Onetomarket maakt gebruik van cookies. Privacy beleid.

Business impact door je website-navigatie

In dit artikel nemen we je mee in een belangrijk onderdeel van je website: de website-navigatie en hoe dit onderdeel een grote impact maakt op je business- en marketingdoelstellingen.

 

Wat bedoelen we met website-navigatie?

Met de website-navigatie bedoelen we het hoofdmenu van je website. Dus niet de URL-structuur, informatiestructuur of footer. Deze termen heb je ongetwijfeld wel eens gehoord van je collega’s van IT, UX en marketing. Wees je bewust dat er een verschil zit tussen de laptop / PC en mobiele versie van een website en daarmee uiteraard de lay-out van de website en navigatie van die versies. Verder in dit artikel behandelen we de soorten website-navigatie, richtlijnen en voor- en nadelen. Wil je snel de verbeterpunten voor je website-navigatie weten, of heb je behoefte om samen met een specialist naar je website te kijken? Neem dan contact met ons op! Behoefte aan meer informatie? Lees dan gerust verder.

 

Wat zijn de voordelen van een goede website-navigatie?

 

Essentieel om impact te maken op je marketing- en sales-doelstellingen

Een goede website-navigatie is absolute must voor een positieve gebruikerservaring van je bezoekers, omdat een goede navigatie is ingericht om je bezoekers snel naar de gewenste pagina’s te leiden. De gebruikerservaring is essentieel voor een goede conversie en heeft grote impact op je marketing- en sales-doelstellingen.

Soepele zoekervaring

Wanneer bezoekers vanuit zoekmachines je website bezoeken en zien dat menu-items passen bij het zoekterm, dan weten zij dat ze op de juiste plek zijn beland. De website-navigatie is ook een uitstekende plek om aan te tonen wat je kernwaarden en USP’s zijn. Bijvoorbeeld met het plaatsen van keurmerken, logo’s en een link naar de “over-ons” pagina.

Betere performance in online zoekmachines zoals Google

Je kunt Google ook als een gebruiker zien, omdat Google en andere zoekmachines zogenaamde bots gebruiken om je website te crawlen. Wanneer de menu-items van je navigatie zoektermen bevatten die je doelgroep gebruikt, dan hebben zoekmachines meer vertrouwen in de kwaliteit van je website en zullen je een betere positie toekennen in de zoekresultaten. Lees meer over dit aspect op de website van Lumar.

 

Wat zijn algemene richtlijnen voor een goede navigatie?


Hoofdmenu-items met benamingen die aansluiten bij zoekvragen van je doelgroep

Let erop dat de namen van menu-items zoektermen bevatten die aansluiten bij de zoekvraag van je doelgroep. Hierdoor creëert de website herkenbaarheid en dit heeft een positief effect op de conversie en tevens op de performance in online zoekmachines. Wil je weten wat de zoektermen en zoekvragen zijn? Schakel dan een SEO-specialist in voor
een zoektermenonderzoek.

Aantal hoofdmenu-items

Plaats maximaal zeven hoofdmenu-items in het menu. Mocht je meer items willen, plaats deze dan in het submenu. Dit is een uitklapmenu, dat opent wanneer je de muis over de hoofdmenu-items beweegt. Het uitklapmenu zorgt ervoor dat bezoekers op een efficiënte manier via hoofdmenu items naar onderliggende pagina’s worden geleid. 

Vanuit sales-perspectief kan het verleidelijk zijn om te veel items in de navigatie te plaatsen, om zoveel mogelijk producten bij je doelgroep aan te prijzen. Voor de gebruiker creëert dit echter onduidelijkheid en keuzestress. Zoekmachines gaan hier ook niet goed mee om, omdat het voor hen hierdoor onduidelijker wordt welke pagina’s het meest belangrijk zijn voor
je doelgroep. 

De positie van de mobiele navigatie

Is het je ooit opgevallen dat op veel mobiele websites het menu aan de bovenkant is gepositioneerd, terwijl de belangrijkste knoppen van je mobiele apps zich aan de onderkant bevinden? De beste positie van de mobiele website-navigatie is aan de onderkant van je mobiele website, zodat het menu eenvoudiger te bedienen is voor gebruikers die hun mobiele telefoon met 1 hand gebruiken. 

Menu-items die uitklappen, of dropdownmenu

Als je website gebruikmaakt van een uitklapmenu, zorg dan dat dit snel uitklapt zonder onnodige animaties of transities. Dit zorgt voor een snellere gebruikerservaring. Een goed voorbeeld hiervan is de laptop / PC versie van de website van Salesforce.

Ontwerp de hoofdnavigatie op zo’n manier dat het voor de gebruiker duidelijk is wat de navigatiebalk is

Zorg dat het voor gebruikers duidelijk is wat de navigatiebalk van de website is. En zorg dat de navigatie in ieder geval de volgende onderdelen bevat:

  • Home, contact, eventueel een zoekknop of zoekbalk;
  • Pagina’s die de meeste impact hebben op je business-doelstellingen. Dit zijn productcategorie-pagina’s met de hoogste verhouding conversie over verkeer;
  • Zorg ervoor dat er een “over-ons” pagina in de navigatie van je website staat. Deze pagina wordt door je mensgerichte doelgroep gebruikt, om het gezicht achter de website te leren kennen. Dit verhoogt het vertrouwen bij die doelgroep, waardoor de kans groter is dat zij zaken met jou wil doen;
  • Bij vele webwinkels is het al de standaard, maar vergeet niet het winkelmand-icoontje te plaatsen als je een webwinkel hebt. Het winkelmand-icoontje is voor veel gebruikers de plaats om te klikken, wanneer ze klaar zijn met online shoppen.

Voor je IT-afdeling:

  • Creëer in samenwerking met de afdeling digital business een zoektermen-onderzoek. Hiermee kun je menu-items en content creëren die passen bij de zoekvragen van
    je doelgroep;
  • Zorg dat menu-items door zoekmachines gelezen kunnen worden. Dit kan verkeerd gaan wanneer je navigatie afhankelijk is van Javascript. Soms worden menu-items met Javascript toegevoegd of verwijderd, waardoor ze niet zichtbaar zijn in de source code, maar alleen in de DOM van de website. Hierdoor herkent Google de menu-items trager of helemaal niet en worden belangrijke links niet in het crawling-proces van
    Google meegenomen; 
  • Beschouw de website-navigatie als een kritisch element van de website en prioriteer het laden van de navigatie in combinatie met andere ”above the fold” content.

 

Soorten website-navigatie

In het volgende onderdeel behandelen we de verschillende soorten navigatie-menu’s. Wij willen je eraan herinneren dat er een verschil zit tussen de navigatie van de laptop en mobiele versie van je website. En dat de juiste keuze voor een website-navigatie essentieel is om impact te maken op je business- en marketingdoelstellingen.

Hamburger-menu

Nee dit heeft niets te maken met het Happy Meal van McDonald's! Hiermee bedoelen we het icoontje met de drie streepjes onder elkaar, waarmee het menu van je website wordt uitgeklapt. Deze versie is vaak een doorn in het oog van de UX-afdeling, maar wordt met de komst van mobiele website meestal als standaard gebruikt. Als je website is ingericht met een hamburger-menu, adviseren wij minimaal om de tekst “menu” erbij te vermelden zodat het voor de gebruikers van vóór het mobiele tijdperk duidelijker is dat hiermee het hoofdmenu geopend wordt. De ideale menu-knop bevat de tekst “menu” en een pijltje zodat het duidelijk is dat het om uitklap-functionaliteit gaat. Het uitgeklapte menu bevat links naar hoofdcategorieën van de website en een knop om het menu weer te sluiten zodat de rest de content van uw website weer zichtbaar is. Gebruik nooit een hamburger-menu op de laptop-versie van je website en ook niet voor de tabletversie. Eigenlijk is het advies: gebruik liever helemaal
geen hamburger menu! 

Mega-menu

Voor de echt hongerigen hebben we nog het mega-menu. Dit menu is geschikt voor je e-commerce-website of website met een groot aantal producten en diensten. De naam verklapt het al een beetje, maar in mega-menu’s mogen veel menu-items staan. Waak ervoor dat het menu hierdoor niet te onoverzichtelijk wordt. Plaats niet zomaar álle pagina’s in het menu, want daar houden zoekmachines niet van. Voor hen moet duidelijk zijn wat voor jouw website de belangrijkste pagina’s zijn en wat zij dus moeten meenemen in de zoekresultaten. Less is more in dit geval. Mocht je echt behoefte hebben aan een mega-menu met alle items, overweeg dan een variant met alle items op de homepage en een uitgeklede variant op de rest van je website.

Standaard menu

Het standaard menu is geschikt voor nieuwe, startende websites met weinig content. Zorg dat dit menu maximaal zeven menu-items bevat. Zeven is het maximale aantal menu-items om je (standaard) webnavigatie overzichtelijk te houden. Wilt je meer items plaatsen, kies dan voor een standaard menu met uitklap-functionaliteit. Denk eraan dat menu-items snel uitklappen als ze allemaal aanklikbaar zijn. Anders hebben gebruikers al geklikt voordat de rest van de items zichtbaar is en dit wordt door veel gebruikers als storend ervaren.


Een goede website-navigatie is essentieel om impact te maken op je business-doelstellingen. Benieuwd of je eigen navigatie beter kan? Neem voor gericht advies contact op met Onetomarket, jouw afdeling digital business.

neem contact op
meer over marketing
soortgelijke artikelen