088 - 120 34 00

Social media in Nederland; Wat werkt en wat niet?

Er bestaan op het Nederlandse web diverse social media sites. Het doel van deze sites is het delen en discussiëren over verschillende onderwerpen en nieuwtjes binnen de community. Op social media sites is het voor de gebruiker mogelijk om een persoonlijk profiel aan te maken en door middel van een account lid van de community of een bepaalde groep binnen de community te worden. Een gebruikersprofiel kan op de meeste sites naar wens worden ingericht met avatar, gebruikersnaam en eventueel een aantal persoonlijke gegevens.

In deze post wil ik aan de hand van voorbeelden en ervaringen die we binnen Onetomarket hebben opgedaan de situatie en het gebruik van social media in Nederland in kaart brengen en met de situatie op de Engelse markt vergelijken.
Social media sites in Nederland
Social media sites kunnen onderverdeeld worden in 3 categorieën: Social bookmark, social nieuws en social network sites. Onderstaand een lijst van bekende Nederlandse social media sites gesorteerd op categorie:

Social bookmark sites

  • http://watvindenwijover.nl/ (Geef je mening over een bepaalde website)
  • http://www.fisz.nl/home.asp
  • http://www.opstarter.nl/
  • http://www.tagmos.nl/
  • http://www.fleck.com/
  • http://www.linkr.nl/ (Links geplaatst door een webdesigner)
  • http://www.oranjoe.com/
  • http://www.favr.nl/

Social nieuws sites

  • http://www.grubb.nl/
  • http://reporter.nl.msn.com/ (Algemeen nieuws, veel verkeer, jonge doelgroep)
  • http://www.blinqerd.nl/
  • http://www.bligg.be/
  • http://www.geenredactie.nl/ (Lijkt op Digg, afkomstig van Geenstijl.nl)
  • http://www.tipt.nl/
  • http://www.ekudos.nl/ (Technisch gerelateerde onderwerpen scoren hoog, ook algemene categorieën)
  • http://www.nujij.nl/ (Algemeen nieuws onderverdeeld in diverse categorieën)
  • http://www.indymedia.nl/ (Onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan)

Social network sites

  • http://www.hyves.nl/ (Vriendennetwerk)
  • http://www.schoolbank.nl/ (Handig om oude klasgenoten op te zoeken)
  • http://partyflock.nl/ (Partycommunity)

Het gebruik van social media sites in Nederland
Op 26 februari bracht Forrester het rapport European Social Technographics® Revealed uit.
In onderstaande grafiek zien we het gebruik van social media aan de verdeling van Inactives tot Creators.
European Social Technographics Revealed

46% van de Nederlanders doet niets met social media, wat dus betekent dat meer dan de helft (54%) van de Nederlandse internetgebruikers wèl actief is op social media sites. Vergeleken met de rest van de Europese internetgebruikers ligt Nederland op bijna alle vlakken voor met het gebruik van social media.

Wat kun je met social media?
Social media is een ideaal kanaal om bijvoorbeeld een virale actie (link bait) te pushen en te verspreiden. Ook is social media een van de kanalen die benut kan worden om link bait te verspreiden. Het doel van een link bait campagne is het vergaren van backlinks op een natuurlijke manier, door het bereiken van een bepaalde doelgroep die de kracht heeft om te linken, ook early adopters genoemd. Voor uitgebreide informatie en uitleg over link bait is het lezen van het whitepaper link bait een aanrader.

Het doel van het inzetten van social media ter ondersteuning van een campagne kan zijn: Vergaren van extra traffic, backlinks, groot bereik, verspreiding van nieuws, branding en de aandacht trekken van een grote groep mensen voor een bepaald onderwerp.
Wat is onze ervaring met de inzet van social media?
Binnen Onetomarket hebben we bij verschillende campagnes gebruik gemaakt van social media sites.

Enkele weken geleden heeft Martijn Beijk, collega bij Onetomarket op het gebied van IT research, een project opgezet waarmee hij onder andere door de inzet van Hyves grote aandacht van de media kreeg en nog krijgt. Binnen twee weken heeft de actie “Ik wil mijn pasfoto terug!” op Hyves tot nu toe 620 leden gekregen en zijn er 2.214 handtekeningen verzameld. Ook door de online media werd de actie opgepakt en erover geschreven. Onder andere door De Telegraaf, Tweedekamer.nl en het ANP. Zelfs radio en TV brachten berichten uit.
Terwijl de actie frequent in de media wordt genoemd, wordt er bijna niet naar de website gelinkt. Dat betekend dat de aandacht in de media in de zin van het versterken van de website door middel van het verhogen van de backlinks niet optimaal benut wordt.
Dit had kunnen worden voorkomen, door tijdens de planning van de actie een aantal dingen zoals de website en de communicatie naar buiten toe optimaal in te richten.

Gezien de aandacht in de media is deze actie echt geslaagd. Als we objectief naar de cijfers kijken zijn deze gezien de aandacht in de media relatief laag vergeleken met de Engelse markt. De conclusie die we hieruit kunnen trekken is, dat als je met een actie in de Nederlandse media de maximale aandacht trekt de te verwachten respons relatief laag is door de grote van de markt.

Dit concrete voorbeeld toont aan dat door verschil in de grootte van het taalgebied zijn de in Nederland te behalen resultaten niet vergelijkbaar met het inzetten van bijvoorbeeld de bekende Engelstalige social media site Digg. Digg is een van de grootste en bekendste social media sites op de Engelstalige markt.

Als jouw artikel de homepage van Digg haalt, kun je ervan uitgaan dat je door het bereik wat Digg binnen het Engelse taalgebied heeft een enorme hoeveelheid traffic op je site krijgt. De traffic die te verwachten is ligt tussen 5.000 en 20.000 bezoekers op een dag, bij een vermelding van jouw artikel op de frontpage van Digg.com.

Met deze hoeveelheid bezoekers kun je ervan uitgaan dat een aantal backlinks naar jouw site geplaatst worden. Door het grote bereik van Digg is de kans dat jouw artikel opgepakt wordt door de early adopter vele malen groter dan in Nederland, waar de doelgroep van zichzelf al beduidend kleiner is.

Zowel de bezoekersaantallen als het aantal backlinks zijn erg afhankelijk van de inhoud van de gepubliceerde uiting. Als de uiting niet gericht is op de doelgroep zal de respons ook altijd laag zijn.

Uit het genoemde rapport over het gebruik van social media in Nederland blijkt dat social media frequent gebruikt wordt door de Nederlandse internetter. Desondanks is ook gezien het voorbeeld van Martijn de aandacht op de Nederlandse markt niet zo succesvol als een campagne op de Engelstalige markt. Dus terwijl de gebruiksintensiteit van social media sites op de Nederlandse markt hoger is, werkt social media op de Engelstalige markt beter dan in Nederland, zelfs wanneer je rekening houdt met een kleiner taalgebied.

Zou het een mentaliteitsverschil kunnen zijn? Op de Engelstalige markt lijkt het makkelijker te zijn om de aandacht van mensen voor een bepaald artikel te trekken. De inhoud wordt sneller opgepakt, sneller verspreid en makkelijker gelinkt. Het kan ook betekenen dat de Nederlander wel graag social media inzet voor zijn eigen voordeel, met als doel het vergaren van links en het verhogen van traffic maar niets daarvoor teruggeeft aan andere gebruikers op een dergelijk platform. Dat zou betekenen dat de Nederlander wel graag een linkje ontvangt maar liever geen link weggeeft. Ik ben van mening dat dit een van de redenen zou kunnen zijn waarom het in Nederland anders uitpakt. Het is nog niet helemaal begrepen door de “community”.

Zou het Nederlandse taalgebied simpelweg te klein zijn? Door het in verhouding met de Engelse markt relatief kleine aantal gebruikers zal ook het respons op een campagne dusdanig kleiner zijn. Ondanks de hoge adoptiegraad van social media valt er weinig te halen.

In februari 2006 werd door Bradley Horowitz een onderzoek gepubliceerd waarin het gedrag van een community op een social media site onderzocht werd. De “1% regel” van Horowitz gaat ervan uit dat 100 mensen een artikel lezen, daarvan gaan 10 mensen op het artikel stemmen (of laten een comment achter) en 1 gaat het artikel verspreiden.

  • 1% of the user population might start a group (or a thread within a group)
  • 10% of the user population might participate actively, and actually author content whether starting a thread or responding to a thread-in-progress
  • 100% of the user population benefits from the activities of the above groups (lurkers)

Community Pyramid

Ook kunnen we stellen dat naarmate het taalgebied groter is ook de diversiteit van smaak, voorkeur en verschillen van mensen toe zal nemen binnen een bepaalde gebruikersgroep. Daardoor zou het mogelijk kunnen zijn dat een uiting voor een Engelstalige social media site een grotere kans van slagen heeft dan op de Nederlandse markt. Nederlanders lezen bijvoorbeeld eerder Digg dan eKudos, omdat Nederlanders over het algemeen meerder talen spreken.

De respons van een social media campagne is erg afhankelijk van de inhoud van de uiting. Gezien de ervaringen die we tot nu toe met het inzetten van social media hebben kunnen maken, wordt dit alleen maar bevestigd. Je zal je uiting moeten richten op een bepaalde doelgroep waarvan je weet dat deze op de door jou gekozen social media site te vinden is. Je schrijft voor de community! Een commercieel, niet informatief of weinig interessant verhaal zal nooit een succes in social media worden. Wees creatief en innovatief, zorg ervoor dat een uiting voor de lezer een bepaalde waarde heeft (nuttig, grappig, handig…).

Relevant is ook de branche waarin je zit, niet ieder product of iedere branche is geschikt voor een social media campagne. Kijkend naar online marketing gerelateerde onderwerpen, hebben we de ervaring dat binnen de doelgroep veel mensen zitten die geïnteresseerd zijn in themagerelateerd nieuws en vanuit hun eigen site/blog linken.
In bijvoorbeeld de financiële wereld is de doelgroep relatief breed maar is het moeilijk om een bepaalde entertainmentfactor binnen de uiting te creëren. Buiten dat ben ik van mening dat binnen de doelgroep van een social media campagne voor de financiële sector de gunningfactor van de early adopters (de mensen die de kracht hebben om te linken) erg laag is. De entertainmentfactor moet erg hoog zijn om goedwil bij de early adopters te kweken zodat ze gratis moeite doen en/of een link weggeven.

Als je social media sites wil inzetten zou je ook de moeite moeten nemen om vooraf deelnemer van de community op de desbetreffende social media te worden. Ga research plegen over de doelgroep, probeer een netwerk van vrienden op te bouwen door een actieve deelname aan de community (berichten posten, comments plaatsen op artikelen, artikelen beoordelen, stemmen op artikelen).

Conclusie
Mijn eindconclusie is dat het inzetten van social media sites een leuke tool is om een daarvoor geschikte campagne te steunen. Laat niet je hele campagne steunen op het inzetten van social media. Social media is een kanaal om nieuws met entertainment- of informatiewaardige content te communiceren en te verspreiden. Om het een “efficiënte” actie te laten woorden is voorbereiding nodig. “Efficiënt” gezien de mogelijkheden die de Nederlandse markt te bieden heeft.

Het blijft dus altijd de vraag: in hoeverre krijg je terug wat je aan tijd hebt geïnvesteerd? Dat is iets wat bij het inzetten van social media moeilijk te bepalen is en blijft doordat je het uit handen geeft en de community bepaalt of jouw nieuws hot is of niet. Als je social media in Nederland wilt inzetten denk er dan vooraf over na en verwacht niet het Digg-effect! Doe het vooral om ervaringen op te doen met de social media wereld. Kijk wat op het web speelt en de community doet.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners