Louwman Dealer
Group

Louwman Dealer Groep verbetert online
marketing-resultaat met meer structuur en inzicht
088 - 120 34 00

De Louwman Dealer Group is één van de grootste automotive dealerholdings van Nederland met meerdere labels. Online profilering speelt een sleutelrol in de marketing- en salesstrategie van het bedrijf. Om deze activiteiten continu te optimaliseren, heeft Onetomarket de complete online marketing-fundering ingericht voor de labels Louwman en Blauwendaal. Op dit fundament kan de Louwman Dealer Group de leadconversie continu meten en verbeteren.

Met ruim 70 vestigingen, verkoopt, levert en onderhoudt Louwman Dealer Group nieuwe en gebruikte voertuigen van merken zoals Toyota, Lexus, Suzuki, Mercedes-Benz, Peugeot, Mazda, smart en Mitsubishi. “Online kanalen zijn cruciaal voor onze activiteiten”, zegt Pim Schelvis, Programma Manager Digital Development bij de Louwman Dealer Group. “We zijn een betrouwbare mobiliteitspartner met meer dan 100 jaar ervaring in de autobranche. Om die positie te versterken, investeren we constant in webdevelopment en online campagnes. De resultaten van deze activiteiten willen we adequaat meten; niet alleen het klikgedrag, maar echt alle aspecten van de customer journey.”

Een stabiel online marketing-fundament

Om de online marketing-activiteiten goed meetbaar te maken en gericht te verbeteren, schakelde de Louwman Dealer Group Onetomarket in. De websites waren goed ingericht, maar er ontbrak een stabiele online marketing-fundering. Door tags en triggers in Google Tag Manager in te stellen, is het webverkeer op de sites veel beter inzichtelijk gemaakt. Bovendien zijn specifieke filters en dataweergaven in Google Analytics gemaakt voor de analyse van webverkeer en surfgedrag. Ook voor de Google Ads campagnes is een stevige basis neergezet door de accounts volledig in te richten met een heldere structuur op basis van gestelde doelen, relevantie en doelgroeptargeting.

Inzicht in bezoekersgedrag

Schelvis: “Meten is weten. We weten nu precies wat er op onze sites gebeurt en waar we kunnen optimaliseren. Inzicht in het gedrag van bezoekers helpt ons te bepalen waar we knoppen positioneren en welke informatie we tonen. Ook het gedrag van bezoekers op nieuwe landingspagina’s, bij campagnes of nieuwe features maakt Onetomarket direct meetbaar.”

Bijvoorbeeld het gebruik van de favorietenfunctie op de website Louwman.nl.
Hier kunnen bezoekers via een zoekmenu snel hun favoriete auto’s selecteren en bewaren voor een later bezoek. “Met Google Tag Manager zien we hoe vaak en op welke manier bezoekers deze functie gebruiken. Deze informatie is de basis voor verdere ontwikkeling, die we meenemen in de projectenkalender van ons webteam.” Een ander voorbeeld is de opbouw van de menustructuur op basis van data-inzichten over het sitegebruik. “Verder bouwde Onetomarket Google Data Studio dashboards om op ieder moment de resultaten van de Louwman en Blauwendaal website in te zien.”

Relevant webverkeer genereren

Binnen de online marketing-strategie van Louwman richtte Onetomarket ook het Google Ads-account opnieuw in met specifieke advertentiegroepen en campagnes. “Onze SEA-aanpak is sterk verbeterd, we realiseren meer en relevanter webverkeer”, licht Schelvis toe. “Doordat de inrichting nu volledig afgestemd is op onze doelen hebben we meer grip op de kosten en resultaten. De cost per action, ofwel CPA, is altijd helder zodat hier continu op bijgestuurd kan worden.”

Doelgericht investeren in Ads

Onetomarket beheert de Google Ads accounts en scherpt zoekwoorden, biedingen en advertentieteksten continu aan. Mogelijke kansen worden in overleg benut. Dat is een flinke klus met ruim 90 campagnes voor Blauwendaal en 150 voor het Louwman account. Schelvis: “We krijgen maandelijks een rapportage met de resultaten van Google Ads en via analyses houdt Onetomarket een vinger aan de pols. Zo nodig wordt er snel geschakeld. Met gedetailleerde informatie over welke zoekwoorden potentiële bezoekers gebruiken, weten we zeker dat we gericht investeren. Bovendien krijgen we advies over de optimalisatie van landingspagina’s en content. Dat is best een uitdaging omdat we ook onze vestigingen in de regio ondersteunen. Ook voor deze landingspagina’s en regionale Google Ads campagnes adviseert Onetomarket ons op maat.”

Diepgaande kennis en resources

Voor Schelvis staan kennis en communicatie centraal in de samenwerking met Onetomarket. “De professionals van Onetomarket zijn echte partners. Dat is zeer waardevol omdat we die diepgaande kennis en resources niet in huis hebben. Daarbij zijn ze niet bang om ons uit te dagen. Bijvoorbeeld bij de uitbreiding van onze private lease-activiteiten. Onetomarket zag in de rapportage dat deze pagina’s relatief veel verkeer genereerden. Daar hebben we vervolgens succesvol tijd in geïnvesteerd. Optimalisatie van de website en advertising zorgen voor relevante advertenties en relevantere landingspagina’s.”

Advies op locatie

Ook de onderlinge relatie wordt steeds geëvalueerd en waar nodig wordt de werkwijze of manier van communiceren aangepast. “Ik vind het prettig dat we veel contact hebben. Dat helpt ons om snel te schakelen als er een aanpassing nodig is” zegt Schelvis. “We communiceren veel via de projectmanagement tool Asana en hebben tweewekelijks telefonisch overleg. Inmiddels komt Onetomarket ook elke maand op locatie. Op die manier kan ons marketingteam direct vragen stellen. Zo’n verzoek pakken ze bij Onetomarket direct goed op.”

Meer progressie met dezelfde inspanningen

De samenwerking tussen Louwman Dealer Group en Onetomarket startte met een website en een Google Ads account. Inmiddels ondersteunt Onetomarket, naast het Louwman dealerbedrijf ook de online marketing van dealerbedrijf Blauwendaal dat het merk Peugeot voert. Tijdens de rebranding van Van Dorst naar Louwman moesten alle metingen overgezet worden, inclusief de transformatie van het gehele Ads account. Dit alles moest bovendien snel. “In dat traject schakelde Onetomarket flexibel mee zodat de rebranding soepel verliep. Hun meerwaarde voor onze online positionering is helder. Door de resultaten van onze online marketing-activiteiten continu te analyseren en te bespreken, hebben we altijd een goed beeld van wat werkt op de site en wat niet”, vertelt Schelvis. “Om onze doelgroepen nog gerichter en persoonlijker te kunnen benaderen, maken we slim gebruik van de kennis en ervaring van Onetomarket. Zo kunnen we sneller schakelen en meer progressie boeken met dezelfde online inspanningen.”


Uitdaging

Creëer een online marketing-fundering vanuit Google Ads en Google Analytics om de resultaten van de online marketing-activiteiten inzichtelijk en meetbaar te maken.

Oplossing

De complete inrichting en continue verbetering van de Google Ads accounts en het creëren van inzicht in het gedrag van website bezoekers en het resultaat hiervan. Alle resultaten zijn in één oogopslag transparant via dashboards.

Resultaten

1
Webanalytics- en Google Ads-strategie die de effecten van online marketing-investeringen volledig transparant maakt.
2
Optimaal op specifieke wensen van klanten en prospects afgestemde website en online campagnes.
3
Aantoonbaar verbeterde conversie.
In de intensieve samenwerking die er is met OneToMarket hebben we niet alleen gewerkt aan het inrichten van SEO en SEA vraagstukken, maar heeft het team van specialisten onze generalisten kennis bijgebracht over en op weg geholpen met een betere digitale strategie. Dit heeft daarmee ook gezorgd voor inzet van eigen specialisten. Dat is dan geen bedreiging voor de samenwerking, maar juist een toonbeeld van het bundelen van krachten en kennis.
Mark Nauta
Marketing Manager Louwman Dealer Group

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners