088 - 120 34 00

Testen testen testen!

Wellicht is de SES niet de plek om op de hoogte te komen van de allernieuwste ontwikkelingen. Er passeren veel zaken de revue die doormiddel van blogs en andere media al uitgebreid besproken zijn. Zo is er ook de buzz rond het testen. Het is erg actueel, maar zeker niet nieuw. Of is er toch meer?

In veel van de powerpointpresentaties kwam het woord testen voor. In de meeste gevallen stond het in drievoud met een uitroepteken: testen, testen, testen! Maar was er ook iets nieuws te melden? Je moest er naar zoeken, maar het was er weldegelijk.

Allereerst waren er veel sprekers die de resultaten van deze tests presenteerden, wat hier en daar voor mij zeker tot nieuwe inzichten heeft geleid. Zo waren er testen die aantoonden dat de (veelal omstreden) toegevoegde waarde van branding in paid search er weldegelijk is (natuurlijk onderzocht door Google). Er werd ook veel gesproken over het testen van landing pages, met de verschillende tools die daar tegenwoordig beschikbaar voor zijn.

De spreker die op dit gebied het meeste indruk maakte was Jamie Roache van Offermatica. Hij besprak een manier van testen die voor veel ondernemingen nog ver weg zal lijken. Daar waar eerdere sprekers er al op hamerden niet naar één individueel onderdeeltje van je site te kijken bij het testen voor optimalisatie ging hij veel verder. Deze sprekers gaven aan dat wanneer je ieder onderdeeltje van je website individueel test, door verschillende varianten af te wisselen, je uiteindelijk niet de optimale pagina’s zal krijgen. De verschillende variabelen binnen een site zijn namelijk ook sterk op elkaar van invloed.

Zoals ik al liet doorschemeren gaat Offermatica nog een stapje verder. Zij beperken zich niet tot het testen van verschillende elementen van de landingpage. Zij kijken ook naar de invloed van de search campagne die er naartoe verwijst en vice versa. Alle variabelen die hierbinnen van toepassing zijn worden gevarieerd om te leren over de ontelbare onderliggende verbanden. Dit wordt niet variabele per variabele onderzocht, maar juist allemaal tegelijk. Dit noemen zij Velocity Marketing en wordt al met al een complex verhaal. Het vraagt geavanceerde software om dit goed te blijven meten. Maar de resultaten waren veelbelovend!

Dit zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Voor veel bedrijven zal het überhaupt niet interessant zijn. Om dit succesvol te maken zijn er serieuze hoeveelheden traffic nodig om significante uitspraken te kunnen doen. Maar het geeft wel een goed idee van waar we naartoe gaan met het testen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners