088 - 120 34 00

Redirects: ook binnen jouw site zijn ze belangrijk!

Redirects zijn belangrijk. Als je jouw site gaat verhuizen van het ene naar een ander domein is het uitermate belangrijk om redirects te plaatsen. Maar redirects zijn ook belangrijk binnen uw site zelf. Wat gebeurt er met een pagina als een product verwijderd wordt of als ik de titel van mijn blog verander? Op deze vragen zal in dit artikel antwoord worden gegeven.

Redirects? Zijn die nodig dan?

Allereerst is het goed om nog even stil te staan bij het feit waarom we redirects plaatsen. Een redirect is het makkelijkst te vergelijken met een verhuisbericht. Als je een nieuw huis hebt gekocht stel je je vrienden en familie hoogstwaarschijnlijk op de hoogte van dit feit. Daarnaast kan je bij onze oranje postvriend gebruik maken van een service die de post die voor het oude adres bedoeld was doorstuurt naar je nieuwe adres. Met websites is het niets anders. Door middel van een 301 redirect vertel je zowel zoekmachines als gebruikers dat je website verhuisd is en waar ze de nieuwe kunnen vinden. Want het is toch erg zonde als alle post (lees: links) naar je website maar wordt opgehoopt op het oude adres en vervolgens door een niet attente bewoner wordt weggegooid.

Stel een goed redirectbeleid op

Binnen je website is een aantal scenario’s te bedenken waardoor pagina’s verhuizen of misschien zelfs verwijderd worden. Ook in deze gevallen komt de 301 redirect om de hoek kijken.

Pagina krijgt andere URL

Stel, je hebt een retail site en wilt nog even de naam van het product aanpassen, omdat je per ongeluk een typfout heeft gemaakt (aangenomen dat de URL gebaseerd wordt op de naam van het product). Of je bent publisher en wilt de titel van het artikel aanpassen, omdat deze te lang is of net niet lekker klinkt (of van je SEO partij te horen heeft gekregen dat het toch echt anders moet). Maar het kan ook zijn dat u een complete categorie wil verplaatsen, omdat die ergens anders in de site beter tot zijn recht komt.

In al deze die gevallen wil je dat bezoekers die de – inmiddels oude – URL bezoeken worden doorgestuurd naar de nieuwe versie. Je wilt je bezoekers namelijk niet op een dood spoor hebben. En als dit voor je bezoekers geldt, geldt dit ook voor de zoekmachines. Zorg er dus voor dat op de oude URL een 301 redirect geplaatst wordt naar de nieuwe URL.

Let op! Als je de URL van een categorie verandert zorg er dan voor dat niet alleen de categorie geredirect wordt, maar ook alle onderliggende categorieën en producten of artikelen. Pas dus op met het veranderen van categorieën die dicht bij de root liggen. Dit kan er voor zorgen dat vrijwel elke pagina in de site een andere URL krijgt.

Pagina wordt verwijderd

Als een pagina uit de site wordt verwijderd, omdat bijvoorbeeld het product uit het assortiment gaat, wil je ook in deze situatie gebruikers niet op een dood spoor brengen. Vaak krijg je in deze situaties een 404 foutpagina, maar dit kan slimmer. Afgezien van het feit dat een foutpagina al snel negatief overkomt (zelfs als deze gebruiksvriendelijk is ingericht), is het zonde is om de linkwaarde die deze pagina heeft opgebouwd weg te gooien. Daarom is het verstandig om de gebruiker door te sturen naar de bovenliggende categorie of een andere relevante pagina.

Tip 1: om de gebruiker niet een verwarde indruk te geven kan je desnoods de pagina redirecten met een extra parameter in de URL die ervoor zorgt dat de gebruiker een melding krijgt dat de door hem gezochte pagina er niet meer is.

Tip 2: pas dit beleid alleen toe als een pagina ook voorgoed uit de website wordt gehaald. Mocht een product tijdelijk niet leverbaar zijn, communiceer dit dan naar de klant en laat hem in schrijven op een soort wekkerservice, zodat hij/zij een email krijgt als het product weer leverbaar is.

Tip 3: let op het aantal redirects. Stel dat u 3 of 4 keer een wijziging op dezelfde pagina doorvoert zorg er dan voor dat u niet redirect op redirect krijgt, maar dat elke oude versie keurig direct wordt doorgestuurd naar de nieuwe URL. De eerdere redirects moeten dus aangepast worden.

404 fout pagina

Wanneer moet je dan wel een 404 foutpagina gebruiken in de site? Dit moet je alleen doen voor alle niet bestaande URL’s. Tenzij een URL in het verleden wel heeft bestaan is, is er geen reden om hier een andere pagina te tonen dan de 404 foutpagina. Vaak gaat het hier om situaties waarbij de gebruiker een typfout heeft gemaakt, of dat er ergens met een verkeerde URL wordt gelinkt (zowel extern als intern!) en dit laatste komt helaas maar al te vaak voor. Op externe links heeft u geen (directe) invloed, maar wel op de interne. Controleer uw geplaatste teksten dan altijd twee keer op de links en of ze allemaal werken!

Hoewel het altijd beter is om een 404 pagina te voorkomen kan het altijd een keer gebeuren dat een gebruiker op een 404 foutpagina landt. Zorg er dan altijd voor dat u deze gebruiker niet verliest! Maak deze pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Zorg voor een zoekformulier, een link naar de homepage of de shop en biedt, zo mogelijk gerelateerd pagina’s aan. Mochten er niet direct gerelateerde pagina’s zijn kunnen goed lopende rubrieken of pas geplaatste berichten hier ook goed staan.

Tip: log elke 404 fout. Sla het tijdstip, de URL en de referrer van de bezoeker op, zodat u kunt achterhalen waardoor deze fout plaatsgevonden heeft. Mail deze fouten ook naar de webmaster, zodat hier direct actie op ondernomen kan worden.

Voorkom het verspillen van links

Mocht u merken dat er websites naar u linken naar een niet bestaande pagina (door bijvoorbeeld een typfout) dan kunt u natuurlijk altijd de desbetreffende webmaster benaderen om de link aan te passen. Dit kan echter een tijdrovende klus zijn en soms is het dan handiger om het heft in eigen hand te nemen. Redirect deze foutieve link naar de juiste pagina, zodat er geen linkwaarde verloren gaat, maar, wellicht nog belangrijker, dat de gebruiker hier ook erg mee geholpen is.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners