088 - 120 34 00

Omgaan met duplicate content (deel 1)

Over duplicate content worden veel vragen gesteld. Hoeveel is te veel? Hoe gaan de zoekmachines ermee om? Hoe wordt de originele content bepaald? Maar ook wat er gebeurt met de duplicate pagina’s en wat de gevolgen zijn. In deze reeks van drie artikelen ga ik in op drie belangrijke vragen:

  • Hoe bepalen zoekmachines de belangrijkste bron?
  • In hoeverre kan duplicate content geen kwaad?
  • Wat zijn de gevolgen van gefilterde pagina’s als gevolg van duplicate content?

Hoe bepalen zoekmachines de belangrijkste bron?

Er is een aantal aspecten die belangrijk zijn voor het maken van de keuze hoe zoekmachines bepalen wie ze voorrang geven in de Search Engine Result Pages (SERPs):

Domein waarde

Denk hierbij aan autoriteit. Welke van de websites wordt het meeste beschouwd als een betrouwbare bron? Welke heeft de meeste kwalitatief goede links van waardevolle bronnen? Dit zie je ook vaak gebeuren als een artikel van een kleine tot middelgrote blog opnieuw wordt gepost door een grotere website. Denk hierbij een de Telegraaf of een andere belangrijke site.
Dit wil ook weer niet zeggen dat het origineel dan uit de SERPs gefilterd gaat worden, maar omdat de site waar de duplicate versie staat zo belangrijk is, zullen er vast wel genoeg geïnteresseerden zijn.

URL statistieken

Hierbij wordt gelet op onder andere de hoeveelheid en vooral kwaliteit van de links voor de betreffende pagina. Hierin kan het verschil worden gemaakt als je in strijd bent met websites die qua domeinwaarde ongeveer gelijk zijn aan jouw website. Of beter gezegd, als de domeinwaarde niet genoeg is om een “winnaar” te bepalen, wordt hiernaar gekeken.
Mocht het zo zijn dat je op zowel domeinwaarde als URL statistieken de strijd dreigt te verliezen met de door jou geschreven content, kan dit nog allemaal goed komen met het volgende.

Een backlink

Dit laatste onderdeel is eigenlijk heel simpel. Wanneer er bij het “duplicate” artikel een link staat naar jouw originele artikel, is dit een signaal naar de zoekmachines dat jouw artikel het origineel is. Echter wil dit niet altijd even goed helpen als dit slechts één keer gebeurt. Wanneer meerdere sites jouw artikel kopiëren en ze allemaal een link plaatsen, maak je een goede kans om de “duplicate content” strijd te winnen. Ook al worden de overige resultaten niet (direct) uit de SERPs gefilterd, deze backlinks geven jou de beste kans om boven deze allemaal te ranken.
Let er echter wel op dat wanneer je een backlink krijgt, dat deze wel naar jouw artikel linkt en niet naar bijvoorbeeld je homepage. Hier krijg je misschien wel wat waarde van voor je homepage, maar dit zal geen rol spelen in het “duplicate content” verhaal.

Wordt vervolgd…

Dat was het voor nu. Binnenkort zal ik de overige twee vragen beantwoorden, namelijk:

  • In hoeverre kan duplicate content geen kwaad?
  • Wat zijn de gevolgen van gefilterde pagina’s als gevolg van duplicate content?

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners