088 - 120 34 00

Link building? Richt je op aanwezigheid

Link building. Niet geheel onterecht een veel besproken onderwerp in het zoekmachine optimalisatie landschap. Zeker in een competitieve branche de belangrijkste factor en tevens de grootste uitdaging om onderscheid te maken.

Een aantal maanden geleden las ik op Twitter het volgende bericht over een succesvolle link building strategie:

As In-House SEO I spend ZERO time on backlinks strategy. We create great fresh contents and ppl link to us ;-).
Via: Fili Wiese

Een interessante stelling waar ik mij wel in kan vinden. Je moet niet de focus leggen op het verzamelen van inkomende links, maar regelmatig iets zinvols te zeggen hebben en dit liefst nog op een leuke manier doen. Klinkt logisch, toch?

Gaan we kijken wat Google zegt over link building dan lezen we het volgende in de Google Webmaster Richtlijnen:

guidelines

Natuurlijk allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, daarom in 3 stappen concrete tips en voorbeelden om je aanwezigheid op internet te vergroten en welke rol link building hierin speelt.

Stap 1: Regelmatig nieuwe informatie

Niets zo vervelend als een website die nog steeds dezelfde informatie biedt als een jaar geleden. Weinig kans dat deze informatie nog up-to-date is, en ook weinig reden dus om daar nog naar te verwijzen.

De meeste links krijg je in de eerste weken nadat je iets nieuws plaatst. Naarmate informatie ouder wordt is het minder actueel, algemeen bekend of om andere redenen niet meer interessant om naar te verwijzen.

Hoe nieuwe informatie wordt aangeboden maakt niet zoveel uit. Er zijn meerdere opties en het hoeft ook niet per se puur informatie te zijn. Het mag ook een campagne, actie, nieuwsbericht, filmpje of iets anders (leuks) zijn. Zolang er maar iets gebeurt op je website.
Een blog is een makkelijk hulpmiddel, om verschillende boodschappen naar buiten te brengen. Hou het wel open, bied lezers de mogelijkheid aan om te reageren en nog belangrijker: Plaats ook echt met regelmaat iets nieuws. Op een blog is het ook direct zichtbaar als er twee weken niets gebeurt.

Een andere optie is user generated content, denk bijvoorbeeld aan product reviews. Hierdoor is je website continu in beweging.

Stap 2:  Waardevolle informatie

Stel jezelf bij alle informatie die naar buiten wordt gebracht de vraag: Voegt dit iets toe voor mijn doelgroep of de bezoekers van mijn website?

Leuk die informatie dat er weer zoveel mensen zijn gecertificeerd, maar is dat echt waar de markt benieuwd naar is? Zit de markt erop te wachten dat jij op je eigen blog vertelt hoe mooi de producten zijn die worden gemaakt?
Probeer waardevolle informatie te bieden waar bezoekers echt iets aan hebben. Hou het overzichtelijk. Lijstjes werken altijd goed.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Tips & Trucs voor het gebruik van een product
  • Financiële tips voor starters op de woningmarkt
  • Reisinformatie voor een bezoek aan Chengdu

Gebruik hierbij allerlei technieken om dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken. KLM pakt het goed op met een video ingesproken door Floortje Dessing. Tips & trucs kan je  natuurlijk ook altijd demonstreren met een video. En starters willen graag de financiële tips uitprinten en in een map stoppen bij de andere papieren voor de aankoop van hun eerste woning.

Stap 3: Het gaat niet helemaal vanzelf

Ook al bied je fantastische content op de meest handige en leuke manier aan, aandacht krijg je nooit helemaal vanzelf. Ik denk dat elke marketeer wel voorbeelden kan opnoemen van schitterende campagnes waar jammer genoeg weinig aandacht aan gegeven is.

Zorg dus zelf dat jouw doelgroep die fantastische/ leuke boodschap niet kan missen.
Hoe? Zet online alle kanalen in waar je doelgroep ook actief op is. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hyves
  • YouTube
  • Twitter
  • Flickr
  • Fora en blogs

Door je niet vast te houden aan je eigen website, maar juist met je boodschap naar je doelgroep toegaat door te participeren op al deze kanalen zorg je voor maximale zichtbaarheid.

“But first, they must belong to a community.” – Cluetrain Manifesto

Plaats je voor het eerst een bericht op Twitter, reageer je nooit op vragen, heb je geen contact met de ‘blog wereld’ of registreer je jezelf nieuw op een forum. Dan kan ik garanderen dat, hoe mooi je boodschap ook is, de kans groot is dat het niet opgepakt wordt of compleet afgeschoten wordt.

Het onder de aandacht brengen van je boodschap vraagt dus om een lange termijn strategie: Bouw een band op met je doelgroep, ga een gesprek aan. Maak deel uit van de community. Internet is hier uitermate geschikt voor!

Voor veel organisaties is deze strategische keuze eng en wordt daarom zo lang mogelijk uitgesteld of nooit gemaakt. Begrijpelijk, want het is een publiek optreden en dat brengt risico’s met zich mee. Toch moet de stap een keer gezet worden, als organisatie wil je aanwezig zijn in de markt en niet het stille jongetje uit de klas zijn die nooit wordt uitgenodigd voor feestjes.

Link building?

Je kan er een heleboel energie in steken met weinig resultaat. Het begint met het aanwezig zijn, luisteren, vragen en zelfs ook iets te vertellen hebben. Deel uitmaken van een community. Net zoals in het echte leven krijg je online ook geen vrienden door alleen over jezelf te praten.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners