088 - 120 34 00

Local Search Business Case – IAB Search Marketing Thursday 18 Juni

De tweede Search Marketing Thursday georganiseerd door het IAB werd afgelopen donderdag gehouden in het Meeting Plaza Utrecht. Deze search marketing Thursday – die ongeveer een keer per kwartaal worden georganiseerd door de Taskforce Search – had dit keer een Local Search Business Case die ik (Martijn Beijk, SEO Consultant) mocht presenteren en Site Clinic (met o.a. collega Roy Huiskes) op het programma staan.

Local Search Business Case – Rederij Lovers

Sinds enige tijd ondersteunt Onetomarket de online campagnes van Rederij Lovers. Rederij Lovers is actief met het organiseren van rondvaarten in Amsterdam. Er zijn verschillende verkoop- en opstappunten in Amsterdam aanwezig welke door inzet van een Local Search campagne toegevoegd zijn aan Google Maps. De local search campagne draait goed met een hoge Return on Investment.

Traditioneel geldt de vuistregel dat 50% van je marketingbudget onmeetbaar is en je dus niet goed weet wat er gebeurt. Reden genoeg voor Rederij Lovers om – met de lancering van de nieuwe website – gebruik te maken van de online kanalen waarbij de werkelijke bestede kosten van je campagne duidelijk afgezet worden tegen het opgeleverde rendement.

Local Search Business Case – IAB Search Marketing Thursday

De inzet van een Local Search campagne kon bijdragen aan de doelstellingen van Rederij Lovers.

  • de zichtbaarheid verhogen in de zoekmachines
  • tickets verkoop via online kanaal
  • kosten reducering (online gekoppeld aan backoffice)
  • baten voor kosten

Stap 1: Registreren in Lokale Bedrijven Centrum

De belangrijkste stap is het registreren in het Lokale Bedrijven Centrum van Google. Met slechts enkele vermeldingen is dit een niet heel uitgebreid karwei. Het is de eerste stap richting een geoptimaliseerd profiel voor Google Maps welke ook in de Universal Search resultaten naar voren komen.

Stap 2 : Campagnes meten en actie ondernemen

Belangrijk bij het inrichten van de campagnes is dat je nadenkt over het resultaat. Het resultaat zal onduidelijk blijven wanneer je niet je online campagne kunt doormeten. In het geval een local search campagne is het belangrijk om goed gebruik te maken van URL tagging. Ik heb hier een uitgebreide tutorial (in engels) voor geschreven.

Stap 3 : Kies de juiste landingspagina’s

Na enige tijd kun je in je Web Analytics pakket zien wat het gedrag is van de bezoeker van je website. Het is bij een Local Search campagne vaak onduidelijk wat de intentie van een bezoeker is. Is de bezoeker bereid om over te gaan tot een online boeking, zoekt deze een contact moment of is opzoek naar route informatie? Na een periode kan het duidelijk worden wat het meerendeel van het bezoek uit de local search campagne doet en kun je deze dus sturen naar de juiste landingspagina’s

Stap 4: Stuur op conversie

Het sturen naar de juiste landingspagina’s kan natuurlijk ook op die manier gebeuren zodat de bezoeker direct verder in het aankoop proces terecht komt. Zolang de ervaring positief blijft en de juiste landingspagina’s worden gekozen zal dit de conversie verhogen zoals ook in deze Business Case het gevolg was.

Stap 5: Geniet van het resultaat

Net als bij een SEO traject kent een Local Search campagne in principe geen langdurige lopende kosten. Dit in tegenstelling tot een Adwords campagne waar we nog altijd rekening moeten houden met de kostprijs van een klik. Het resultaat op de ROI is daarom zeer positief te noemen. De investeringskosten zijn op de korte termijn snel terugverdiend en wanneer de ranking factoren in orde zijn kan men hier langdurig van profiteren.

Starten met Local Search

Het starten van een local search campagne is erg belangrijk wanneer je gebruik maakt van fysieke locaties voor uw diensten. Denk dan aan winkels, verkoopkantoren, hotels, restaurants, service centers, etc.

De voordelen op rij:

  • snel starten
  • lage kosten (geen cost per klik)
  • verhoogde zichtbaarheid
  • hoge ROI

Noodzakelijk is het bij iedere online campagne om resultaat goed door te meten, zeker bij een local search campaign is dit van belang. We hebben namelijk nog extra te maken met een focus op offline conversie. Bij offline conversie is het dus belangrijk om te kunnen achterhalen of deze te koppelen is aan de online campagne. Het inzetten van een uniek telefoonnummer gekoppeld aan de local search campagne geeft hier duidelijk inzicht in.

40% van de zoekopdrachten is lokaal. Genoeg reden om direct te beginnen met uw Local Search campagne!

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners