Pumbo

scoort met AdWords-campagnes
in Nederland én Frankrijk
088 - 120 34 00

Online dienstverlener Pumbo helpt auteurs in eigen beheer boeken en e-books uit te brengen. Met zo’n 1200 titels per jaar is het bedrijf een van de grootste spelers in zijn soort op de Nederlandse markt. Een groot deel van de klanten komt binnen via online advertenties, die dankzij Onetomarket steeds betere resultaten opleveren tegen steeds lagere kosten per actie. En die het in vertaling ook uitstekend blijken te doen in Frankrijk, waar Pumbo eind 2016 live ging. “De telefoon blééf rinkelen.”

Van marketingboeken tot romans en van reisverhalen tot autobiografieën, elk boek is welkom bij Pumbo. Mede-eigenaar Yordy Spoor: “Wij maken de meest uiteenlopende manuscripten druk- en bestelklaar en helpen de makers onder meer bij de promotie van hun werk en de afhandeling van betalingen. En daar willen we steeds verder in groeien.” Om dat te kunnen doen, moet Pumbo wel goed te vinden zijn voor schrijvers. Dat was in 2012 de aanleiding om bij onlinemarketingspecialist Onetomarket aan te kloppen.

Kosten per actie bijna gehalveerd

Ook nu helpt Onetomarket www.pumbo.nl bij relevante zoekacties hoog in de zoekresultaten te krijgen, door te adviseren over onder meer content, keywords en linkbuilding. En met succes: wie een boek wil uitgeven, printen of drukken, kan niet om Pumbo heen. Behalve dat de website zelf volledig SEO-proof is, verzorgt Onetomarket voor Pumbo ook een uiterst effectieve AdWords-campagne (SEA). Yordy: “Ons doel is niet alleen om zo veel mogelijk mensen op onze site te krijgen, maar vooral ook dat ze zich aanmelden. Daarbij streven we naar zo laag mogelijke kosten per aangemaakt account. Dat schommelt per maand, maar zeker de laatste tijd zien we een sterk dalende lijn. Het gevolg van continue samenwerking en bijsturing aan de hand van nieuwe inzichten. In een paar maanden tijd zijn de kosten per actie 45 procent gedaald.”

“De kennis over hoe we ons online maximaal zichtbaar kunnen maken voor onze doelgroepen, hadden wij zelf niet in huis, maar Onetomarket wel. Aan de hand van onze wensen en doelstellingen heeft Onetomarket een onlinemarketingstrategie uitgestippeld gericht op conversie en die steeds verder aangescherpt. Dat heeft geholpen ons op de kaart te krijgen.”

Klinkt spannend? Niet voor ons. We doen niet anders. Onze kennis van zoekmachineoptimalisatie is hoog, ons speelveld divers. Wij hanteren een unieke, proces gedreven werkwijze. Gericht op het behalen van resultaat, met als uitgangspunt dat wij onszelf uiteindelijk terug verdienen.

Verfijnd en aangescherpt

In andere opzichten verbeterde de opbrengst van de AdWords-campagnes in diezelfde periode eveneens sterk. Zo steeg de doorklikratio op advertenties gemiddeld 500 procent en daalden de kosten per klik met ruim eenderde. Het geheim van die grote sprongen? “Bob Meijer, onze SEA-consultant bij Onetomarket, heeft onze campagnes geweldig verfijnd en aangescherpt. Door elke relevante zoekterm te koppelen aan een eigen advertentietekst. Als je nu zoekt op ‘boek drukken’ krijg je bijvoorbeeld bij de Pumbo-advertentie een andere tekst te zien dan als je zoekt op ‘eigen boek uitgeven’. Bob zoekt voortdurend naar de combinaties die het beste werken. En dat heeft heel veel effect.”

Frans avontuur

Dat deze succesvolle SEA-strategie ook over de grens een schot in de roos is, bleek wel toen Pumbo in 2016 voet op Franse bodem zette. “We willen groeien, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten”, vertelt Yordy. “Frankrijk hadden we geïdentificeerd als een kansrijke markt. Omdat het een grote markt is; er wonen bijna 63 miljoen mensen. Maar ook omdat de boekenwereld er nog echt van papier is en websites wat achterlopen. Onze overzichtelijke, gebruiksvriendelijke online service steekt daar gunstig bij af. Vandaar dat we Frankrijk uitkozen om onze internationale groeiambities op uit te proberen. Daar kwam veel meer bij kijken dan alleen de website en de advertenties vertalen. De distributie van boeken loopt er bijvoorbeeld anders, er zijn cultuurverschillen. En Fransen kopen niks wat niet uit Frankrijk komt. We hebben dus onder meer voor een Frans adres, telefoonnummer, KvK-nummer enzovoort gezorgd. En een Franstalige medewerker aangenomen.”

Overstelpt door aanvragen

De introductie van zijn diensten in Frankrijk wilde Pumbo langzaam opbouwen. “We begonnen met een laag startbudget en dat we in stapjes zouden verhogen. Het idee was dat we dan die eerste weken onze campagnes samen met Onetomarket nog konden verfijnen en beter afstemmen op de Franse markt. Maar we kregen meteen vijf of zes keer meer aanmeldingen dan we hadden gehoopt. De telefoon blééf rinkelen, de chatfunctie stond roodgloeiend. Het ging zo hard dat we zelfs even met de advertenties zijn gestopt om alle aanvragen te kunnen verwerken. En we hebben zo snel mogelijk gezorgd voor versterking van ons Franstalige team. Dat nu ook alweer goed samenwerkt met Onetomarket. Zo zie je maar wat uitgekiende online advertenties kunnen doen.”


Wat Pumbo wilde

  • Online zichtbaar zijn voor zijn doelgroepen
  • Zo veel mogelijk bezoekers op www.pumbo.nl die een account aanmaken
  • Zo laag mogelijke kosten per aangemaakt account
  • Groeien in Nederland
  • Uitbreiden naar Frankrijk

Oplossingen

  • Uitstekende adviezen op gebied van SEA
  • Verfijning van AdWords-campagnes
  • De geoptimaliseerde AdWords-campagnes vertalen voor de Franse markt

resultaten

1
Kosten per nieuw account met 45 procent gedaald 
2
Doorklikratio vervijfvoudigd
3
Internationaal succesvolle SEA-strategie met focus op conversie 

Meer weten? Neem dan contact op