088 - 120 34 00

Social Media in Nederland

Het inzetten van Social Media met betrekking tot marketing doeleinden is iets wat steeds normaler wordt in de businesswereld. Het medium is de laatste jaren dusdanig gegroeid dat 9 van de 10 marketeers het onverstandig vinden om er niet mee aan de slag te gaan. Maar welke sites helpen jou precies jouw doel te bereiken?

De manier waarop Social Media het beste te gebruiken is, hangt volledig af van de doelen die je vooraf moet opstellen. Elk doel vereist een eigen aanpak en daar is niet elke Social Media site voor geschikt. Er zijn immers veel sites met elk een eigen concept, publiek en dus ook doelgroep. Het is daarom van belang dat deze doelen eerst geformuleerd worden, alvorens er überhaupt kan worden nagedacht over een Social Media strategie.

Klantcontact

In contact blijven met je klanten is minstens zo belangrijk (zo niet belangrijker) alshet werven van nieuwe klanten. Om die reden moet je ook goed bereikbaar zijn voor je klanten. Veel bedrijven hebben hiervoor een callcenter en een website met eventueel de optie om te chatten. Het inzetten van Social Media voor dit doel kan je bereik echter vele malen groter maken.

Vliegmaatschappij KLM maakt hier bijvoorbeeld goed gebruik van door met haar Twitter-account en Facebook pagina veel met haar klanten bezig te zijn. Omdat KLM aanwezig is op deze twee netwerken is de drempel voor contact met KLM voor (potentiële) klanten erg laag. Bezoekers die niet zo snel contact opnemen via de website of telefoon kiezen er nu wel voor om in een paar seconden een vraag te stellen aan de klantenservice.

Wanneer klantcontact één van de doelen is die je wilt realiseren met Social Media, wat we aanraden aan vrijwel elk B2C-bedrijf waarvan de doelgroep erop aanwezig is, is het verstandig om aanwezig te zijn op de volgende netwerken:

SEO

Het inzetten van Social Media om hoger te komen in de organische zoekresultaten komt in feite neer op één ding: linkbuilding. Veel Social Media sites zijn uitermate geschikt voor het verspreiden van linkwaardige content.

Voordat content verspreid kan worden is het natuurlijk zaak dat er iets linkwaardigs gecreëerd wordt. In veel gevallen zijn dit artikelen op blogs. Het opzetten van een blog heeft al veel voordelen, zoals het met regelmaat posten van nieuwe content en de interactie die mogelijk is door bezoekers. Wanneer een artikel dan interessant genoeg is, wordt dit gedeeld op netwerken zoals Twitter, Facebook of social bookmarking sites. Deze sites hebben een groot bereik en de kans dat het nieuwe bezoekers, het liefst met een eigen website, bereikt is groot.

Als je artikel, of welke vorm van content dan ook, goed wordt ontvangen, wordt het verder verspreid en worden er hopelijk ook een paar links naar geplaatst. Nog niet genoeg bezoekers om ervoor te zorgen dat het allemaal vanzelf gaat? Dan ligt het volledig bij jezelf om het artikel aan de aandacht te brengen, door deze te verspreiden via Twitter, Facebook of welk netwerk dan ook. Wanneer een artikel een bepaald onderwerp omvat, zoals bijvoorbeeld Social Media, kun je je bereik via Twitter vergroten door hiervoor de hashtag #SocialMedia te gebruiken.

Een aantal belangrijke sites voor het inzetten van Social Media voor SEO:

Lead generation

In het geval van B2B bedrijven, is het werven van klanten vaak één van de belangrijkste doelen. Tegenwoordig gebeurt dit steeds meer online. Waarom ook niet? Het internet, vooral social networks, zijn een ideaal punt om een netwerk op te bouwen en daar uiteindelijk nieuwe klanten uit binnen te halen.

Door de juiste personen aan je netwerk toe te voegen bouw je een netwerk op. Let hierbij op het feit dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Vaak genoeg zie je mensen op Twitter met meer dan 10.000 volgers. De vraag is hierbij dan ook of ze allemaal relevant zijn voor hetgeen hij te vertellen of aan te bieden heeft. Dat is ook iets wat de volgende grafiek duidelijk aantoont:

De waarde van Twitter-volgers

Bron: ConversationMarketing.com

Social Media sites voor networking en lead generation:

Branding

Branding draait voornamelijk om aanwezig zijn en daarbij een unieke boodschap uit te dragen waar jouw merk voor staat en die je onderscheidt van de rest. In Nederland gaat het daarbij voornamelijk om aanwezig zijn op Hyves, Twitter en Facebook. Hierbij is het niet alleen van belang dat je idealiter jouw merk als accountnaam zou moeten hebben, je moet natuurlijk ook actief bezig zijn. Zorg ervoor dat je altijd aanwezig bent om te reageren op reacties van je volgers/vrienden/connecties en post met enige regelmaat iets interessants. Op deze manier raken ze gewend aan jouw aanwezigheid.

Reputation Management

Hoe jouw merk leeft bij de menigte is bepalend voor het succes van je bedrijf. Dit is offline al het geval, maar online is de impact van de menigte velen malen groter. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van Twitter delen gebruikers hun ervaringen over een merk met al hun volgers, die het op hun beurt weer “retweeten” wanneer het grappig/interessant/schokkend is of als ze het simpelweg met een stelling eens zijn. Met één enkele slechte ervaringen zijn dus binnen een paar minuten misschien wel honderden mensen op de hoogte, terwijl dit offline lang niet zo snel was gegaan.

Om die reden is het van belang dat je altijd dicht op je volgers zit en de trend rondom jouw merk in de gaten houdt, met bijvoorbeeld een Twitter-search of Google Alerts. In dit geval gaat het dus niet zo zeer om het selecteren van de juiste Social Media sites, maar om het aanwezig zijn op alle sites waar er over jouw merk gesproken kan worden. Wanneer dit positief is, probeer hier dan op in te spelen en maak de ervaring nog completer door daarop te reageren. Is dit negatief? Dan zijn er paar ongeschreven regels met betrekking tot het omgaan met negatieve feedback online.

Natuurlijk is online reputation management niet alleen in te zetten wanneer een merk een negatieve tegenslag te verwerken heeft. Je kan je klanten ook actief een goede ervaring bieden door bijvoorbeeld in te haken wanneer je merk genoemd wordt. Je kunt immers elke vorm van feedback, zowel positief als negatief, zien als een gelegenheid om je merk te versterken. Wacht dus niet tot (potentiële) klanten jou benaderen, maar hou ze tevreden voordat ze überhaupt gaan klagen.

All of the above

Natuurlijk zit er veel overlap in bovenstaande doelen en zal er zelden focus liggen op slechts één ervan. Met een branding campagne bouw je namelijk ook aan je reputatie en met viral marketing creëer je een reputatie, bouw je je merk op en vergaar je meestal veel links. Er zijn dus in feite weinig situaties denkbaar dat niet alle bovenstaande doelen gerealiseerd willen worden door bedrijven. Aanwezig zijn in de Social Media met duidelijke doelen is dus belangrijk en kan je veel opleveren.

Social Media is niet alles, maar een onderdeel in de mix

Social Media in de mixEen veelgehoorde misvatting is dat Social Media zo krachtig kan zijn dat het andere middelen nutteloos maakt. Ja, Social Media is krachtig, maar omdat je te maken hebt met een online middel zal je altijd tegen een beperkte doelgroep aan lopen. Lang niet iedereen is online actief, laat staan op de netwerken waar jouw merk te vinden is. Er zijn ook genoeg bedrijven die enkel offline bezig zijn met het werven van klanten, omdat hun doelgroep simpelweg niet online actief is. Met alleen Social Media zal je dus nooit een volledig bereik hebben en loop je dus kans klanten mis te lopen.

Om je bereik zo groot mogelijk te maken, kan je natuurlijk ook een campagne opzetten, waarbij offline uitingen worden ondersteund door Social Media. Denk bijvoorbeeld aan reclame op TV of in een krant waarin opgeroepen wordt om het merk op Twitter te volgen of de Facebook pagina te liken en vervolgens prijzen te winnen zijn. Steeds vaker eindigen TV-spots ook met de zin “Doe de test op {merknaam}.nl”. De mensen die hierop ingaan en de website bezoeken, zullen vaak wel bekend zijn met internet en online bezigheden. Grijp die mogelijkheid dus aan en laat ze (voor of na de test) kennis maken met de verschillende Social Media kanalen waarop jouw bedrijf te vinden is.

Een mooi voorbeeld hiervan is RTL Nieuws. Elke ochtend wordt er een nieuwe poll gelanceerd, waarbij verwezen wordt naar de Hyves-pagina. Vervolgens ontstaat een discussie en wordt de uitkomst van de poll en discussie de volgende dag besproken in het nieuws. De community wordt hiermee echt gehoord, wat over het algemeen een goede ervaring achterlaat.

De kracht van Social Media zit hem dus in aanwezig zijn, maar ook in het bewegen van de menigte. Het gaat hier wel altijd om een beperkte doelgroep, aangezien Social Media online is. Dit neemt niet weg dat geen deelname aan deze manier van marketing in vrijwel alle gevallen een gemiste kans is.

Bron: Geek & Poke

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners