088 - 120 34 00

Mobile 2.0 Europe & Een terugblik op de toekomst

Mobile 2.0 Europe logo

Onetomarket was aanwezig bij het eerste Mobile 2.0 Europa evenement in Barcelona. Mobile 2.0 EU was uitverkocht en de hoge opkomst en het succes van het evenement geeft wel aan dat mobiel er dan nu toch eindelijk zit aan te komen.

Keynote
Het programma bestond onder meer uit een Keynote van Pekka Pohjakallio, Nokia, over de ‘current state & future direction’ waarin hij aanhaalde hoe Nokia over mobiel en de combinatie met internet denkt.
De essentie is dat mobiel op dit moment is opgebouwd uit 4 pijlers:
People, Places, Media & Developers. Met het laatstgenoemde focust Nokia zich er op om een plek te  creëren voor hun gelanceerde ‘consumer brand’ OVI.
Een belangrijke opmerking gaat over mobile advertising; is de gebruikers ervaring advertising of servicing? Het is dus duidelijk dat het belangrijk is om in het geval van mobiel adverteren de gebruiker zo direct mogelijk aan te spreken op zijn/haar voorkeur door gebruik te maken van personalisering.

Startups
Tijdens dit evenement waren er ook in totaal 17 startups
die hun diensten mochten presenteren tijdens Mobile 2.0. De 3 beste zijn uitgekozen om te mogen presenteren tijdens het 3e mobile 2.0 evenement in San Francisco waaronder ook het Nederlandse Nimbuzz:

Zipipop (Finland) – Intention Broadcasting
Rummble (UK) – Mobile Local Discovery
Nimbuzz (Nederland) – Mobile IM & Text Message Service

Panels
Op het gebied van Mobile Social Media, Het Venture Capital Perspectief, Operators (mobiele providers) en Open Business Models waren panels aanwezig tijdens Mobile 2.0 Europa. De soms verhitte discussies waren erg interessant en vooral tijdens het operator panel laaide de discussie hoog op tussen de operators en de community met de stelling: “Operators cannot innovate”.
De mening hier over was duidelijk voor de community, operators proberen innovatie te controleren in plaats van aan te moedigen.
Volgens de operators is het gat te groot tussen de toegenomen vraag aan bandbreedte door onder andere social media (Youtube beslaat 17% van het verkeer aldus T-Mobile ) en de capaciteit van de infrastructuur. Volgens T-Mobile zou er 70 miljard nodig zijn aan investering om de infrastructuur uit te breiden om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Conclusie hieruit is dat er een nieuw business model moet komen om het mobile web een vliegende start te kunnen geven.

Tot slot kwam tijdens het panel Open Business Models naar voren dat het belangrijk is dat er een open model wordt gecreëerd welke zorgt voor een toename in long-tail activiteit.

Oneliners van het panel:

  • Het is nodig dat de operators hun houding veranderen
  • Als je groot wilt worden/zijn moet je adverteren
  • Open up! (API, OHA, etc )
  • Start nu en meet!
  • Gebruik targeting en personalisering

Het was een evenement om niet te missen en natuurlijk was Onetomarket erbij. Het gaf een goed beeld van wat op dit moment speelt in de Europa op gebied van mobiele initiatieven, waarin de operators nog altijd de grootste invloed hebben. Belangrijk om niet te vergeten is dat we allemaal gebruik maken van hetzelfde internet. Mobiel internet bestaat niet!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners