088 - 120 34 00

YouTube Insight inzichtelijk gemaakt

YouTube Insight

Wanneer je bent begonnen met een eigen YouTube-kanaal en het uploaden van video’s, dan wil je natuurlijk ook weten hoe je video’s worden ontvangen door het steeds socialer wordende web. Maar hoe meet je nou precies het succes van een video? Reacties en aantal keer bekeken zijn voor de hand liggende factoren, maar zeggen lang niet alles. Gelukkig bestaat er zoiets als YouTube Insight, waarmee je veel meer statistieken over jouw video’s tevoorschijn kan toveren.

YouTube Insight

YouTube Insight geeft je inzicht in meer dan alleen de twee eerder genoemde factoren. Het kan in feite gezien worden als een soort YouTube Analytics, waarbij je grafieken tevoorschijn kunt halen van het aantal views over een bepaalde periode, demografische gegevens, herkomst van de kijkers en nog veel meer. Deze statistieken geven jou het inzicht die je nodig hebt om te bepalen of jouw video’s inderdaad zo succesvol zijn.

YouTube is een geheel gratis statistiekenpakket, welke te benaderen is via je eigen account. Via onder andere de “Mijn Video’s”-pagina (My Video’s) kun je in het menu doorklikken naar “Inzicht” (Insight) om de statistieken te benaderen. Als het goed is kom je dan op onderstaande pagina terecht:

Wat je hier ziet zijn de gecombineerde statistieken van al je video’s. In dit dashboard zie je een samenvatting van de meest interessante gegevens, zoals aantal views van de afgelopen periode, populairste video’s, demografische gegevens en populariteit. Natuurlijk is het mogelijk om dieper in deze statistieken te duiken.

Aantal weergaven

Hoe vaak je video’s bekeken worden kan een indicatie zijn voor het succes van je campagne. Deze grafiek is op het Insight homescherm dan ook prominent aanwezig. De bovenste grafiek geeft een totaaloverzicht vanaf het moment dat je actief bent op YouTube. Met de scrollbar eronder kun je aangeven van welke periode je de informatie wilt hebben. Standaard wordt hier de laatste twee weken aangegeven.

Van de geselecteerde periode wordt tevens een aparte grafiek weergegeven. Heb je bijvoorbeeld een maand geleden een nieuwe video geplaatst en wil je kijken hoe die de eerste week na plaatsing werd bekeken? Dan kun je eenvoudig de scrollbar verslepen en de periode aanpassen. De grafiek eronder verandert automatisch mee.

Trends

Naast deze kleinere grafiek staat een lijst met je populairste video’s. Deze lijst is gesorteerd op percentage van het totale aantal views over de geselecteerde periode. Tevens geeft deze lijst aan in hoeverre het onderwerp van de video in de belangstelling is. Als je bijvoorbeeld een video hebt geplaatst over een gebeurtenis die veel aandacht kreeg in het nieuws of op internet, zal er aan de hand van een rode balk worden aangegeven hoe hoog de trend is.

Land van herkomst

Wil je jouw kijkers iets specifieker bekijken? Dan kun je op de kaart rechts bovenin een land selecteren, om te kijken hoe je video’s in een bepaald land worden bekeken. Nu is Nederland maar een klein landje. Daarom kun je erboven eerst een regio selecteren, zodat je Nederland daarna makkelijker kan kiezen.

Probeer de waarde van deze informatie niet te onderschatten. Als je bijvoorbeeld een video plaatst die gericht is op de Nederlandse kijker, maar vervolgens erg veel aandacht krijgt uit China (of waar dan ook) en nauwelijks uit Nederland, kan je via deze manier achterhalen of je de vooraf gestelde doelen aan het behalen bent (of juist niet). Met andere woorden: een grote hoeveelheid bij aantal weergaven (zoals deze wordt getoond onder de video zelf) is geen garantie dat de video een succes is.

Demografische gegevens

Hetzelfde geldt in feite voor demografische gegevens. Deze zijn te bereiken via de navigatie links op het scherm. Hier wordt aangegeven van welk geslacht en welke leeftijdscategorie je kijkers zijn. Dit is op dezelfde manier waardevol als het land van herkomst. Wanneer jij een video richt op vrouwen van 18-24 jaar, maar je krijgt voornamelijk mannelijke kijkers (omdat er juist jonge vrouwen in voorkomen) weet je dat het gewenste succes niet behaald is. Ook dit is een belangrijke indicator voor het succes van je video’s en dient uiteraard voor de lancering van je campagne vastgesteld te worden.

Ontdekking (verkeersbronnen)

Natuurlijk is het ook erg interessant om te weten hoe je kijkers bij jouw video’s terecht zijn gekomen. Navigeer daarvoor via het linker menu naar “Ontdekking”. Hier kun je niet alleen zien hoe kijkers zich naar je video hebben genavigeerd (eerste screenshot), maar ook waar ze de video hebben bekeken (tweede screenshot). Deze zijn dan ook weer op twee manieren weer te geven, namelijk een stapelgrafiek (om de onderlinge verdeling te zien) of een lijngrafiek (om de verhouding te zien).

Wil je een bepaald kanaal er tussenuit filteren? Dan hoef je deze alleen maar uit te vinken in het overzicht eronder. Op deze manier kun je makkelijker segmenteren.

Community

Maar hoe worden jouw video’s precies ontvangen door je kijkers? Navigeer naar “Community” om hier een indicatie van te krijgen. Hier kun je per video zien hoe vaak er hierop gereageerd is door de YouTube community. Je kunt selecteren hoe veel reacties er geplaatst worden, hoeveel beoordelingen er gegeven worden en hoe vaak de video is toegevoegd aan iemands favorieten voor de geselecteerde periode.

Naast een totaal aantal, is het ook mogelijk om een relatieve betrokkenheid te tonen. Zo kun je ook een grafiek tonen waarbij alle “engagements per 100 views” worden getoond. Dit allemaal is natuurlijk ook te segmenteren per land.

Abonnees

Voor het algehele succes van jouw aanwezigheid op YouTube is het aantal abonnees van jouw kanaal een goede indicator. Ook hier kun je weer zien wanneer er nieuwe abonnees bij zijn gekomen, welke je natuurlijk ook weer kunt segmenteren per land. In het overzicht onder de grafiek kun je per land zien hoeveel aanmeldingen maar ook hoeveel opzeggingen je hebt in de geselecteerde periode.

Statistieken per video

Naast het complete YouTube Insight overzicht, is het ook mogelijk om per video statistieken te bekijken. Onder de video, naast het aantal views, staat een “analytics”-icoon waar op geklikt kan worden. Je kunt ervoor kiezen dit openbaar te maken, maar deze staat standaard op privé ingesteld.

In dit overzicht staan een paar basisstatistieken voor de video. Zo kun je snel zien:

  • hoe het aantal views stijgt
  • hoeveel interacties je hebt en welke
  • via welke link de kijkers zijn gekomen
  • bij welke leeftijdscategorie en geslacht de video het populairst is
  • uit welk land je kijkers komen

Het is een leuk overzicht om snel te zien hoe je video ontvangen wordt. Om echter betere inzichten te krijgen, zul je toch dieper in de statistieken bij YouTube Insight.

YouTube & Google Analytics

Zijn al deze statistieken niet genoeg en wil je graag volledige Google Analytics data hebben van jouw YouTube-pagina’s? Dan hoef je alleen maar je YouTube-account te koppelen met je Google Analytics account. Het enige nadeel hiervan is dat je wel in het bezit moet zijn van een YouTube Brand Channel (wat toch weer zo’n $10.000,- kost…)! Maar goed, dit geeft je wel inzicht in nog meer data van jouw YouTube-pagina’s, zoals:

  • Hoe vinden kijkers mijn kanaal? (dit gaat uiteraard verder dan alleen binnen YouTube)
  • Hoe lang blijven mijn kijkers op mijn kanaal?
  • Hoeveel bezoekers komen terug op mijn kanaal na deze eerder bezocht te hebben?
  • En meer…

Maar goed, mocht je de portemonnee ervoor open hebben getrokken, dan hoef je enkel de volgende stappen te doorlopen:

  1. Maak in Google Analytics een nieuw account of profiel aan. Als je jouw account (nog) niet hebt ingedeeld in profielen gebaseerd op bijvoorbeeld herkomst (betaald/onbetaald), dan adviseer ik te kiezen voor een nieuw account. Op deze manier zullen de bezoekersaantallen uit YouTube niet bij het totaal van je account worden berekend.
  2. Zoek na het aanmaken van een account/profiel naar jouw Google Analytics Profile ID, welke lijkt op “UA-XXXXXX-X”.
  3. Log in bij YouTube en ga vervolgens naar Account > Branding Options > Google Analytics Account ID en voer hier jouw Analytics ID in.
  4. That’s it! Vanaf nu worden alle pageviews, bouncerates, returning visitors en meer gemeten in Google Analytics! Zoals altijd kan het wel tot 24 uur duren voordat de eerste cijfers binnen zijn, dus wees geduldig.

Doe er je voordeel mee

Net zoals Google Analytics kan ook YouTube Insight je cruciale informatie geven over de kijkers van je video’s. Deze informatie is vervolgens weer te vertalen in concrete doelen voor je (volgende) video’s. Welke groep van kijkers trekken jouw video’s vooral? Trek je wel de juiste kijkers?

Wanneer er precies van een succesvolle YouTube-campagne gesproken kan worden, hangt volledig af van de KPI’s die zijn bepaald. Dit dient natuurlijk in de beginfase van het traject al te gebeuren. Zorg dus ervoor dat de KPI’s al duidelijk zijn en laat vervolgens de cijfers voor zich spreken.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners