088 - 120 34 00

Twitter als marketinginstrument? 7 tips!

Twitter is heet, heel erg heet. Maar misschien eerst even kort uitleggen wat twitter is. Twitteren is het versturen van wat je doet, waar je bent of wat je maar wilt in 140 karakters. Andere twitteraars kunnen besluiten jou te volgen, waardoor je een overzicht krijgt van alle mensen die volgt, wat ze doen, zeggen of kwijt willen. Deze statusupdates heten tweets.

Natuurlijk krijg je allerlei guru’s op moment dat je met iets nieuws bezig bent en je kop boven het maaiveld uitsteekt. Guy Kawasaki is een van deze guru’s en hij vertelde op de SES New York dan ook zijn beste practices en bevindingen.

Ik heb deze bevindingen voor jullie in een actionable lijstje gezet, waarbij ik 7 punten heb, die je zou moeten doen, of overwegen als je als bedrijf wat op het gebied van Twitter wilt doen.

  1. Vergeet de a-list bloggers.
  2. Zorg voor followers
  3. Geef ze content
  4. Luister naar wat ze zeggen
  5. Zoek naar wat ze zeggen
  6. Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen
  7. Het is niet voor de faint of heart

Vergeet de a-list bloggers

De groten der aarde van twitter worden vaak gezien als belangrijk, deze mensen kunnen als katalysator dienen om ervoor te zorgen dat jouw boodschap een breder platform bereikt. Echter is het zo dat je deze mensen niet moet najagen, maar moet gebruiken om zelf dat platform te bouwen.

Zorg voor followers

Het belangrijkste wat een twitteraar kan krijgen is de groep mensen die je volgt. Tenminste, dat zou het oude 1.0 denken hebben gezegd. Echter gaat het gaat nog veel meer om de invloed en de conversatie tegenwoordig. Het aantal maal dat je opnieuw ben geretweet (RT) geeft aan hoeveel invloed je hebt op je volgers. Hij geeft dan ook aan dat je met retweetist.com. kun zien hoevaak je geretweet bent. Kijk dus naar hoe vaak je opmerkingen, boodschappen (tweets) worden geretweet. (dwz opnieuw door een andere twitteraar gepost omdat ze deze opmerking goed, relevant of misschien zelf wel stom vonden. Je kunt ook twittercounter gebruiken om te zien hoe je progressie is.

Geef ze content

Vroeger zei men altijd: Content is king! Dat is tegenwoordig ook nog zo, maar de koning heeft wel een rijk nodig om zijn status aan te ontlenen en de kracht van een koning word dus uitgedrukt in conversaties. Maar hoe krijg jou nu die volgers waar ik het al over had. Door brood en spelen. Geef ze informatie, van jou of van anderen, je kunt bijvoorbeeld stumpleupon gebruiken om leuke nieuwe websites te vinden. Veel van de grootste twitteraccount posten alleen maar URL’s waar weer nieuwe informatie staat. Eventueel je mening erbij (maar dat valt niet mee in 140 karakters) en je lijst met volgers zal gestaag groeien. Followers en content zijn dus zeer nauw verbonden.

Het geven van URL’s is vaak een probleem want deze zijn erg lang en laten niet veel ruimte over voor mening en uitleg. Er is een grote discussie over het gebruik van URL verkorters. Er zijn er 2 die ik zelf erg prettig vind en dat zijn http://cli.gs en http://bit.ly/ Beide kunnen dan ook doorklik statistieken bijhouden.

Probeer niet altijd het wiel zelf uit te vinden maar kijk ook naar wat andere al hebben gedaan en als het er succesvol uitzien, schroom niet deze aanpak te gebruiken en te verbeteren waar je kunt. Om te kijken naar anderen zijn er verschillende directories van twittergebruikers zoals: Twibs, twittergids en wefollow

Luister naar wat ze zeggen

Door te kijken wat je volgelingen zeggen kun je ervoor zorgen dat je hun intentie en de reden van hun volgen kunt achterhalen. Denk bijv. aan de opmerking: “what’s in it for me” geef mensen ook daadwerkelijk wat ze willen en een reden om jouw tweets te lezen en misschien zelfs wel door te sturen. Het is dus belangrijk om je mensen tevreden te houden. Mocht je willen zien bij welke content mensen afhaken kun je bijvoorbeeld qwitter.com gebruiken. Deze stuurt je elke keer als mensen afhaken een e-mail en bij welk bericht ze je ge-“unfollowed” hebben.

Zoek naar wat ze zeggen

Door te monitoren waar gebruikers mee bezig zijn en waar ze over praten kun je je ook ik hun gesprekken mengen. Zo worden op conferenties bijvoorbeeld zogenaamde #hash-tags gebruikt. Door er een # voor te zetten geef je aan dat je je berichten uniek onderscheid en zodoende kun je dus bijhouden wat er allemaal over bijvoorbeeld een conferentie wordt gezegd. Je kunt dus zoeken op gewone keywords maar ook op zogenaamde hash-tags op de search van twitter: http://search.twitter.com/ als je dan kijkt zie je daar ook trending topics staan. Dit zijn onderwerpen welke op dit ogenblik veel terugkomen op twitter. Nu is dat bijv. Susan Boyle. Een andere tool om dit te monitoren en ook het sentiment te meten is bijvoorbeeld twendz.com. Keywords die je gebruikt om te zoeken zijn je bedrijfsnaam, je productnamen, je competitie en naar service gerelateerde keywords. Handig is dat je kunt zoeken op afstand, zodat je kunt kijken in een 50km radius.

Als je Tweetdeck gebruikt kun je hierin zelfs een kanaal starten met zoekopdrachten op bepaalde keywords waardoor je twitter makkelijk kunt monitoren en direct kunt reageren.

Wil je het nog iets extremer doen en automatisch gaan reageren op behaalde keywords in tweets van anderen, dan kun je dit doen door middel van twitterhawk. Je betaald per geautomatiseerde tweet en is zeker een krachtige marketingtool als je het goed inricht.

Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen

Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen zei een oud collega tegen mij. Boerenwijsheid heeft het nooit mis en het is dus belangrijk dat je pagina’s makkelijk te delen maakt, maar ook als je wilt dat je artikel wordt geretweet moet je ervoor zorgen dat het niet een tweet is van 138 karakters. Als ik er namelijk dan RT @onetomarket bij inzet past het niet meer. Zorg ervoor dat je berichten dus niet tegen de maximale lengte aan zitten. Zorg er ook voor dat je je eigen artikelen al automatisch op twitter zet. Dit kan bijvoorbeeld goed met de WP-to-Twitter plugin als je WordPress gebruikt. Ook kun je door middel van Tweetback tweets over je artikel automatisch bij je artikel zetten.

Het is niet voor de faint of heart

Als je twitter gaat gebruiken voor marketing dan is het zeker niet vreemd dat je opmerkingen krijgt dat je je volgers niet mag ‘gebruiken’ of dat twitter niet is om te vermarkten. Als je valt is er maar een oplossing die echt werkt, stap op en probeer het nog een keer. Vergeet echter niet waarom je gevallen bent. Twitter is permissie gebaseerd dus als mensen je “spam”  niet willen lezen kunnen ze heel simpel op ‘unfollow’ drukken en hoeven ze zich niet meer druk te maken over jouw gedrag. Guy plaatste nog de opmerking: if it’s done by me it’s marketing, if it’s done TO me it’s spam.

Conclusie

Hopelijk kun je hier een beetje mee op weg als je twitter ook wilt gaan inzetten als een marketingmiddel. Bedenk je wel dat Twitter draait om het hier en nu. De snelheid en de eenvoud maken het platform tot een succes, maar twitter is niet de heilige graal. Het is gewoon een nieuw, leuk en ander kanaal, naast alle bestaande communicatie middelen. Het vereist echter wel een open en misschien wel nieuwe manier van denken. Heel veel plezier en vergeet ons niet te volgens op twitter! @onetomarket (en een beetje zelfpromotie: @chapter42 )

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners