EUclaim

Nieuwe website EUclaim vindbaarder
en effectiever dan ooit
088 - 120 34 00

Luchtvaartpassagiers die meer dan drie uur vertraging oplopen, kunnen op basis van EU-verordening 261/2004 een vergoeding krijgen. Maar in de praktijk is dat niet zo eenvoudig. Voor wie vastloopt in dat claimproces of er al op voorhand tegenopziet, is er EUclaim. Deze redder in nood van gedupeerde passagiers lanceerde afgelopen zomer zijn nieuwe website. Vindbaarder en gebruiksvriendelijker dan ooit. En EUclaim kan nu zelf veel beter volgen én sturen wat er op die website gebeurt. Dankzij Onetomarket.

De dienstverlening van EUclaim verloopt voor 99,9 procent online. Des te belangrijker dat de website makkelijk te vinden is, er aantrekkelijk uitziet, dat hij logisch in elkaar zit en geen drempels opwerpt voor bezoekers. “Onze vorige website voldeed niet helemaal aan die eisen”, vertelt Marc Bouwman, Manager Marketing & Communicatie bij EUclaim. “Hij was aan een nieuw design toe. Die gelegenheid wilden we meteen aangrijpen om ook aan de achterkant grote verbeteringen door te voeren.”


Wat EUclaim wilde

  • Een grotere naamsbekendheid en meer online zichtbaarheid voor gedupeerde passagiers
  • Inzicht in het gedrag van bezoekers
  • Verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van de site, met als doel: meer claimbare claims en een hogere conversieratio

De oplossing

  • SEO-optimalisatie op basis van grondige analyse
  • Uitbreiding van Google Analytics met Google Tag Manager zodat aanzienlijk meer gegevens gemeten worden
  • Koppeling van Google Analytics aan Klipfolio Dashboards zodat gegevens voor medewerkers overzichtelijk weergegeven en makkelijk toegankelijk zijn
  • Invoering van een nieuw mailingsysteem

Resultaten

1
Hogere vindbaarheid
2
Verbeteringen in de website
Verbeteringen in de website

dankzij inzicht in bezoekersgedrag

3
Heldere managementinformatie
Heldere managementinformatie

die ook nog tijdwinst geeft dankzij de koppeling van Google Analytics met Klipfolio Dashboards

Er is nu zelfs een medewerker van Onetomarket bij ons gedetacheerd die ons nu permanent ondersteunt. Dat doen we niet zomaar. We zijn gewoon erg tevreden: het is snel schakelen met Onetomarket, het team is flexibel en de resultaten zijn ronduit goed.
Marc Bouwman
Manager Marketing & Communicatie bij EUclaim

Wensenlijst

Voor die ‘achterkant’ had EUclaim een flinke wensenlijst. Marc: “We wilden bijvoorbeeld een compleet overzicht van de resultaten van onze online campagnes en gedetailleerd inzicht in het gebruik van onze website. Met het Google Analytics-pakket dat we hadden, zagen we wel hoeveel mensen op een pagina kwamen, waar ze naar doorklikten en hoelang ze daar bleven, maar het bleef gissen wat ze er precies deden. Terwijl juist díe gegevens helpen je website te optimaliseren. Het bezoekersgedrag wilden we dan ook helderder in beeld krijgen. Het liefst via rapportages die we niet handmatig in excelsheets moesten updaten, maar die met één druk op de knop uit onze systemen rollen. We zochten een bureau dat al die verbeteringen kon verzorgen. Dat was Onetomarket.”

Bovenaan in de zoekmachines

Terwijl ontwerpbureau Fabrique de nieuwe website ontwierp, pakte Onetomarket diverse deelprojecten op. “Allereerst een zoekwoordenonderzoek om boven in de zoekresultaten van zoekmachines te eindigen. We weten bijvoorbeeld dat de meeste mensen niet zoeken op ‘financiële compensatie’, maar op ‘vergoeding’. Aan de hand van dat soort inzichten konden we onze woordenlijst updaten en de teksten op de site finetunen. Ook liet Onetomarket een technische analyse los op de website, want vindbaarheid is bijvoorbeeld ook afhankelijk van interne links, de structuur en kwaliteit van je content, alt-teksten en bestandsnamen van plaatjes, koppen en of zoekmachines er makkelijk in doordringen. Ook die analyse leverde uitstekende adviezen op. Bij websites die vernieuwd worden, zie je eigenlijk altijd dat ze even zakken in de zoekresultaten. Maar bij de lancering van onze nieuwe website was geen dip te zien.”

Wat doet de bezoeker?

Parallel aan de zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgde Onetomarket dat EUclaim meer inzicht kreeg in het gedrag van bezoekers. “Bij binnenkomst op onze site voeren mensen hun vluchtnummer in. Wij zijn onderdeel van Lennoc, marktleider in het verzamelen en analyseren van vluchtinformatie. Daardoor beschikken wij over alle data waarmee we al bij de ingang kunnen bepalen of iemand recht heeft op een vergoeding. Bij vertraging door noodweer hoeft de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld niet te compenseren. Had de luchtvaartmaatschappij de vertraging wél kunnen voorkomen, dan leiden we de passagier stap voor stap langs alle relevante informatie en invulvelden. Samen met Onetomarket hebben we Google Analytics uitgebreid met Google Tag Manager. Daarmee koppel je invulvelden aan tags, zodat je alles wat mensen invullen en hoe ze op onze site komen, nauwgezet kunt meten.”

Overzichtelijke managementinformatie

Google Tag Manager werpt inmiddels z’n vruchten af: “Onetomarket heeft aan de meetgegevens Klipfolio dashboards gekoppeld die per afdeling heel overzichtelijk managementinformatie geven. Zo kan elke afdeling zien waar extra aandacht naartoe moet en hoe onze resultaten zich verhouden tot de doelstellingen. Bovendien kunnen we dankzij de meetgegevens die Google Tag Manager oplevert, onze site verder verbeteren. Zo zagen we dat mensen vaak een foutmelding kregen omdat ze hun vlucht nog niet hadden bevestigd. Blijkbaar keken ze daaroverheen. Dat hebben we opgelost met een opvallende button.”

Snel schakelen

Ondertussen verrijkt Onetomarket het mailingsysteem van EUclaim met software van Tripolis. “Als iemand een claim indient, kan er na zes weken geld op z’n rekening staan”, zegt Marc. “Maar het kan ook twee jaar duren. Via het vernieuwde mailingsysteem houden we mensen automatisch op de hoogte van de status van hun claim. Onetomarket richt dat ook weer zo in dat we kunnen meten hoeveel ontvangers van die mails vervolgens naar onze site doorklikken.” Marc ziet Onetomarket echt als verlengstuk van zijn eigen organisatie. “Er is nu zelfs een medewerker van Onetomarket bij ons gedetacheerd die ons nu permanent ondersteunt. Dat doen we niet zomaar. We zijn gewoon erg tevreden: het is snel schakelen met Onetomarket, het team is flexibel en de resultaten zijn ronduit goed.”

ingezette diensten in deze case

Meer weten?