088 - 120 34 00

Google+: Twee weken later…

Google Plus Het is inmiddels alweer ruim twee weken dat het nieuwe sociale netwerk Google+ werd geïntroduceerd. Waar er eerder nog berichten werden geplaatst dat Google nooit sociaal zou kunnen worden, voornamelijk door de mislukte projecten Buzz en Wave, wordt er nu gepraat over een mogelijke dreiging voor Facebook en Twitter. Nu de eerste storm een beetje is gaan liggen, is het tijd voor een eerste terugblik op deze interessante ontwikkeling binnen social media.

Google+ in het kort

Google+ Circles Google+ is het nieuwe sociale netwerk, opgericht door Google met naar eigen zeggen het doel om gebruikers een sociale ervaring te bieden die weerspiegelt hoe ze ook met mensen in real life om zouden gaan. Dit is te vertalen in het netwerk met Circles, een innovatieve manier om jouw contacten in te delen. Zo wordt er eindelijk onderscheid gemaakt tussen mensen die je ooit ergens bent tegen gekomen en echte vrienden en bijvoorbeeld familie. Bij elk bericht/foto/URL die je plaatst, kun je aangegeven voor welke circle(s) deze bedoeld is, zodat je gericht kunt zenden.

Daarnaast biedt Google+ ook de mogelijkheid om samen met contacten een hangout op te richten, hier kan je in een groep met elkaar videochatten. Daarnaast kun je ook nieuwe content ontdekken over een interesse die je hebt met Sparks, hoewel dit een beetje op een beperkte zoekopdracht lijkt. Desalniettemin is het aanmaken van een Spark toch wel een manier om een bepaalde interesse kenbaar te maken aan jouw contacten.

Al met al merk je dat Google+ nog erg in de kinderschoenen staat, desondanks werkt het toch al verbazend goed. Het is logischerwijs nog niet zo actief als de bestaande netwerken.

Nog steeds exclusief?

In de tijd vanaf de lancering tot nu is het ledenbestand van Google enorm gestegen. Onlangs gaf Google zelf aan dat ze inmiddels aan de 10 miljoen gebruikers zijn gekomen. Het is momenteel nog enkel mogelijk om via een invite aan een Google+ profiel te komen, maar gezien elke Google+ gebruiker invites kan versturen, is een account nooit ver weg. Sinds de lancering was Google echter erg inconsistent in het toelaten van nieuwe gebruikers. Zo werden gebruikers regelmatig tegengehouden, omdat Google de deur even dicht had gezet. Daarnaast werd Google+ ook even opengezet voor iedereen met een Google-account, echter was ook dit van korte duur en werd het weer invite-only.

Google Plus icons

Hoe zit het met Google+ privacy?

Net als bij Facebook begonnen de zorgen ook al op te komen omtrent een mogelijk probleem met privacygerelateerde zaken. Zo was Google niet bepaald blij met een artikel op ConceivablyTech, welke ook op MSNBC werd geplaatst, maar na een reactie van Google weer verwijderd was. Hierin worden de standaard privacy-instellingen en ook het gebrek aan opties hiervan uitvoerig besproken, evenals de algemene voorwaarden voor het gebruik van Google+. En hoewel er niet veel schokkends in staat, is de argwaan toch gewekt onder degene die enkel de titel van het artikel lezen en niet de inhoud.

Voorbeelden van wat er in staat:

  • Alles wat je plaatst mag zonder voorwaarden door Google gebruikt/aangepast/verspreid/enz. worden.
  • Standaard is je profiel te vinden via Google Search, wil je dit niet dan moet je dit zelf instellen.
  • Sommige dingen, waaronder basisinformatie en profielfoto, kunnen niet afgeschermd worden van mensen zonder Google+ profiel of buiten je circle.

Of bovenstaande punten veel mensen weghouden bij Google+ is nog maar de vraag. Waarschijnlijk zullen de meeste gebruikers dit niet eens te weten komen of dit simpelweg voor lief nemen. Privacy issues zullen waarschijnlijk wel zo nu en dan de kop opsteken, vooral nu het Google betreft.

Google+ voor bedrijven

Naast de sociale mogelijkheden die Google+ biedt aan zijn gebruikers, wordt een nieuwe platform al snel geanalyseerd voor bedrijven om in contact te komen met de gebruikers. Hoewel er nog niet een advertentiemodel gebruikt wordt, is dit natuurlijk een kwestie van tijd. Maar interessanter nog is de melding dat Google+ op termijn ook Business Pages zal gaan krijgen. Deze zullen naar alle waarschijnlijkheid erg veel gaan lijken op de Facebook business pagina’s. Desalniettemin zal het noodzakelijk zijn voor grote merken om aanwezig te zijn op een netwerk als Google+. Tot nu toe zullen bedrijven het nog moeten doen met de gewone profielen, welke ook al prima kunnen dienen als bedrijfspagina:

Ford bedrijfspagina op Google+

Google ontmoedigd echter dit soort gebruik van onder andere bedrijven en andere organisaties. Zo was onlangs het profiel van TNW verwijderd, omdat het niet een enkele persoon betreft. Op die manier wilt Google het netwerk zoveel mogelijk persoonlijk houden voor de gebruikers, totdat ze weten hoe ze bedrijven kunnen mengen in de menigte. Google heeft aangegeven dat voor het einde van het jaar de Google+ Business Pages beschikbaar zullen worden. Bedrijven die liever gisteren dan vandaag Google+ willen gebruiken, kunnen zich maar beter aanmelden via dit formulier en vervolgens gaan hopen op een invite. Intussen hebben al ruim 64.000 bedrijven zich aangemeld.

Google+ vs. Facebook vs. Twitter

Bij een nieuw sociaal netwerk wordt deze natuurlijk snel vergeleken met de bestaande grootmachten op het gebied van social media, namelijk Facebook en Twitter. Van deze twee toont Facebook verreweg de meeste gelijkenissen. De mogelijkheid om alles te delen wat je wilt, interactie te hebben met je contacten met (video)chat en alles wat door Google zelf wordt gehost, is iets wat ook kan op Facebook. De manier waarop je contacten legt lijkt dan weer meer op hoe Twitter werkt. Ook hier kun je in feite iedereen volgen die je wilt en het is aan degene zelf om te bepalen of hij jou ook aan een van zijn Circles toevoegt en wat hij deelt met iedereen buiten zijn Circles (mocht hij jou niet toevoegen).

De buzz rondom Google+ leek de afgelopen weken de overhand te nemen binnen de social media. En hoewel Google+ een stuk populairder is dan Google Buzz ten tijde van lancering, loopt het nog ver achter op Facebook en Twitter. Het wachten is dus nu op het moment dat Google+ de beta is, zodat er echt een oordeel geveld kan worden.

Google Plus vs Twitter vs Facebook

De toekomst van Google+

Dus hoe nu verder? Google is natuurlijk hard aan het werk om Google+ bugfree te maken en los te laten op het grote publiek. Pas dan kan er begonnen worden met bepalen of Google+ succesvol is of dat het toch weer net als Google Wave een stille dood gaat sterven. Tot nu toe wordt het in ieder geval vooral positief ontvangen door de early adoptors. Daarnaast wordt mobiele toegang tot Google+ nog beter ondersteund. Een Android app was logischerwijs vanaf het begin al beschikbaar, een versie voor de iPhone zit momenteel in de toelatingsprocedure van de AppStore. Dit zal ongetwijfeld de activiteit nog wat meer aansporen. iPhone-gebruikers kunnen tot die tijd wel terecht op de mobiele webapp van Google, maar een native app geniet toch altijd weer de voorkeur. (Update: Inmiddels is ook de iPhone versie van Google+ beschikbaar. Deze is hier te vinden.)

Of Google+ een serieuze dreiging is voor Twitter en/of Facebook zal de tijd leren. Degene die zowel Facebook als Google+ willen gebruiken, hebben beschikking over tools die interactie met Facebook in Google+ mogelijk maken. De rest zal moeten kiezen of krijgt het twee keer zo druk.

Hoe zie jij de toekomst van Google+? Denk je dat het iets teweeg gaat brengen, zal het enkel blijven hangen onder een specifieke gebruikersgroep of wordt dit de zoveelste tegenvaller van Google op het gebied social media?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners