088 - 120 34 00

Keywords: best handig, maar waar zet je ze neer?

Keywords zijn erg belangrijk als je bezig gaat met zoekmachine optimalisatie. Sterker nog: relevante woorden zijn denk ik zelfs erg belangrijk als je überhaupt een goede, nuttige site wilt neerzetten. Je wilt immers je doelgroep bereiken in hun taal, met de woorden die zij gebruiken in zoekmachines. Maar als je nu eenmaal die keywords hebt, waar zet je ze dan neer in de site? En komt het niet spammerig over als ik al die SEO zoekwoorden allemaal op deze pagina wil verwerken?

Positie van keywords

Keywords in de website

De positie van je keywords heeft twee invalshoeken: de positie op de pagina zelf, maar zeker ook de positie binnen je site. Een goede onderverdeling van de onderwerpen die je wilt behandelen op je site is eigenlijk het startpunt van een zoekmachine optimalisatie traject. Je bepaalt welke woorden voor jou belangrijk zijn en zorgt dat voor elk hoofdkeyword een aparte pagina krijgt, al dan niet met subpagina’s voor de specifiekere keywords. Door deze thematisering consequent toe te passen kom je vanzelf tot een sterke sitestructuur.

De volgende stap is dat je per pagina bepaalt welke keywords je gaat gebruiken. Het hoofdkeyword heb je al, maar vervolgens wil je dit hoofdkeyword ondersteunen met secundaire keywords en synoniemen. Voordat je begint met het schrijven van de teksten is het erg belangrijk om al deze keywords alvast te bepalen. Zo zie je meteen of je alle onderwerpen wel gecoverd hebt, maar of je niet dezelfde (hoofd)keywords op meerdere pagina’s gebruikt.

Keywords op de pagina

Zo, nu hebben we een mooi overzicht van welke keywords op welke pagina gebruikt gaan worden en dan kunnen we beginnen met het schrijven van de teksten. Ook hier kun je dezelfde truc weer gebruiken: bepaal van tevoren wat je wilt vertellen, bedenk aan de hand daarvan alvast een aantal subkopjes en plaats daarbij de bijbehorende keywords. Zo staat de structuur van de tekst al behoorlijk vast en is het schrijven van de teksten bijna niets meer dan het ‘opvullen’ van de gaten.

Hoeveel keywords mag ik gebruiken dan?

Hier zijn geen harde richtlijnen voor. Het zijn geen harde percentages waar je naar op zoek moet, maar houdt als grove richtlijn aan dat je bij een tekst van zo’n 250 woorden ongeveer drie of vier keer het hoofdkeyword noemt. Secundaire keywords en synoniemen hoef je niet vaker dan één of twee keer te noemen. Maar wat het meest belangrijke is: zorg ervoor dat de verhouding tussen je hoofdkeyword, secundaire keywords/synoniemen en de tekst zelf ongeveer hetzelfde blijft. Noem je het hoofdkeyword vaker? Zorg dan dat de lengte van de tekst ook wordt aangepast, zodat dit keyword niet overheersend wordt. Maar het belangrijkste van dit alles blijft: zorg dat de tekst goed leesbaar blijft voor de bezoeker. Als je dit in gedachten houdt zul je zien dat de verdeling tussen de keywords vanzelf gaat.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners