Van Roosmalen

Nieuwe website Van Roosmalen zorgt voor 70% meer
bezoekers en 161% groei in het aantal leads vanuit zoekmachines.
088 - 120 34 00

Peter Brouwers, directeur bij Van Roosmalen: “Mensen oriënteren zich online op een auto en besluiten dan of ze naar de showroom komen. Dat betekent dat de bezoekfrequentie aan onze website hoger is dan aan onze acht vestigingen in Noord-Brabant samen. De overgrote merendeel van de mensen in onze showrooms heeft eerst onze website bezocht. Het is dan ook belangrijk dat onze online uitstraling hetzelfde is als die van de showrooms. En dat processen die online beginnen, op de vestigingen effectief worden opgevolgd. Met de nieuwe website hebben we dat voor elkaar. Bovendien hebben we nu een website die zichtbaarder, gebruiksvriendelijker en flexibeler is dan z’n voorganger en zich veel beter leent voor online marketing.”

In het voorjaar van 2016 lanceerde Volvo-dealer Van Roosmalen zijn nieuwe website. Sindsdien zitten de bezoekerscijfers flink in de lift. En dat niet alleen: ook het aantal bezoekers dat online bijvoorbeeld een proefrit aanvraagt, een afspraak inplant of inruilvoorstel aanvraagt, is aanzienlijk toegenomen. En stijgt nog steeds. Dankzij een uitgekiende online marketingstrategie, uitgestippeld en uitgevoerd in nauwe samenwerking met Onetomarket. “Wij zien Onetomarket echt als specialist in online marketing voor autodealers.”


Wat Van Roosmalen wilde

  • Een nieuwe website die zichtbaar, gebruiksvriendelijk en flexibel is en zich leent voor online marketing. En waar de bezoeker thuis kan komen.
  • Gedetailleerd inzicht in online bezoekersgedrag
  • Meer structuur in het (online) marketingbeleid

De oplossingen

  • Deskundig advies over inrichting en structuur van de website
  • Effectieve zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine-advertenties (SEA)
  • Uitbreiding Google Analytics met Google Tag Manager zodat aanzienlijk meer gegevens gemeten worden
  • Koppeling van Google Analytics aan Tableau Dashboards voor overzichtelijke rapportages
  • Inhouse marketingplanning

Resultaten

1
70% meer online bezoeken vanuit zoekmachines
2
161% groei in het aantal leads vanuit SEO
3
130% groei in het aantal leads vanuit Google AdWords
4
51% daling in kosten per lead (CPA)

Professionele partner

Bij de inrichting en totstandkoming van de nieuwe roosmalen.nl speelde Onetomarket een belangrijke rol. Peter: “Onze medewerkers hebben veel verstand van auto’s, wielen, olie en onderhoud, maar niet van SEO, SEA, AdWords of websites ontwerpen. Voor zulke activiteiten trekken we op met professionele partners die ons versterken. Om die reden werkt Van Roosmalen al sinds 2010 met Onetomarket samen. Voor de nieuwe website heeft Onetomarket ons uitstekend geadviseerd over de structuur: hoe richten we hem logisch in, zodat hij aansluit op wat prospects er zoeken en onze offline processen? Onetomarket heeft daartoe diverse analyses uitgevoerd, onder meer op het gebruik van de interne zoekmachine en de occasionzoeker. Per device. Dan zie je bijvoorbeeld dat mensen occasions vooral zoeken op model, carroserievorm en het ‘bouwjaar vanaf’. Ze weten deels al wat ze willen. Verdiepende zoekopdrachten voeren ze vooral uit via laptop en tablet, terwijl op de smartphones meestal gezocht wordt naar vestigings- en contactinformatie.”

Vijftig procent meer online bezoekers

De resultaten van de analyses vormden belangrijke input voor de opbouw van de nieuwe website. Zo kregen aftersales-taken zoals onderhoud, onderdelen en winterbanden meer aandacht, kwam de focus in de occasionzoeker op modellen te liggen en werd de vestigingsinformatie uitgebreid met onder meer openingstijden, evenementen en specifieke diensten. Onetomarket nam het projectmanagement rondom het bouwen en lanceren van de website op zich en zorgde dat de nieuwe website SEO-proof is. En dus bij relevante zoekopdrachten in zoekmachines boven in de resultaten verschijnt. Ook over zoekmachine-adverteren (SEA) bracht Onetomarket advies uit: waar, hoe, wanneer en waarmee kan Van Roosmalen het beste online adverteren? Peter: “Met klinkend resultaat: het aantal bezoekers per maand aan de website ligt nu al meer dan zeventig procent hoger dan toen zijn voorganger nog in de lucht was.”

Hoe inzicht tot hogere conversie leidt

Om niet alleen meer online bezoekers te trekken, maar ook tot een hogere online conversie te komen, breidde Onetomarket het Google Analytics-pakket uit met Google Tag Manager. “Zo kunnen we nauwkeurig meten of mensen bijvoorbeeld via een autoportal, een zoekopdracht of online campagne op onze website komen. En wat ze precies online doen. Daarvan krijgen we overzichtelijke rapportages via Tableau Dashboards die Onetomarket heeft ingericht. Dat geeft ons inzicht in welke campagnes goed werken en waar nauwelijks op geklikt wordt. Verbeterpunten pakken we direct op. Zo hebben nadrukkelijkere buttons en andere call to actions tot een significante stijging in het aantal aanvragen geleid. We werken met Onetomarket ook volgens de principes van Brian Pasch, waardoor we steeds beter kunnen voorspellen wanneer een occasion verkocht gaat worden. Door het kenteken op meerdere plekken op te slaan, is in Google Analytics af te leiden hoe de online campagnes helpen om hem te verkopen.”

Lijn in marketingplanning

Het optimaliseren van de website is een doorlopend proces, waarbij Onetomarket nauw betrokken is. Dat geldt ook voor de inzet van social media en e-mailmarketing. Peter: “Momenteel maakt Onetomarket een gestructureerde marketingplanning voor 2017 voor ons. Wij hebben het razend druk. Een luxeprobleem, maar daardoor komen we er niet makkelijk aan toe om een stap terug te nemen en in kaart te brengen welke evenementen, introducties, facelifts en acties er aankomen. Laat staan wanneer we dan moeten starten om daar onze marketing op af te stemmen. Daar hebben we een partij als Onetomarket voor nodig. Tot op heden ben ik bovengemiddeld tevreden over deze club. Over de manier waarop er wordt geluisterd naar onze wensen, over de bespreking van rapportages, de rapportages zelf, de genomen maatregelen, de voorstellen ter verbetering. En natuurlijk over de resultaten. Die zijn uitstekend.”

Meer weten?