088 - 120 34 00

Site Migratie Checklist

Waar moet je rekening mee houden? Wat zijn de grootste valkuilen en hoe kan je risico’s dat je daalt in de zoekmachine resultaten tot een minimum beperken?

Joost de Valk en Eelco van Beek (IC&S) hebben vorige week op Marketingfacts een uitgebreide checklist geplaatst voor het migreren van je website.

Een overzicht en korte samenvatting van deze punten beschrijf ik hieronder.

1. Oude URL’s doorverwijzen
Favorieten van vaste bezoekers en andere websites, verwijzen allemaal nog naar je oude website. Zorg dat je deze adressen allemaal automatisch laat doorverwijzen naar je nieuwe website.

Doe dit met een zogenaamde 301 redirect, zodat zoekmachines weten dat je domein definitief verhuist is.

2. Posities op belangrijke keywords
Maak je van de gelegenheid gebruik om teksten direct aan te passen of te updaten? Kijk dan even goed in je statistieken pakket op welke keywords er veel verkeer binnenkomt. Verdwijnen deze keywords in de nieuwe teksten kan dit je veel verkeer gaan kosten. Je kan ze dus beter in je teksten laten staan.

3. Hosting in het juiste land
Heb je een website voor Nederlandse bezoekers? Regel dan ook je hosting in Nederland. Migreer je bijvoorbeeld naar een (vaak goedkopere) hosting provider in de VS kan dit gevolgen hebben voor je zoekmachine posities in Nederland.

4. Whois gegevens domein (nog) niet aanpassen
Whois gegevens zijn de gegevens achter het domeinnaam. Je kan ze opvragen door uitgebreide informatie op te vragen over een domein bij het SIDN

Wanneer je de website aanpast in je whois gegevens aanpast, kan een zoekmachine het idee gaan krijgen dat de website bijvoorbeeld verkocht is. In zo’n geval wil een zoekmachine nog wel eens alle oude waarde achter een domein “weggooien”. Een risico voor je huidige posities dus.

5. Capaciteit nieuwe omgeving
Voordat je de nieuwe website op de nieuwe omgeving live zet is het goed om te meten hoeveel bezoekers je website maximaal aankan. Hier zijn diverse Tools voor te krijgen. Bijvoorbeeld Jmeter

Hou hierbij ook rekening met het verkeer van zoekmachine bots. Zeker bij grote sites kan dit voor flink wat extra verkeer zorgen als ze de nieuwe site “spideren”.

6. Monitoring: Zijn gebruikers zichtbaar in site performance? Opschalen!
Krijg je in het weekend bijvoorbeeld meer bezoekers dan doordeweeks en in is dit duidelijk terug te zien in je performance meting? Dan heeft dit ook gevolgen voor de ervaringen van gebruikers. Een goede aanleiding voor het opschalen van de server.

7. Er is altijd iets te cachen
Is het noodzakelijk dat altijd elk onderdeel van je website altijd volledig opnieuw opgehaald moet worden? Vast niet. Er is altijd wel iets te vinden wat in een zogenaamde tijdelijke omgeving kan worden opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat het de tweede keer een stuk sneller wordt opgehaald.

8. Zet gebruikers en servers zo dicht mogelijk bij elkaar
Hoe korter de afstand van de server waarop de website draait naar de bezoeker hoe sneller de communicatie tussen die twee punten.

In Nederland staat het grootste internet knooppunt ter wereld: De Amsterdam Internet Exchange. Dit knooppunt brengt bezoekers en website bij mekaar. Voor sites in Nederland is het goed als je provider hierop aangesloten is. Heb je sites in het buitenland? Onderzoek dan even goed hoe je de website het dichts bij je gebruikers krijgt.

9. Er is altijd iets te cachen, ook aan de achterkant
Veel websites maken gebruik van een database. Elke keer dat een bezoeker de website bezoekt maakt de website verbinding met de database en probeert daar informatie uit te halen. Hiervoor wordt een zogenaamde query uitgevoerd op de database.

De meeste databases ondersteunen tegenwoordig querycaching. Een techniek waarmee je het aantal queries wat wordt uitgevoerd drastisch kan verlagen. Hiermee beperk je het aantal keer dat je opnieuw informatie uit de database moet ophalen. Een query die al een keer is uitgevoerd op de database hoef je niet nogmaals uit te voeren.

10. HMTL of HTML
De volgorde in je HTML code is heel belangrijk. Handige tools om je code mee te analyseren zijn PageTest en Yslow in Firebug

11. Video’s? Laat bezoekers deze niet te snel downloaden
Een video wordt met een bepaalde snelheid afgespeeld. Dit drukken we uit in bits per seconde. Bijvoorbeeld 256 bits per seconde. De server heeft een bepaalde snelheid waarmee data verstuurd kan worden naar het web.
Bezoekers hebben een internet verbinding waarmee ze de video op een bepaalde snelheid kunnen binnenhalen.

Het heeft geen zin als de bezoeker de video bekijkt op de volle snelheid van zijn internet verbinding. In zo’n geval wordt de video alvast vooruit gedownload, maar dit is eigenlijk ook zinloos. Doen meerdere mensen dit namelijk tegelijk heb je kans dat je tegen de maximum snelheid van je server aanloopt, waardoor andere onderdelen op je site ook traag worden.

Het is dus zinnig om de snelheid waarmee de video door een bezoeker kan worden binnengehaald te beperken tot iets boven de snelheid waarmee de video afgespeeld wordt.

Met bovenstaande tips beperk je de meeste risico’s. Natuurlijk zijn er nog veel meer punten om op te letten. Een belangrijk plan en een stukje verdieping voor het verhuizen is dan ook absoluut aan te bevelen.

Andere blogs die hier over hebben  geschreven:
Webanalisten
The InternetMarketeer

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners