088 - 120 34 00

Is linkbuilding zinloos of onmisbaar in 2019?

Ben je benieuwd of je in 2019 nog wel aandacht moet schenken aan linkbuilding? We hebben de proef op de som genomen en de afgelopen maanden een aantal tests uitgevoerd. Lees meer over wat linkbuilding is en waarom websites linkbuilding gebruiken als middel voor een betere vindbaarheid; en doe er je voordeel mee.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een verzameling van activiteiten die je doet om waardevolle links van andere websites te krijgen met als doel de positie van jouw website in zoekresultaten te verbeteren. Deze externe links worden ook wel ‘backlinks’ genoemd.

Met linkbuilding kun je extra ‘slagkracht’ krijgen met jouw website door je autoriteit te vergroten. Hoe meer waarde je krijgt door backlinks, hoe meer autoriteit je opbouwt. En hoe meer autoriteit je hebt, hoe sneller je hoge posities krijgt op zoekresultatenpagina’s.

Waarom zou linkbuilding zinloos zijn?

Jaren geleden bepaalde Google hoe belangrijk een pagina is voornamelijk aan de hand van het aantal links die de website ontvangt (backlinks). Wilde je als bedrijf beter gevonden worden in Google? Dan kon je massa’s links kopen om de zoekresultaten te beïnvloeden.

De Google Penguin update

Zo simpel is het al lang niet meer. In 2012 werd het Google algoritme geüpdatet om de kwaliteit van backlinks te kunnen controleren. Ook wel de Penguin-updates genoemd.

Google beoordeelt sindsdien de waarde van backlinks. Heeft jouw website veel links van hele lage kwaliteit, spammy backlinks of gekochte links? Dan heb je kans een penalty te krijgen. Een penalty zorgt ervoor dat je gestraft wordt door lagere posities te krijgen in zoekresultaten. Sinds 2016 is Penguin een standaard onderdeel van het Google algoritme. Daarmee probeert Google manipulatie door het kopen van backlinks tegen te gaan.

Door deze ontwikkelingen zou je enigszins verwachten dat linkbuilding niet meer nodig is. Het Google algoritme is inmiddels toch slim genoeg om de waarde van jouw content in te schatten zonder naar backlinks te hoeven kijken? Een leuke utopie, maar in de praktijk blijken backlinks nog steeds van belang. Van heel groot belang zelfs.

De effecten van backlinks

In 2017 heeft Ahrefs een uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van backlinks. Daarbij zijn 2 miljoen zoekresultaten geanalyseerd. Ja, dit is inmiddels even geleden, maar sindsdien zijn er geen nieuwe grote Penguin updates geweest. De conclusie zal naar verwachting in 2019 niet anders zijn: links blijven van groot belang voor je vindbaarheid in Google.

Onderstaand de uitkomsten van het onderzoek van Ahrefs:

Backlink factoren volgens Ahrefs onderzoek

Deze uitkomsten tonen dat backlinks heel belangrijk zijn voor het SEO resultaten. Zo belangrijk zelfs, dat het effect van backlinks bijna 10 keer zo groot lijkt als optimalisaties op pagina niveau.

Autoriteit en links

Kwalitatieve backlinks naar jouw website verhogen de autoriteit van de website. Hoe meer autoriteit jouw website heeft, hoe meer zichtbaarheid je krijgt met je website. Dus hoe meer ‘slagkracht’ je hebt als je bijvoorbeeld nieuwe content online plaatst om hiermee een goed resultaat te behalen in zoekresultaten. De autoriteit van een domein wordt grotendeels bepaald door de waarde van backlinks die het domein krijgt. Maar er zijn meer factoren van invloed op autoriteit. Onderstaand een overzicht van de belangrijkste factoren voor autoriteit.

Factoren voor autoriteit op domeinniveau:

  • De leeftijd van het domein – hoe lang het domein bestaat
  • De linkwaarde – hoeveel links het domein krijgt, de waarde van deze links en vanaf hoeveel unieke domeinnamen deze links komen
  • De hoeveelheid pagina’s en de aanwas van nieuwe content

Factoren voor autoriteit op paginaniveau:

  • De leeftijd – hoe lang bestaat de pagina al?
  • Wordt de pagina regelmatig geüpdatet?
  • Linkwaarde – hoeveel interne en externe links krijgt de pagina en wat is hier de waarde van?

Factoren voor autoriteit op linkniveau:

  • Aantal links vanaf die pagina – hoe meer links er op een pagina staan, hoe minder waarde iedere link heeft
  • Het Nofollow attribuut – het nofollow-attribuut kan gebruikt worden om de waarde te beperken die wordt doorgegeven met een link
  • Waarde van de linkende pagina – ontvang je een link van een hele waardevolle pagina, je ontvangt dan meer linkwaarde dan wanneer je een link krijgt van een pagina die zelf geen waarde heeft opgebouwd.

Wat is het effect van autoriteit op de tijdsduur voor een geoptimaliseerde pagina op de eerste pagina staat in de zoekresultaten?

Intern hebben we een klein onderzoek gehouden naar de effecten van autoriteit op het publiceren van nieuwe on-page geoptimaliseerde SEO pagina’s op verschillende domeinen.

De vraag was: Hoe lang duurt het voordat nieuwe pagina’s op de eerste pagina getoond worden in Google afhankelijk van de autoriteit van een domein?

We hebben voor verschillende klanten van Onetomarket nieuwe content pagina’s gepubliceerd en bijgehouden hoe lang het duurde voordat deze pagina’s posities op de eerste zoekresultatenpagina behaalden.

Natuurlijk hebben we voorafgaand per topic een zoekwoordenonderzoek gedaan en de kansen bepaald om resultaten te kunnen bereiken. Hoe lang het duurde voordat de nieuwe pagina’s op de eerste pagina van Google vertoond werden, is gemeten door het monitoren van de posities op basis van de vastgestelde focus zoekwoorden.

We hebben bij het meten van autoriteit geen gebruik gemaakt van de standaard tools als MOZ, Ahrefs of Majestic, maar gekeken naar de huidige zichtbaarheid van de domeinen (Search Metrics data). Er is wel een duidelijke correlatie tussen deze statistieken: Hoe hoger de aangegeven autoriteit in MOZ, hoe hoger de visibility scores in Search Metrics waren.

Voorbeelden van het verloop van de visibility van een website in Search Metrics.
De testresultaten

Uit de test blijkt dat het de huidige visibility (of autoriteit) effect heeft op hoe lang het duurt voordat nieuwe content pagina’s een positie op de eerste pagina van de zoekresultaten had verworven. Regelmatig duurt het enkele maanden voordat de effecten van nieuwe geoptimaliseerde contentpagina’s duidelijk zichtbaar worden. Hoe snel dit is, lijkt dus afhankelijk te zijn van de huidige autoriteit (visibility) van het domein.

Voor domeinen waarbij het lang duurt voordat resultaten werden gemeten, kan dit komen omdat de pagina langzaam autoriteit opbouwt door de tijd heen.

Natuurlijk is dit een klein intern onderzoek en kan de significantie in twijfel worden getrokken, maar de rode draad in deze case is overduidelijk.

Conclusie: Uit de test blijkt dat de tijdsduur voor een pagina een positie op de eerste pagina in de zoekresultaten inneemt, afhankelijk is van autoriteit.

Linkbuilding is onmisbaar om goede SEO resultaten te behalen

Het onderzoek van Ahrefs van 2017 toonde al aan dat backlinking factoren (autoriteit) een belangrijke factor is bij het verkrijgen van effecten met zoekmachine optimalisatie. Ons korte onderzoek toont ook aan dat autoriteit heel belangrijk is voor het behalen van resultaten. En die autoriteit verkrijg je met name met linkbuilding!

Daaronder verstaan we natuurlijk niet de eerder genoemde ouderwetse vorm van linkbuilding (zoals het kopen van links), maar het geven van een toegevoegde waarde met goede content.

De websites die het snelste de beste resultaten behaalden in onze tests, zijn de websites die naast content gericht op de aankoopfase van een product, zich ook richten op content in oriëntatiefasen. Zoals bijvoorbeeld het regelmatig publiceren van blogs, verslagen of nieuwsartikelen. Op die manier hebben zij een natuurlijk linkprofiel opgebouwd.

Wil je ook meer resultaten bereiken met zoekmachine optimalisatie? Onetomarket helpt bij het opbouwen van een sterk en natuurlijk linkprofiel.

Stel vrijblijvend een vraag aan één van onze Consultants

onze partners