin je met een gedegen strategie, zoals hiervoor beschreven. Wanneer de strategie staat kun je overgaan tot de implementatie. Daarvoor lichten we een aantal aandachtspunten uit:

Het belang van betrokken management

Het management van een organisatie speelt een belangrijke rol bij de implementatie van inbound marketing. Zij kunnen het budget accorderen en hebben invloed op een groot deel van de organisatie. Het is daarom van belang om hen uitgebreid mee te nemen in de denkwijze, mijlpalen en successen van inbound marketing. Dit vergroot de kans op succes van de implementatie.

Kennisborging binnen het team

Een goede implementatie van inbound marketing vereist ook dat de nieuwe kennis geborgd wordt binnen het hele team. Dit kan worden bereikt door middel van training, documentatie en het delen van kennis. Het is belangrijk dat het hele team begrijpt wat inbound marketing inhoudt en hoe het bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie.

Het gebruik van gated content

Gated content, oftewel content achter een formulier, kan een belangrijk onderdeel zijn van inbound marketing. Het is daarom van belang dat bezoekers deze content eenvoudig kunnen vinden. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van in het oog springende CTA’s in artikelen of op landingspagina’s. Het is belangrijk om de balans te vinden tussen het verzamelen van informatie van de bezoekers en het bieden van waardevolle content.

Kostenbesparing door gebruik van goede inbound marketing software

Het gebruik van goede inbound marketing software kan bijdragen aan de kostenbesparing van een organisatie. Inbound marketing software biedt namelijk de mogelijkheid om verschillende taken te automatiseren, zoals het versturen van e-mails en het plaatsen van Social advertising berichten. Dit kan tijd en geld besparen, waardoor er meer ruimte is voor de ontwikkeling van waardevolle content.

Het implementeren van inbound marketing vergt tijd en aandacht; Door het betrekken van het management, het borgen van kennis en het gebruik van goede software verloopt de implementatie soepeler en vergroot je de kans van slagen.

Inbound marketing in de praktijk

In deze sectie laten we zien hoe inbound marketing in de praktijk werkt voor B2B-bedrijven en wat de belangrijkste instrumenten zijn.

Inbound marketing in business-to-business (B2B) is gericht op het aantrekken van de doelgroepen en hen te trakteren op waardevolle content. Hierbij is het van belang om vanuit buyer persona's te werken, zodat je precies weet wie je doelgroep is en wat hen drijft.

Vervolgens kan je beginnen met het creëren van aantrekkelijke content die gericht is op de pijnpunten van de doelgroep. Het is belangrijk dat deze content van hoge kwaliteit is en past bij de fase waarin de doelgroep zich bevindt. 

Inbound landing page

Een ander belangrijk instrument in inbound marketing is de landing page. Dit is de pagina waarop de bezoeker terecht komt nadat hij heeft geklikt op een advertentie of zoekresultaat. Op deze pagina dient de bezoeker direct te kunnen zien wat hij mag verwachten en waarom het interessant voor hem is. Het is belangrijk om het content aanbod te visualiseren en het formulier boven de vouw te plaatsen, zodat de bezoeker niet hoeft te scrollen. Formulieren zijn bedoeld om gegevens te verzamelen van de bezoeker in ruil voor waardevolle content. Het is belangrijk om deze formulieren zo kort mogelijk te houden en enkel te vragen om broodnodige informatie.

Inbound marketing tooling

Tools zijn essentieel voor een datagedreven inbound marketing implementatie. 

SEO

Voor zoekmachine inzichten en het aantrekken van organisch verkeer zijn er verschillende tools beschikbaar om de juiste zoekwoorden te vinden en te monitoren, zoals Google Keyword Planner, SEMrush en Ahrefs. Onze voorkeur gaat uit naar Ahrefs omdat zij beschikken over kwalitatieve zoekvolume inzichten over de europese marken.

SEA

Bovenstaande tooling kun je ook inzetten voor onderzoek van zoekmachine advertenties. Vanzelfsprekend dien je vaardig te zijn met de advertentieplatformen. Daarbinnen kunnen zoekwoorden worden geanalyseerd en biedingen worden beheerd hiervoor gebruiken we Google Ads, Microsoft Advertising en Channable.

Social

Er zijn diverse Social advertising tools beschikbaar die kunnen helpen bij het beheren en analyseren van Social advertising activiteiten. Enkele voorbeelden hiervan zijn Hootsuite, Buffer en Sprout Social. Op basis van budget en behoefte kan de juiste tool gekozen worden die helpen bij het stroomlijnen en optimaliseren van social media kanalen.

Content marketing

Content marketing tools kunnen helpen bij het creëren en distribueren van content. Denk hierbij aan tools voor het maken van afbeeldingen en video's, zoals Canva en Adobe Creative Cloud. Ook zijn er tools voor het schrijven van blogposts en artikelen, zoals Grammarly en Hemingway.

Marketing automation

Marketing automation tools zijn van groot belang bij lead nurturing en het volgen van leads door de buying journey. Deze tools maken het mogelijk om gepersonaliseerde content te sturen, workflows te automatiseren en het gedrag van leads te monitoren. Enkele voorbeelden van marketing automation tools zijn HubSpot, Marketo en Pardot.

Content management system

Tot slot is een Content Management Systeem (CMS) van groot belang voor het beheren van de website en het maken van content. Een CMS maakt het mogelijk om snel en gemakkelijk pagina's en landingspagina's te bouwen en content te publiceren. Enkele voorbeelden van CMS'en zijn WordPress, Drupal en Joomla.

Lead nurturing en marketing automation

Lead nurturing is het proces waarbij je je leads voedt met behulpzame en nuttige informatie, afgestemd op de persoon en fase van de buying journey. Essentieel om leads richting conversie te begeleiden. 

Door middel van lead nurturing kun je leads converteren naar klanten. Het doel is om de leads te voorzien van waardevolle informatie, zodat de doelgroep de beoogde diensten en /of producten in combinatie met de visie de organisatie leren kennen en vertrouwen.

lead nurturing

Met marketing automation kun je geautomatiseerd behulpzame informatie versturen warme leads, op basis van hun interesses en gedrag op je website en ten aanzien van campagnes. Zo kun je de conversie van leads naar klanten verhogen en de kosten per lead verlagen. Marketing automation is een krachtig middel om je inbound marketing strategie te ondersteunen en efficiënter te maken.

Een ander voordeel van marketing automation is het gebruik van persoonlijke notificaties. Hiermee kun je leads of bestaande klanten op de hoogte stellen van nieuwe ontwikkelingen en aanbiedingen, gebaseerd op hun gedrag en interesses. Dit maakt het proces van lead nurturing nog persoonlijker en relevanter.

Ook de inzet van intelligente chat bots is een belangrijke toepassing van marketing automation. Met chatbots kun je snel en efficiënt helpen bij het vinden van de juiste informatie. Bovendien kun je op deze manier 24/7 support bieden, zonder dat het veel tijd en geld kost.

Het automatiseren van repeterende marketing taken is een andere belangrijke toepassing van marketing automation. Door middel van automatisering kun je veel efficiënter marketing bedrijven.  

Bij het opzetten van een lead nurturing strategie is het wederom belangrijk om eerst goed in kaart te brengen wie je doelgroep is en wat hun behoeften en interesses zijn. Dit kun je doen door middel van een buyer persona onderzoek. Vervolgens kun je op basis van deze informatie een geautomatiseerd lead nurturing programma opzetten, waarbij je specifieke informatie verstuurt. Door middel van analytics en evaluatie kun je vervolgens meten hoe effectief je lead nurturing programma is en waar je eventueel nog aanpassingen moet doen.

Analytics en evaluatie van je inbound strategie

Het meten van resultaten is essentieel voor het succes van een inbound marketing strategie. Door middel van analytics krijg je inzicht in de prestaties van je website en de effectiviteit van je marketingactiviteiten. Er zijn drie assen waarop statistieken inzichtelijk worden gemaakt: content, kanalen en conversie.

  • Content statistieken geven inzicht in de prestaties van individuele stukken content, zoals blogposts, video's en whitepapers. Door te kijken naar het aantal pageviews, de tijd op de pagina, engage rate kun je bepalen welke content het meest effectief is.
  • Kanaal statistieken geven inzicht in de prestaties van verschillende marketing kanalen, zoals Social advertising, e-mailmarketing en Google Ads. Door te kijken naar het aantal bezoekers, conversies en kosten per kanaal, kun je bepalen welke kanalen het meest effectief zijn en waar je meer aandacht aan moet besteden.
  • Conversie statistieken geven inzichten in de prestaties van je buying journey, vanaf het moment dat een bezoeker zich voor het eerst registreert tot het moment dat hij of zij klant wordt. Door te kijken naar de conversieratio's, de lengte van de verkoopcycli en de waarde van de klanten, kun je bepalen waar je het beste kunt investeren om meer leads te genereren en meer klanten te krijgen.

Het meten van resultaten is niet alleen belangrijk voor het optimaliseren van je marketingstrategie, maar ook voor het rapporteren aan het management. Door duidelijke rapportages te maken, kun je aantonen wat de ROI is van je inbound marketing activiteiten zijn en hoe deze bijdragen aan de groei van het bedrijf.

Om succes te behalen met inbound marketing, is het dus van groot belang om regelmatig te meten en evalueren. Door enkel op datagedreven resultaat te sturen en de investering optimaal in te zetten op kanalen die het meest effectief zijn, maximaliseer je de ROI van je marketing budget.

Implementatie zonder strategie heeft geen kans van slagen, net als een strategie zonder Implementatie.

Inbound marketing is een marketingstrategie die zich richt op het aantrekken van potentiële klanten door middel van relevante content. Het is een proces dat de klant centraal stelt en zich richt op het opbouwen van relaties met potentiële klanten door middel van waardevolle content en interactie.

Het opstellen van een gedegen strategie is van essentieel belang voor succesvolle inbound marketing. Begin altijd met het definiëren van je doelstellingen. Evalueer waar je nu staat. En bepaal de prioriteiten en acties die nodig zijn om je doelstelling te behalen. 

Het volgen van het inbound marketing model kan hierbij helpen. Kwalitatieve content is essentieel voor het aantrekken en interesseren van relevante bezoekers. Lead nurturing en marketing automation helpen om potentiële klanten verder door de journey te begeleiden. 

Er zijn diverse tools beschikbaar voor inbound marketing. Het is belangrijk om te kijken welke tools het beste passen bij jouw organisatie en doelstellingen. Een Content Management Systeem (CMS) kan bijvoorbeeld veel voordelen bieden.

Analytics en evaluatie geven inzicht of de inbound marketing strategie werkt. De drie assen waarop statistieken inzichtelijk worden gemaakt zijn hierbij van belang. Hoe je resultaten meet en evalueert is afhankelijk van je doelstellingen en de gekozen metrics.

Implementatie van inbound marketing vergt betrokkenheid van het management en kennisborging binnen het team. Het gebruik van gated content kan hierbij helpen. De inzet van goede inbound marketing software is key.

Inbound marketing is een belangrijke marketingstrategie die in de toekomst alleen maar belangrijker zal worden. Het is van cruciaal belang om een goede inbound marketing strategie op te zetten voordat je begint met de implementatie. Succesvolle inbound marketing vergt aandacht, tijd en geduld. Neem contact op, we helpen je graag!

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen