“Een paar jaar terug heeft Onetomarket al Google Analytics voor ons ingericht”, vertelt Bas van Oosterhout, online marketing manager bij Zwitserleven. “Daarmee hebben we nauwkeurig in beeld hoeveel bezoekers op onze site terechtkomen, hoelang ze daar rondsurfen en op welke pagina’s. Ondertussen heeft onze online dienstverlening zich verder ontwikkeld en is daar met nieuwe technologie meer uit te halen. Bijvoorbeeld uit onze rekentools rondom levensmomenten die de financiële toekomst van mensen bepalen, van de aankoop van een huis tot trouwen en stoppen met werken. Daarmee kunnen bezoekers bijvoorbeeld berekenen hoeveel ze maandelijks moeten inleggen om een bepaald pensioen op te bouwen. De gegevens die ze daar invullen, konden we wel verzamelen, maar niet goed inzichtelijk maken. Terwijl die wel waardevol zijn voor het bepalen van onze marketingstrategie. Vandaar dat we een nieuwe stap wilden zetten.”
Hoe maken we onze online rekentools voor bezoekers zo laagdrempelig mogelijk? En hoe kunnen we tegelijkertijd beter inzichtelijk maken via welke kanalen verschillende doelgroepen op de site komen, wat ze daar invullen en wat dat oplevert? Met die vragen klopte Zwitserleven aan bij Onetomarket. Het resultaat mag er zijn.
De keuze voor online marketing-specialist Onetomarket was zo gemaakt. Van Oosterhout: “We hadden al goede ervaringen met deze partij. Niet alleen met de invoering van Google Analytics, maar ook in het traject daarna. Onetomarket onderhoudt het systeem nauwgezet en is altijd bereikbaar voor vragen. De samenwerking verloopt soepel en de deskundigheid van de medewerkers is groot. Ze communiceren goed, denken mee, zijn flexibel en kijken vooruit. Ik ben ook blij met hun gestructureerde aanpak.”
Die gestructureerde aanpak liet Onetomarket ook nu weer zien. “We zijn van start gegaan met een uitgebreide brainstormsessie waar ons complete marketingteam aan meedeed”, zegt Van Oosterhout. “Daar hebben we in kaart gebracht wat we precies wilden meten. Dat varieerde van het gedrag binnen verschillende doelgroepen – zoals particulieren en werkgevers – tot hoe ze op onze site komen, bijvoorbeeld via de nieuwsbrief of LinkedIn. Ook wilden we weten hoe ze onze rekentools gebruiken, wanneer ze doorklikken en waar ze afhaken. Zo stelden we een hele lijst op. Op basis daarvan heeft Onetomarket een plan van aanpak opgesteld dat we samen hebben uitgevoerd.”
Wat volgde was een enorme klus. Om alle gegevens die Zwitserleven wilde meten ook daadwerkelijk te kúnnen meten, werd Google Analytics uitgebreid met Google Tag Manager. “Daarmee werk je met codes en koppel je elk invulveld aan een tag. Zodat je de gegevens die mensen intypen, zoals hun leeftijd, inkomen en spaarbedrag, op één centrale plek kunt verzamelen. Zo heeft Onetomarket tientallen codes ontwikkeld en vervolgens honderden tags opgesteld, die onze IT’ers stuk voor stuk hebben ingeregeld. Door daar samen keihard aan te werken, hebben we dat in een paar weken voor elkaar gekregen.”
Daarmee was het project nog niet ten einde. Want Zwitserleven wilde niet alleen heel veel gegevens verzamelen, maar die ook nog eens eenvoudig toegankelijk maken voor alle betrokken medewerkers. “Daarvoor hebben we verschillende Klipfolio Dashboards opgezet die realtime toegankelijk zijn via tv-schermen, desktops, laptops, tablets en smartphones. Deze dashboards geven heel overzichtelijk managementinformatie, zodat je eenvoudig en snel allerlei resultaten kunt vergelijken met de doelen die je gesteld hebt. En het handige is dat we de Klipfolio Dashboards rechtstreeks gekoppeld hebben aan Google Analytics. We hoeven ze dus niet handmatig te updaten. Dat scheelt ons maandelijks vele uren werk.”
Over het resultaat is Van Oosterhout dik tevreden. “We hebben nu helder inzicht in online bezoekersinteracties. In 27 procent daarvan worden gegevens ingevuld. Zo kunnen we op de voet volgen wat er online gebeurt en ingrijpen waar nodig. Bijvoorbeeld door een formulier aan te passen als we zien dat veel mensen op een bepaalde plek in het proces afhaken. Of door op succesvolle kanalen steviger in te zetten. Op die manier hebben we al diverse verbeteringen doorgevoerd. En dat is goed voor de klanttevredenheid én de conversie. Onetomarket heeft ons weer een uitstekende dienst bewezen.”