088 - 120 34 00

SEO voor het vakantie boekingsproces

Januari en februari zijn de maanden dat veel mensen zich op hun vakantie gaan oriënteren en gaan boeken. Dit houdt in: onderzoek doen, meer onderzoek doen, beetje twijfelen, prijzen vergelijken en boeken. Het is dan ook niet vreemd om te horen dat internet de laatste jaren hier steeds meer voor gebruikt wordt. En dit aantal blijft groeien! Maar hoe bepaal je de juiste stap van het vakantie boekingsproces waar voor jou het meeste uit te halen is en waar jij je dus met je reis-site op wilt richten? Hoe speel je in op de overige stappen van het proces om ook daar zoveel mogelijk graantjes mee te pikken? Hier zal ik in dit artikel dieper op in gaan.

Eerst wat cijfertjes

Ten opzichte van vorig jaar is het percentage van online boekingen van vliegtickets gestegen met 5,7%, wat het percentage van online boekingen nu brengt op 74% van het totale aantal boekingen. Van de boekingen die gedaan zijn betrof 56% een losse vlucht, waar de overige 44% de geboekte pakketreizen vertegenwoordigt. (bron: Telegraaf.nl)

De stappen van het vakantie boekingsproces

Deze cijfers bewijzen dat er veel beweging is in deze markt. Om hier goed op in te spelen zullen we eerst moeten onderzoeken welke stappen een consument doorloopt bij het boeken van een reis.

palm1Stap 1 – Inspiratie opdoen
In deze eerste fase hebben consumenten vaak slechts een globaal idee van hoe de volgende vakantie eruit gaat zien. Daarvoor gebruiken ze Google met globale termen als “vakantie zomer 2009” of “zonvakantie”.

Stap 2 – Een bestemming uitzoeken
Met een persoonlijk budget in hun achterhoofd zullen consumenten nu op zoek gaan naar informatie over specifieke bestemmingen. Denk hierbij aan zoekopdrachten naar reisgidsen, het weer op een bepaalde bestemming, orkaanseizoenen op de Antillen, enz.

Stap 3 – Een bestemming bevestigen
Uiteindelijk zal er een keuze gemaakt moeten worden voor de uiteindelijke bestemming. Dit gebeurt door zoektermen als bijvoorbeeld “zonvakantie spanje”, “vakantiehuis zuid-frankrijk” of “huwelijksreis canarische eilanden”. Dit wordt vaak al (onbewust) opgevolgd door de keuze van een stad of regio met zoekopdrachten als “hotel Tenerife” of “all inclusive Antalya”.

Stap 4 – Transportkeuze
Nu er een bestemming is gekozen wordt onderzocht hoe de reis ernaartoe gaat verlopen. Verschillende manieren van transport, zoals vliegtuig, auto of bus, worden vergeleken op prijs, gemak en reistijd. Zoekopdrachten als “goedkope vliegtickets Tenerife” of “busreis Salou” worden gedaan. Hoewel dit nog steeds de oriëntatiefase betreft, hebben consumenten aan het eind van deze fase een bestemming, een soort verblijf en een manier van transport gekozen.

Stap 5 – Een hotel kiezen
Nu de consument een goedkope vliegreis heeft gevonden naar Tenerife, moet er een hotel gevonden worden die past bij het reisschema of een goedkopere pakketreis. Dit betekent dat er weer gezocht wordt naar “hotel tenerife”, alleen deze keer met een ander doel. Deze keer weten ze dat Tenerife de bestemming gaat zijn en zullen ze een geschikt hotel uitkiezen. Luxe, prijs en beoordelingen spelen hierin een belangrijke rol.

Stap 6 – De knoop doorhakken
Na het lezen van beoordelingen en meer vergelijkingen te hebben gemaakt zal uiteindelijk de keuze gemaakt worden. Hoewel de keuze dan gemaakt is, zal er toch nog even getwijfeld worden voordat daadwerkelijk de boeking plaatsvindt.

Stap 7 – Terug naar de website voor een boeking
Klaar met twijfelen, tijd om te boeken. Dat betekent terug naar de website om de boeking te doen. In veel gevallen gaat dit echter niet via een bookmark, dus moet er opnieuw gezocht worden naar de eerder gekozen vakantie. Daarom zal er een zoekopdracht worden gedaan met de naam van bijvoorbeeld de website: “vakantie tenerife world ticket center”. Op deze manier weten ze zeker dat ze bij dezelfde reis aan zullen komen.

Stap 8 – Boeken
Na meerdere malen controleren of dit wel de juiste reis is die ze willen wordt de uiteindelijke boeking gedaan.

Stap 9 – After Sales
Na de uiteindelijke boeking komt er nog service bij kijken, wat hopelijk bij de consument een goede indruk achterlaat voor een eventuele toekomstige boeking. Speel hierop in met een uitgebreide service, bestaande uit email contact, vragen om meningen enz. Hier speelt branding een belangrijke rol. Wanneer de consument een zoekopdracht doet met jouw bedrijfsnaam erin, zul je ervoor moeten zorgen dat jouw website bovenaan komt te staan. Zowel in de betaalde als de organische zoekresultaten. Op deze manier voorkom je dat je het bezoek aan een concurrent moet afstaan.

zwembad1

Hoe speel je hierop in met SEO?

Met deze informatie zou je een beter idee moeten hebben van wat consumenten nodig hebben en in welke fase van het boekingsproces ze zitten als ze een bepaalde zoekopdracht doen. Maar hoe kan jij je op de meerdere typen consumenten tijdens de verschillende stappen van het boekingsproces richten?

Doelstellingen en doelgroep bepalen

Begin met het bepalen van doelgroep en doelstellingen. Deze zijn te formuleren door een aantal kritische vragen te stellen over het doel van de website:

  • Hoe ziet jouw verdienmodel eruit? Branding, het genereren van clicks/leads of boekingen? Dit kan invloed hebben op je strategie.
  • Welke kosten per conversie zijn acceptabel of wanneer kan er van succes gesproken worden? Zorg ervoor dat dit van tevoren bepaald wordt!
  • Bepaal concreet welk type consument jij wilt aanspreken. Wil je liever zakenreizen of vakanties verkopen? Overtuig je op laagste prijzen, op luxe of de gulden middenweg?

Long tail

De long tail is het deel van het aanbod dat slechts een klein deel van de bezoekers aanspreekt, maar gezamenlijk wel meer bezoek kan opleveren dan het algemene deel van het aanbod. Als we dit trekken naar reizen zou bijvoorbeeld “vakantie Spanje” of “zonvakantie Italië” een algemene term zijn. Daarentegen zouden verschillende steden, hotels of andere accommodaties een eigen pagina kunnen krijgen, om op die manier de specifiek zoekende gebruikers te trekken. Dan krijg je misschien wel tienduizenden pagina’s (of meer) met ieder niet zo veel bezoek, maar bij elkaar kan dit toch wel een interessante hoeveelheid bezoekers trekken.

De long tail in beeld gebracht

Hoewel de eerste fases van het boekingsproces oriënterend zijn, kunnen ze in veel gevallen nog wel zorgen voor een conversie. Toch zitten de meeste gebruikers dus in de meer specifieke termen. Zoals onderstaande grafieken weergeven, bevat de long tail toch het grootste deel van de zoekopdrachten. Hoewel deze grafieken misschien niet specifiek het zoekgedrag van reisgerelateerde zoekopdrachten representeren, geeft het wel een algemeen beeld van hoe het totale zoekvolume is verdeeld in brede en specifieke zoekopdrachten.

search-demand-features-sm
long-tail

Probeer in te spelen op de trends en hoe deze zich ontwikkelen. Heb je een AdWords campagne draaien? Gebruik de statistieken en Search Query Reports voor het bepalen van de meest converterende zoektermen (alleen wanneer de campagne lang genoeg draait om).

Vooral veel testen

Simpelweg omdat er veel meer specifieke zoekopdrachten worden gedaan dan algemene, is het al aan te raden om je hierop te richten. Tevens is het ook moeilijker om op algemene zoekopdrachten goed te ranken. Feit blijft ook: hoe specifieker de zoekopdracht, hoe verder in het boekingsproces de consument is. Dit is mooi in beeld gebracht met de volgende grafiek.

conv-rate-kw-length-sm
Moeten de populaire algemene zoekopdrachten altijd genegeerd worden? Nee. Als je bijvoorbeeld een sterke website hebt, waarmee het relatief makkelijk is om hoog te ranken, is het verstandig ook op de oriënterende zoekopdrachten te optimaliseren. Het percentage van conversie zal minder hoog liggen (zoals in de grafiek ook mooi te zien is), omdat de gebruiker zich nog in de oriëntatiefase bevindt, maar het zoekvolume op algemene termen moet dit kunnen compenseren.

Onderschat dus niet de waarde van testen. Het is vaak de enige manier, en dus noodzakelijk voor het hele traject, om achter de juiste keywords te komen en het maximale eruit te halen.

strand1

Conclusie

SEO is een proces wat tijd kost, voor travel sites is dat niet anders. Binnen het segment kan er op verschillende doelgroepen gericht worden en in verschillende fases van het vakantie boekingsproces. Probeer daarom de juiste weg voor jou te vinden en pas jouw SEO strategie hierop aan.

Wanneer er met juist onderzoek en veel testen de juiste keywords bepaald zijn, is het tijd om je focus hierop te gaan leggen. Stel realistische KPI’s en doelstellingen vast om het succes te meten en definieer ze naar bijvoorbeeld het SMART-model. Let op de long tail van de zoekopdrachten en doe er je voordeel mee!

(grafieken met dank aan SEOmoz.org)

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners