088 - 120 34 00

Subdomeinen of subfolder?

Eens in de zoveel tijd komt de vraag voorbij: Moet ik op mijn website een submap of een subdomein gebruiken? Enige tijd geleden werd me deze vraag gesteld, aangevuld met de vraag wat voor een autodealer de beste aanpak is als er meerdere merken gevoerd worden.
Er zijn meerdere mogelijkheden:
Optie 1: ieder merk een aparte domeinnaam met een eigen website (merk-autodealer.nl);
Optie 2: ieder merk een eigen website op één subdomein (merk-a.autodealer.nl)
Optie 3: één domeinnaam met daarop één website met alle merken (autodealer.nl/merk-a).

Subdomeinen en subfolders, wat is het verschil ook alweer?

Voor wie niet meer weet wat het verschil is tussen een subdomein en een subfolder, hierbij een simpel voorbeeld:
https://blog.onetomarket.nl en https://www.onetomarket.nl/blog.
Blauw is een subdomein, paars is een subfolder.

In onderstaand voorbeeld zie je de mappen op een server. Op deze server staan meerdere mappen, waaronder www en new:

De map www verwijst in deze naar de locatie waar de website in geplaatst is. Stats, prog en new zijn subdomeinen, die te benaderen zijn via respectievelijk stats.website.nl, prog.website.nl en new.website.nl.

Wanneer je een nieuwe subfolder (map) aanmaakt in je website wordt deze achter website.nl geplaatst, als website.nl/blog. Het grote voordeel van een subfolder is dat alle inkomende links op één website landen. Deze links versterken alle pagina’s op de website.

Hoe haal je SEO voordeel uit je subdomeinen?

SEO technisch gezien leveren subfolders het meeste rendement op en wordt dit zodoende altijd aanbevolen. Maar wat als dit geen mogelijkheid is? Zie je je SEO kansen al drastisch afnemen? Geen zorgen! Bijna overal is een oplossing voor te vinden en zéker voor subdomeinen!

In sommige situaties is het onoverkomelijk om met subdomeinen te werken. Een veel voorkomende situatie is wanneer een autodealer meerdere merken voert. Vanuit afspraken met importeurs is vaak vastgelegd dat een dealersite géén andere merken mag voeren op dezelfde website. Hoe kan je hier dan nu het beste mee omgaan?

Situatie 1: Gebruik splashpages bij meerdere merken

Wanneer je naar de homepage van de website gaat, als voorbeeld www.autodealer.nl, dan is de meest voor de hand liggende oplossing een zogenaamde splashpage te tonen: op deze pagina wordt de bezoeker de keuze gesteld om een merk te kiezen. Op deze splashpage link je door naar het desbetreffende subfolder of subdomein.

Van oorsprong is een splashpage een pagina die vóór de daadwerkelijke homepage werd getoond, waar de keuze gemaakt moest worden voor een taal of divisie van het bedrijf.

Eén van de duidelijkste splashpages die ik ken is van Jacob Schaap.
Deze laat geen enkele twijfel over betreft de keuze van de bezoeker:

Bron: www.jacobschaap.nl

 

Schematisch ziet de structuur van een splashpage en subdomeinen er als volgt uit:

De blauwe pijlen symboliseren de éénrichtingsstroom van linkwaarde van de splashpage naar de merkensites.
Voordeel: de linkwaarde loopt via de splashpage door naar de subdomeinen.
Nadeel: de stroom van linkwaarde is éénrichtingsverkeer. Vanuit de websites op subdomeinen wordt doorgaans niet terug gelinkt naar de homepage of andere subdomeinen.

Inzoomend op detailniveau:

Het spreekt voor zich dat het gebruik van een splashpage niet alleen voorbehouden is voor subdomeinen. Bij een meerdere merkenbeleid als in het voorbeeld van de website van Jacob Schaap, die met aparte websites in subfolders werkt, is een splashpage van toegevoegde waarde om bezoekers die alleen op branding zoeken de juiste richting op te sturen.

Situatie 2: Actiesites op een subdomein

Een tweede situatie waarin een subdomein overwogen kan worden is de inzet van een actiesite, waarbij een tijdelijke actie gecommuniceerd wordt. Een voorbeeld hiervan is de MediaMarkt actie van Terberg Leasing:


Bron: mediamarkt.leasen.nl

 

Grootste voordeel van het opzetten van een actiesite op een subdomein ligt voornamelijk op het gebied van webhosting, waarbij je virtual hosts kunt instellen. Hiervoor is het niet nodig om voor iedere website een apart hostingpakket en/of apart CMS te installeren. Tweede voordeel is dat je op deze manier in de gelegenheid wordt gesteld om voor je campagnes aparte landingspagina’s op te zetten.

Conclusie

Vooropgesteld, geen van de drie genoemde opties is per definitie verkeerd. De juiste keuze is echter afhankelijk van het scenario waar je als dealerorganisatie met een meerdere merkenbeleid in bevindt:

Zijn er geen restricties en wil je SEO technisch het meeste voordeel behalen?
Dan heeft optie 1 absoluut de voorkeur: ieder merk een aparte domeinnaam met een eigen website (merk-autodealer.nl);

Ben je gebonden aan restricties vanuit importeurs en mag je maar één merk per website voeren?
Dan zijn optie 2 en 3 het meest voor de hand liggend:
ieder merk een eigen website op één subdomein (merk-a.autodealer.nl) óf één domeinnaam met daarop één website met alle merken (autodealer.nl/merk-a).

Wil je meer weten over de juiste sitestructuur voor jouw dealersite? Stel je vraag hieronder of neem contact met mij op!

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants