Wensink

20% meer inruilvoorstellen en 50% meer informatie
aanvragen. Wensink haalt steeds meer uit online showroom.
088 - 120 34 00

Wensink Automotive bestaat in 2017 dertig jaar. De Ford- en Mercedesdealer staat al jaren in de top tien van autobedrijven in Nederland en wil dat zo houden. “Ook in onze branche wordt online marketing steeds belangrijker”, vertelt Marcel Tippe, online marketeer bij Wensink. “In 2016 kwamen ruim een half miljoen unieke bezoekers op onze website. Dat is meer dan 2700 per dag. Dat halen we in onze fysieke showrooms niet. Het is dus meer en meer de uitdaging om mensen van online bezoek tot online aankoop te bewegen. En bijna elke auto die we verkopen, levert een inruiler op, die we ook weer verkopen. Die cyclus kunnen we via online kanalen versnellen. Onetomarket ondersteunt ons daar al jaren bij.”

De aanschaf van een auto begint anno nu op internet: nog maar zeven procent van de consumenten gaat direct naar de showroom zonder enig online onderzoek vooraf. Om succesvol te blijven, moeten autodealers zich transformeren van klassieke retailer naar ‘e-tailer’. En er werk van maken om hun aanbod prominent in de digitale etalage te zetten. Onder deskundige begeleiding van Onetomarket maakt Wensink Automotive hierin grote slagen. Met als gevolg: meer informatie-, inruil- en proefritaanvragen en kortere statijden.


Wat Wensink Automotive wil

  • De transitie maken van klassiek autobedrijf naar belangrijke online speler in de automarkt
  • Meer proefritten, inruilvoorstellen en informatieaanvragen genereren via online kanalen
  • Kortere statijden van occasions door effectieve inzet van offline en online marketing

De oplossingen

  • Als eerste stap: samenvoeging van diverse websites tot één centrale website met een logische en gebruiksvriendelijke structuur
  • Een uitgekiende langetermijnstrategie voor SEO en SEA
  • Helder inzicht in het online bezoekersgedrag
  • Helder inzicht in de ontwikkeling van de voorraad

Resultaten

1
500.000+ online bezoekers per jaar
2
50% meer online werkplaatsafspraken
50% meer online werkplaatsafspraken

in de laatste twee jaar

3
20% meer online inruilvoorstellen
20% meer online inruilvoorstellen

over de laatste twee jaar

4
50% meer informatieaanvragen
5
Groter bewustzijn van belang online marketing
De afgelopen twee jaar zien we een gemiddelde stijging in conversie voor inruilvoorstellen, werkplaatsbezoeken en informatieaanvragen van 50 procent. Dat is fantastisch. Onetomarket opereert zakelijk, professioneel, deskundig, proactief en komt met goede, nuchtere ideeën voor onze wensen. Als we niet tevreden waren, zouden we niet al sinds 2008 samenwerken.
Marcel Tippe
Marketing Coördinator Wensink

Van meer dan tien naar drie websites

De eerste grote stap in de transitie van klassiek autobedrijf naar prominente online speler was de integratie van verschillende websites. Marcel: “Voorheen heetten onze Mercedes Benz-showrooms Wensink en de Ford-showrooms Mundus. Beide hadden hun eigen sublabels. Toen we in 2013 al die labels samenvoegden, was dat meteen een goed moment om het aantal websites dat we beheerden, terug te dringen. Van meer dan tien naar drie: mb-wensink.nl en ford-wensink.nl voor de promotie van Mercedes Benz en Ford, en wensink.nl voor al onze diensten, van schadeherstel tot onderhoud en verkoop van occasions.”

Ingrijpende operatie

De voordelen van één centrale website zijn evident: het vergroot je herkenbaarheid en je hoeft niet bij elke mutatie in je assortiment tien websites te updaten. Marcel: “Zo’n ingrijpende operatie moet je wel goed aanpakken. Je wil bijvoorbeeld dat er geen historie verloren gaat. Dat die ene website zichtbaar en relevant is. En dat klanten en prospects daarbinnen makkelijk hun weg vinden. Onetomarket heeft op basis van grondige analyses van het gebruik van onze diverse websites een nieuwe structuur voorgesteld met bijbehorende content en keywords. En deze content per pagina geoptimaliseerd voor zoekmachines.”

Advies, coaching en extra handen

Wensink en Onetomarket hebben daarbij ook een langetermijnstrategie uitgestippeld voor SEO en SEA. “Dat is een doorlopend traject. Zo adviseert Onetomarket over hoe we campagnes voor bijvoorbeeld winterbanden, een nieuw model of kortingsacties kunnen inzetten. Hoe we offline uitingen zoals direct mailings, huis-aan-huiskranten en sponsoring van PEC Zwolle online terug kunnen laten komen. Maar ook hoe we boven in de zoekmachines blijven verschijnen. Die kennis bouwen we in eigen huis verder op. Daar coacht Onetomarket ons al twee jaar in.

En wanneer onze webbouwer te weinig capaciteit heeft, springt Onetomarket bij.”

Meten en verbeteren

Ondertussen zorgt Onetomarket dat Wensink op de voet kan volgen wat er online gebeurt. Marcel: “We maken steeds betere analyses van hoe bezoekers onze voorraad bekijken. Waar zoeken ze op? Waar klikken ze op door? Hoe komen ze binnen? Onetomarket voert daarnaast online surveys uit om feedback op onze website te verzamelen. Op basis van al die gegevens brengen we verbeteringen aan. Zoals duidelijkere foto’s van occasions en aanvullende informatie over het verbruik. We nemen ook andere detailpagina’s onder handen, onder andere over apk en winterbanden. Daarbij testen we verschillende varianten om te achterhalen wat het beste werkt.”

Voorspellend inzicht occasion verkoop

Ook over de eigen voorraad kan de analyse van gegevens bruikbare informatie opleveren. “We proberen inzichtelijk te krijgen hoe onze voorraad zich ontwikkelt. Hoe vaak wordt een model bekeken? Hoeveel informatieaanvragen krijgen we? Loopt de ene kleur of het ene bouwjaar beter dan het andere? Zo verwachten we steeds beter te kunnen voorspellen hoe groot de kans is dat we een occasion snel verkopen. En dus welke auto’s extra marketing kunnen gebruiken, of misschien juist wat lager geprijsd moeten worden om de statijden te verkorten. Ook dat traject hebben we met Onetomarket opgepakt.”

Vijftig procent stijging in conversie

Marcel constateert dat de begeleiding van Onetomarket veel oplevert.“ De afgelopen twee jaar zien we een gemiddelde stijging in conversie voor inruilvoorstellen, werkplaatsbezoeken en informatieaanvragen van 50 procent. Dat is fantastisch. Bovendien stelt Onetomarket ons in staat de online ontwikkelingen bij te houden. Onetomarket geeft mij munitie om alle medewerkers te betrekken bij wat er online gebeurt, om inzichtelijk te maken dat serieuze prospects behalve in de glazen showrooms vooral op internet te vinden zijn. Dat is een belangrijke meerwaarde. Ik vind de samenwerking ook prettig: Onetomarket opereert zakelijk, professioneel, deskundig, proactief en komt met goede, nuchtere ideeën voor onze wensen. Als we niet tevreden waren, zouden we niet al sinds 2008 samenwerken.”

ingezette diensten in deze case

Meer weten?