Onlangs heeft Google een nogal ingrijpende update gedaan in het zoekalgoritme. Het is nu namelijk mogelijk om met nog meer resultaten van één domein in de SERP (zoekmachine resultaatpagina) te ranken. Waar het voorheen niet mogelijk was om met meer dan twee resultaten (zonder eventuele indent) te ranken, is het nu bijvoorbeeld mogelijk om met 7 resultaten in de top 10 te verschijnen.
De reden die Google geeft voor het doorvoeren van deze update: Wanneer je letterlijk op bijvoorbeeld een merknaam zoekt, dan is het logisch dat je iets zoekt op de officiële website van het merk en dus worden er meerdere resultaten van dat domein getoond. Een extreem voorbeeld hiervan is de SERP van de term “Apple”:
De gevolgen voor officiële sites
Elke verandering die Google aanbrengt in haar zoekalgoritme heeft voor- en nadelen en dit verschilt natuurlijk per website. Officiële websites zullen deze verandering alleen maar toejuichen. Het is nu namelijk makkelijker om het grootste deel van het zoekverkeer op je eigen merknaam naar je website te halen als je met zeven resultaten bovenin staat, in plaats van twee.
Met deze verandering is het voor een bedrijf ook veel makkelijker om SERM (Search Engine Reputation Management) toe te passen. Het is immers nu mogelijk om vanaf één domein al die negatieve berichten over jouw merk naar de tweede pagina te drukken. Kortom, officiële websites kunnen de update alleen maar toejuichen.
Gevolgen voor onofficiële websites en gebruikers
Maar hoe zit het dan met alle andere websites en de normale gebruiker? Vanzelfsprekend kan deze update geen goede gevolgen hebben voor de vele (thin) affiliate websites, die normaliter hadden gerankt op belangrijke merknamen. Waar je met een affiliate website top 5 rankte op de merk “philips” en dus een redelijk deel van het zoekverkeer kon verwachten, is de kans groot dat je door de grote hoeveelheid aan officiële resultaten nu naar de tweede pagina wordt gedrukt. Dit valt dan wel in de lijn met de strijd die Google een jaar geleden met thin affiliates aan zou gaan.
En hoe zit het dat met de gewone gebruiker? Natuurlijk valt er over Google’s redenatie wel wat te zeggen en ben je bij het zoeken op een merknaam vaak op zoek naar informatie die op de officiële website staat. Wanneer je echter op zoek bent naar meningen of reviews over een bepaald bedrijf en je zoekt logischerwijs ook op de bedrijfsnaam, is de kans groot dat je niet meteen vindt wat je zoekt en verder moet kijken dan de eerste pagina.
Google loves brands / Google doesn’t love brands
Waar het enkele weken geleden leek op het feit dat Google het niet meer zo had op merknamen door het bieden op beschermde merknamen mogelijk te maken in Google Adwords, lijkt het er nu op dat Google het een beetje goed wilt maken. Natuurlijk zit er voor Google zelf ook een voordeel in. Doordat niet officiële websites namelijk minder zichtbaar zijn in de organische resultaten, zullen ze dat wellicht willen compenseren in de betaalde resultaten en dus meer over hebben voor een plek op de eerste pagina. Maar dat zal Google wellicht niet ontschoten zijn.
Hoe staat het met jouw SERP?
Nu deze update is doorgevoerd wilt iedereen logischerwijs dat hun website een zo’n groot mogelijk deel van de SERP in beslag neemt. Natuurlijk is het hierbij van belang dat je website al een aardige autoriteit heeft opgebouwd om überhaupt Google zo ver te krijgen om meerdere resultaten weer te geven. Daarnaast is het voornamelijk interne linkstructuur die veel invloed heeft op welke pagina’s voor jouw website het belangrijkst zijn. Probeer jouw belangrijkste pagina’s het meest te pushen om zo een gewenste SERP te creëren op jouw merknaam.
Hmm, niet echt lekker voorbeeld, want apple had dat eigenlijk altijd al…
Hey Roy, daar heb je wel gelijk in, maar dat was wel met meerdere subdomeinen. In dit voorbeeld staat Apple er 5 keer in met het www-subdomein, wat voorheen niet mogelijk was.
Maar inderdaad, als je de oude SERP vergelijkt met deze dan zie je relatief weinig verschil.. 🙂
Ja, dat snap ik. Wat vind je eruit eindelijk van voor de gebruikers?
Overigens opent dit wel de deuren voor Reputatie Management (of het gebrek hieraan) 🙂
Of dit positief voor de gebruiker is, hangt van de gebruiker en de zoekintentie per zoekopdracht, zoals ik ook al aanhaalde in het artikel.
Persoonlijk zie ik liever meer variatie aan domeinen, zodat ik zelf kan kiezen waar ik mijn informatie vandaan haal. Als ik verwacht de informatie op de officiële site te vinden, surf ik wel meteen daarheen… 🙂
En ja, op het gebied van SERM is deze update natuurlijk erg positief, zoals hierboven staat:
“Met deze verandering is het voor een bedrijf ook veel makkelijker om SERM (Search Engine Reputation Management) toe te passen. Het is immers nu mogelijk om vanaf één domein al die negatieve berichten over jouw merk naar de tweede pagina te drukken.”
hehehe en als je nu plots als Cola rankt met coca-cola.com 🙂 kun je vooral leuk met pepsi gaan spelen…
En de vraag is of het makkelijker is geworden om SERM te doen 😉 want dat resultaat staat daar niet voor niets…
Ik denk dat vooral exact match domeinnamen een grote rol gaan spelen in het verkrijgen van meerdere resultaten.
That said, van mij mag Coca-Cola doen wat ze willen. Dat is toch veel lekkerder dan Pepsi! 😉
Wie en waar u deze zomer bewerken op eerlijke, uw informatie delen .