Dat de lente dit weekend gaat beginnen is een feit. Dat het eindelijk weer lekker weer is, is ook mooi meegenomen. Maar wat heeft het voorjaar nu met SEO te maken? Ik zal proberen uit te leggen hoe je met een actueel item naar voren kan springen in de zoekresultaten met het mooie lenteweer als voorbeeld.
Verse content
Het verzorgen van verse content is één van de meest effectieve manieren om regelmatig de zoekmachines te laten terugkeren naar je website. Het is zowel voor Google als voor een site eigenaar alleen van belang dat Google regelmatig een webpagina crawlt als de content van deze pagina ook daadwerkelijk regelmatig verandert. Een pagina die op regelmatige basis bijgewerkt wordt, is voor de crawler interessanter om regelmatig naar terug te keren. Daarom worden pagina’s waar op regelmatig nieuwe content wordt geplaatst, beloond met een regelmatiger bezoek van de Googlebots.
Query Deserves Freshness
Sinds 2006 zit er een Query Deserves Freshness (QDF) component in het algoritme van Google. Deze zorgt ervoor dat bij bepaalde zoekopdrachten meer actuele resultaten worden getoond dan bij een andere. Dit doen ze door te kijken hoeveel er over een bepaald onderwerp gesproken wordt. Indien er pieken ontstaan in onder andere het aantal nieuwsberichten, blogberichten en het aantal zoekopdrachten, is dat voor Google een signaal om meer actuele resultaten te tonen.
Trends
Aangezien het vandaag voor het eerst dit jaar echt lekker weer is, gaan we wat dieper in op het zoekwoord “lente”. Als we bijvoorbeeld op dit moment kijken in Google Trends op het zoekvolume van “lente” zien we dat er een grote piek ontstaat. Hetzelfde zien we terug op bijvoorbeeld Twitter.
De statistieken samen geven aan dat het een actueel onderwerp is. De pagina’s die aangemerkt zijn om regelmatig bezocht te worden, zullen door de Freshbot van Google worden gecrawld. Deze bot komt op regelmatige basis op onder andere nieuwssites, forums en blogs waar regelmatig nieuwe content op verschijnt. De door Freshbot gecrawlde pagina’s worden in een aparte database geplaatst welke aangeroepen wordt wanneer uit het QDF algoritme blijkt dat verse resultaten toegevoegde waarde hebben voor de zoekopdracht. In het geval van ons voorbeeld heeft Google besloten om ons een nieuwsresultaat van het RTL Nieuws voor te schotelen.
Echter als we over een week weer kijken, zullen we dit resultaat waarschijnlijk niet meer in de top tien terugvinden. De pagina’s in deze database worden bij elke nieuwe cyclus van de Freshbot overschreven. Na enkele dagen zullen de oudere resultaten dus niet meer in de zoekresultaten verschijnen, tenzij ze door de Googlebot in de normale index zijn opgenomen. Hierdoor kan het voorkomen dat een nieuwsartikel eerst hoog in de zoekresultaten eindigt, vervolgens verdwijnt om later weer terug te keren in de resultaten.
Hoe kun je dit inzetten?
Net als voor zoekmachines is het voor bezoekers alleen interessant om regelmatig terug te keren naar je site, als er ook daadwerkelijk wat nieuws valt te beleven of verse content is om te lezen. Indien je dus bijvoorbeeld een blog bijhoudt, ben je al op de goede weg. Wil je optimaal gebruikmaken van je blog, zorg dan dat je inspringt op de actualiteiten. Zorg bijvoorbeeld dat je bij het lanceren van een nieuw product je SEA campagne op orde hebt. In het ultieme geval zou je zelfs je domeinnaam hier op willen laten aansluiten. Bij SEOmoz hebben ze een mooi voorbeeld gegeven hoe DELL dit heeft aangepakt.
Slim om in te spelen op actuele onderwerpen om daarmee een “hot item” te hebben. Slim bedacht van Google om mensen hierdoor te verleiden om vaker nieuwe content te schrijven. Dit moet je ook wel doen, want anders ben je waarschijnlijk te laat met je content.
Jammer genoeg werkt dit niet als je nog tamelijk onbekend bent. (Nog een reden om meer content te schrijven)
Het is inderdaad lastig om als relatief onbekende website tussen deze nieuws resultaten te komen. Er verschijnen echter ook regelmatig blog posts tussen deze resultaten. Hier is het al makkelijker om tussen te komen.
Ik denk dat de achterliggende gedachte van Google niet is om mensen meer posts te laten schrijven, maar meer om gebruikers van Google relevantere resultaten te bieden.
Feit blijft inderdaad dat het zeker verstandig is om veel relevante content te schrijven!
[…] Interessant van ons eigen blog Lente en SEO […]