Zwitserleven heeft in 2014 en 2015 de focus gelegd op Content Marketing en het promoten van de content op de Social Media kanalen Facebook, LinkedIn, Twitter,YouTube en Google+. Het borgen van het resultaat en het veranderen van de aanpak doet Zwitserleven op basis van cijfers. Deze cijfers zijn beschikbaar in elk Social Media kanaal alleen niet naar de wensen van Zwitserleven.
Het probleem is dat deze cijfers voor al deze media niet centraal zijn op te vragen. De werden cijfers daarom maandelijks handmatig overgenomen en waren visueel niet goed te delen met collega’s. Het ontbrak aan een Social Media dashboard met daarop alle statistieken van de community.
Hoe is de keuze voor Onetomarket als partner voor dit probleem / deze vraag tot stand gekomen?
Onetomarket is de partner voor Zwitserleven voor het visualiseren van data. Al jaren wordt er samengewerkt om data te verzamelen en deze vervolgens praktisch bruikbaar te maken voor de marketingafdeling.
Zwitserleven is al eerder door Onetomarket geholpen met een vergelijkbare vraag. Een geautomatiseerd Marketing Dashboards op basis van Google Analytics data. Deze dashboards op basis van Klipfolio zijn geschikt voor beeldscherm, tablet, laptop en smartphone.
Een belangrijke wens was het hebben van een dynamisch dashboard. Het maken van vergelijking op basis van voorgaand jaar en kwartaal helpt Zwitserleven om vooruitgang te evalueren.
Bas van Oosterhout, Online Marketeer bij Zwitserleven: “Door de gestructureerde aanpak en goede communicatie is een gedegen plan van aanpak opgesteld. Dit vormde een uitstekende uitgangspositie om het verdere project succesvol en conform afspraak op te leveren”.
Welke oplossing is er gecreëerd en hoe is deze tot stand gekomen?
Voor dit specifieke probleem was zwaar geschut nodig. Klipfolio staat bekend om de honderden koppelingen die het kan maken met data platformen. Dit was alleen voor de hulpvraag van Zwitserleven niet genoeg. De connectoren met de Social Media gaan vaak slechts tot maximaal een jaar terug in de tijd. In sommige gevallen zelfs alleen de laatste 30 dagen. Elke organisatie moet deze data daarom dan ook zelf bijhouden om langere tijd terug te kunnen kijken.
Onetomarket heeft daarom voor Zwitserleven een compleet nieuwe tool ontwikkeld, genaamd OnetoSocial, dat voor alle bekende Social Media kanalen alle mogelijke Social Media Data zelf automatisch opslaat in een database. Een koppeling tussen deze database en Klipfolio is gedaan met jSon-feeds en is nu realtime op te vragen.
Voor de marketingafdeling van Zwitserleven is er binnen 3 maanden een aantrekkelijk en overzichtelijk Social Media Dashboard in Klipfolio neergezet met daarop LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+ en YouTube. Het is voor hen nu mogelijk om op maandbasis alle content promotie op Social Media te evalueren. Het dashboard is geschikt gemaakt voor Desktop, Tablet en TV en daarom overal toegankelijk.
Met OnetoSocial is het mogelijk alle accounts van Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube toe te voegen en hiervan de data maandelijks automatisch te importeren. Het handmatig opslaan van data is uit handen genomen en niet meer nodig. Niet alleen Klipfolio is te koppelen met OnetoSocial. Elke dashboardtool dat kan koppelen met jSon is geschikt.