088 - 120 34 00

Zoekmachinevriendelijke URLs anno 2008: wel of niet doen?

Misschien is het wel volledig langs u heen gegaan, maar afgelopen maand stond één van de basiselementen van SEO ter discussie. Hoewel die discussie ons inziens niet nodig was, is er vrij veel onduidelijkheid ontstaan. Vandaar dat ik met deze blogpost onze visie hierop wil verduidelijken.

Met ‘basiselement’ bedoel ik overigens niet ‘meest belangrijke’, maar dat dit een van de bekendste onderdelen van zoekmachine optimalisatie is.

Het ‘zoekmachine vriendelijk maken’ van de URLs van een website is een van de eerste adviezen in een SEO traject. U kent het ongetwijfeld. Het is volgens Google nu niet meer nodig om de URLs van uw website te herschrijven. Een praktisch voorbeeld: ze zouden geen problemen meer hebben met session-id’s: die veroorzaken geen duplicate content problemen meer omdat ze eruit gefilterd worden. Een URL mag dus weer gewoon lijken op http://site.nl?kees=324312&sessis=2387648127349812021&affiliate=piet&cat=henk&id=31 in plaats van http://site.nl/pagina.html.

Enkele engineers van Google gaven in een blogpost aan dat de zoekmachine inmiddels dermate goed is in het herkennen van ‘foute’ parameters in een URL dat ze die er zelf wel uit kunnen vissen. Ze zien er ook de noodzaak toe, omdat veel webmasters URL herschrijven niet goed genoeg doen, daarmee meer problemen dan oplossingen creëerend.

Veel SEOs hebben hierop gereageerd door moord en brand te schreeuwen en Google van arrogantie te beschuldigen, want zij snappen immers heel goed hoe URL rewriting werkt! Daarnaast verklaarden ze simpelweg hiermee door te gaan, want ‘vriendelijke’ URLs verhogen de Click Through Rate vanuit de organische zoekresultaten ook aanzienlijk (tot 2x zoveel). Het doet dus, sec, niks voor je positie, maar zorgt wel voor meer clicks.

De opmerking van Google is echter niet gericht op SEOs en webmasters die heel goed weten hoe URL rewriting werkt. Het is juist gericht op degenen die deze techniek niet beheersen. In de inschatting van Google zijn dat er nog altijd meer, hetgeen de blogpost rechtvaardigt. Hun insteek was dus dat ze ‘het gros der webmasters’ hiermee een dienst bewijzen.

Nu kunnen we heel lang discussiëren over de ware intenties van Google en dat is ongetwijfeld ook erg interessant, maar wat kunnen we hier nu mee in de praktijk? Moeten we, als we beter willen scoren in zoekmachines, nu wel of niet de URLs van onze pagina’s herschrijven?

Dus: URLs wel of niet herschrijven?

In de hele lijst met redenen waarom je URLs moet herschrijven, is er nu dus één afgevallen: Google KAN parameters dus wel volgen. Dit is trouwens al oud nieuws.

Maar zelfs dat zeg ik onder voorbehoud. Want URLs met parameters kunnen al vrij snel heel erg ingewikkeld worden. Tot hoe ver volgt de zoekmachine dan? Drie parameters? Vier? 25? En hoe zit het met parameters die over het algemeen geen andere content tot gevolg hebben, zoals het weergeven van iemands ip, of een affiliate id. Leveren die nooit meer duplicate content issues op? Het is nog maar de vraag of het algoritme van Google dit altijd foutloos oppikt. En Google is natuurlijk niet de enige zoekmachine.

Daarnaast moet je, als je je website wil optimaliseren tenminste, het de zoekmachine gewoon zo makkelijk mogelijk maken. Wil je dat de zoekmachine zijn dure tijd op jouw site besteedt aan het uitdokteren van je URLs of aan het uitlezen van je content?

Tenslotte blijft de hele overige lijst met redenen gewoon staan. Vriendelijke URLs zorgen voor aanzienlijk hogere Click Through Rates. Ze zijn enorm belangrijk voor je usability. Je kunt ze beter inzetten voor je link building omdat er keywords in verwerkt zijn, etc. etc. Om hier een volledige opsomming van te geven valt buiten de scope van dit artikel, maar voel je vrij om het in de comments aan te vullen 😉

Het enige wat eigenlijk echt veranderd is, is de naam. Wij zeggen nu niet meer ‘zoekmachine vriendelijke URLs’, maar ‘vriendelijke URLs’ of ‘human readable URLs’. Voor de rest is het business as usual

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners