088 - 120 34 00

SEO en Mobiel Internet

Vorige week schreef mijn collega Marlous al over hoe je het mobiele verkeer naar je website kan analyseren. Een duidelijk gegeven is dat het verkeer vanaf mobiele apparaten in het afgelopen jaar enorm is toegenomen. Een ander gegeven is dat het aantal zoekopdrachten in Google Mobile in 2010 met een factor 4 is toegenomen. Waar moet je rekening mee houden om met je website in zoekmachines ook goed zichtbaar te zijn voor mobiele gebruikers?

Google heeft een aparte zoekmachine voor mobiele gebruikers http://www.google.com/m/. Om in deze zoekmachine gevonden te worden gelden in de basis dezelfde spelregels als bij de normale zoekmachine van Google:

  • Relevantie van de content, in hoeverre sluit informatie op je website aan op het zoekgedrag van de doelgroep?
  • Bereikbaarheid en toegankelijkheid van de content. Kan een zoekmachine alle informatie zien? Is alle informatie op een logische manier bereikbaar?
  • Autoriteit van de content. In hoeverre is de website een autoriteit? Dit kan bijvoorbeeld worden beïnvloed met behulp van links.

Content

Is de informatiebehoefte van een mobiele gebruiker gelijk aan die van een desktop gebruiker? Gebruik hierbij je Analytics en AdWords data om het woordgebruik van je mobiele bezoekers te onderzoeken en pas je mobiele website daar indien nodig op aan. Gebruik het belangrijkste woord in de title, H1 en body tekst.

Bereikbaarheid

Zorg dat Google je mobiele website ook kan indexeren. Je kan dit controleren met behulp van de ‘site:’ operator in Google mobile.

Google heeft in het verleden zelf een uitgebreid artikel geschreven over hoe je Google kan helpen je mobiele website te indexeren. Twee punten hieruit:

  • Gebruik een speciale sitemap voor je mobiele website.
  • Zorg dat de speciale googlebot voor mobiele websites toegang heeft tot de pagina’s van je mobiele website. Zolang je niets uitsluit is dit niet iets om je zorgen over te maken.

Daarnaast zijn de gewone richtlijnen hierbij ook weer van toepassing. Formulieren, flash of andere technieken kunnen het indexeren van de website tegengaan. Met name flash is hierin belangrijk, waar zoekmachines heel beperkt nog iets met flash kunnen, ondersteunt een iPad of iPhone het totaal niet. Analytics data wijst uit dat deze Apple gebruikers toch de grootste groep mobiele gebruikers zijn.

Een vraag, of opmerking die veel gesteld wordt is in hoeverre een mobiele website duplicate content veroorzaakt. Matt Cutts van Google heeft onlangs op deze vraag gereageerd.

Belangrijk punt van aandacht is dat je aan Googlebot Mobile (en mobiele gebruikers) de mobiele website geeft, en de gewone Googlebot en gebruikers de normale website geeft. Doe dit uiteraard serverside, bijvoorbeeld vanuit de .htaccess. In ieder geval niet met behulp van JavaScript.

Autoriteit

Heb je de content en techniek van je mobiele website volledig op orde is het de autoriteit waarmee je het verschil kan maken tegenover je concurrenten. Laat weten dat je een mobiele website hebt. Zorg voor links. Begin met links vanuit je eigen netwerk en websites en zet social media in voor verdere verspreiding.

Last but not least, wanneer de inhoud van je mobiele website volledig gelijk is aan de inhoud van je gewone website kan je je afvragen of het wel zinvol is een aparte mobiele website op een apart domein te gebruiken. Een prima en eenvoudiger alternatief kan in dit geval een aparte stylesheet zijn.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners