088 - 120 34 00

Maak jij Social Media minder sociaal?

De opkomst van Social Media in het internetlandschap de afgelopen jaren heeft velen aangezet tot het gebruik ervan, maar helaas ook tot het misbruik ervan. Er zijn namelijk genoeg bedrijven/individuen die Social Media enkel gebruiken voor promotie, het genereren van leads of het verkopen van een product of dienst. Hoewel al deze doelen natuurlijk prima te realiseren zijn met Social Media, moet één ding niet vergeten worden: houd het sociaal!

Het gaat niet om jou/jouw bedrijf!

Het probleem is dat personen, vooral bedrijven, zichzelf als het middelpunt zien van hun netwerk en hier ook hun aandacht op vestigen. Het vervelende hiervan is echter dat velen zelf niet eens inzien dat ze het doen. Hierbij gaan er drie dingen niet helemaal op de goede manier:

  • Ze negeren het woord “Social” in Social Media
  • Er wordt te veel focus gelegd op de “Me” in Social Media
  • Er wordt te weinig tijd besteed om echt mee te doen in de sociale netwerken

All about meHet laatste puntje van deze drie valt veel over te discussiëren, want wanneer besteed je er genoeg tijd aan? Recent onderzoek toont aan dat als individuen en bedrijven net zijn begonnen met het inzetten van Social Media gemiddeld slechts een uur per week hieraan besteden. Dit is natuurlijk veel te weinig. Hetzelfde onderzoek concludeert dat de beste leads worden gegenereerd bij 6+ uur per week, waar de meeste bedrijven, die enkele jaren al actief zijn, wel aan komen.

Persoonlijk denk ik dat het voornamelijk gaat om hoe je deze tijd indeelt. Ben je voornamelijk je producten aan het pushen? Of ben je bezig met het lezen van andermans blogs, retweet je interessante tweets en reageer je persoonlijk op feedback? Dat maakt mijns inziens meer verschil dan de hoeveelheid tijd die in Social Media wordt gestoken.

Ben jij wel sociaal genoeg? Hier is een checklist!

Wat denk je: ben jij of is jouw bedrijf wel sociaal genoeg? Of maak je je stiekem en/of onwetend ook schuldig aan hetgeen wat Social Media minder sociaal kan maken? Hier zijn een aantal vragen op een rij, die een antwoord hierop kunnen geven:

  1. Als je een blog hebt, volg je dan ook andere blogs en laat je daar reacties achter? Of verwacht je dat mensen vanzelf je blog gaan lezen?
  2. Beantwoord je vragen van mensen die je volgt op Twitter?
  3. Retweet jij andermans tweets?
  4. Als je een Facebook fanpagina hebt, kom je daar wel regelmatig om eventuele vragen te beantwoorden of gewoon te reageren op anderen?
  5. Reageer je persoonlijk op negatieve feedback (via welk sociaal netwerk dan ook)?
  6. Staat je eventuele blog open voor guest bloggers, inclusief de credit die erbij komt kijken (backlink etc.)?
  7. Deel jij blogpost (behalve jouw eigen) via Twitter, Facebook of social bookmarking sites?
  8. Tweet je niet meer dan één keer over een blogpost die je zelf hebt geschreven? (dit is inclusief retweets van tweets van anderen over jouw blogpost)

Natuurlijk zijn er nog tientallen meer te verzinnen, maar ik denk dat hier toch wel een paar belangrijke tussen zitten. Ga bij jezelf daarom eens na of jij of jouw bedrijf wel overwegend “ja” kan antwoorden op de bovenstaande vragenlijst, want dan zit je aan de goede kant van de schaal. Zo niet? Dan wordt het toch tijd om je Social Media strategie eens heel kritisch te bekijken, want je doelen (welke deze ook zijn) lijden eronder. Wees daarom bewust van wat Social Media precies inhoudt en waar het voor bedoeld is en pas hier jouw benadering, of die van je bedrijf, op aan.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners