088 - 120 34 00

Is PageRank Sculpting dood?

PageRank Sculpting was een manier om je PageRank waarde binnen jouw website te sturen. Iedere URL heeft een eigen PageRank. Dus ook alle pagina´s binnen jouw site. Deze waarde proberen webmasters met PageRank Sculpting doelgericht naar de belangrijke pagina´s binnen de site te sturen zodat deze pagina´s meer waarde krijgen.

In de basis gaat het erom de PageRank naar de belangrijkste pagina´s in je site te sturen en andere onbelangrijke pagina´s geen PageRank waarde mee te geven. Je belangrijke pagina´s zijn pagina´s waarmee je wilt ranken en waar je geld mee verdient, de zogenaamde money pages. Een minder belangrijke pagina is bijvoorbeeld je winkelwagen of een login-pagina op je site. Met deze pagina´s wil je niet ranken.

PageRank Sculpting

De populairste methode om je PageRank flow te sturen was tot nu toe PageRank Sculpting door middel van „nofollow“. Het “nofollow” attribuut is geïntroduceerd in 2005 om blogspam te voorkomen. Zo konden uitgaande links `genofollowed` worden en had het dus ook geen nut meer om spam comments met daarin links naar een website op een blog of forum achter te laten. Door een link te nofollowen draagt deze geen waarde (PageRank) meer over. Dat werkt niet alleen voor externe links maar ook voor links binnen je site.

In 2007 was het inzetten van nofollow voor PageRank Sculpting helemaal hot en een veel besproken onderwerp in de SEO wereld. Op de SMX München 2009 heeft Rand Fishkin tijdens de keynote verduidelijkt hoe frequent de nofollow-tag binnen de interne sitestructuur ingezet word. Zijn tool Linkscape heeft inmiddels al 44 miljard pagina’s geïndexeerd. Interessant feitje bleek dat 2,5% van alle links op het internet inmiddels het “nofollow” attribuut hebben.  Opmerkelijk is dat 73% daarvan interne links zijn.

Op SMX Advanced 2009 in Seattle tijdens een sessie met o.a.Matt Cutts – een bekende Google medewerker – werd de spreekwoordelijke “bom” gegooid. Matt Cutts gaf aan dat het algoritme van Google dusdanig is aangepast dat binnen nu en 6 maanden het nofollow attribuut niet meer op de manier gaat werken zoals we dat gewend zijn. Deze uiting riep een hoop onzekerheid op. Inmiddels heeft Matt Cutts een blogpost ter verduidelijking gepubliceerd.

Even makkelijk uitgelegd:

Iedere interne link draagt een bepaalde waarde over. Stel we hebben een pagina binnen onze website die een waarde van 10 punten te verdelen heeft. Als we nu 10 “follow“ links op deze pagina zetten (de links verwijzen op andere pagina´s binnen de website) dan wordt de waarde over 10 links gelijk verdeeld en iedere link draagt 1 punt over. Door gebruik van “nofollow“ ga je nu 5 links “nofollowen“ zodat de resterende 5 “follow-links“ ieder 2 punten kunnen overdragen. Zo werkte het tot nu toe. Matt Cutts zegt nu dat als je “nofollow“ gebruikt de 5 links ieder nog maar 1 punt overdragen en je dus geen meerwaarde meer mee kunt geven. De resterende 5 punten zijn dus “weg“. We weten niet waar deze waarde blijft en dat moet in de toekomst worden getest. In feite geef je dan dus waarde weg en zou het gebruik van “nofollow” binnen je site overbodig worden.

Het sturen van je PageRank binnen je site kan dus ook met andere methodes:

  • Canonical Link Tag
    De canonical link tag is 2 maanden geleden geïntroduceerd en heeft als doel duplicate content problemen te verhelpen. Je kunt met deze tag in de meta-informatie aan de zoekmachine aangeven dat 2 pagina´s met (bijna) overeenkomende inhoud hetzelfde zijn en maar één pagina alle waarde en aandacht hoort te krijgen.
  • Makkelijk uitgedrukt voldoet de canonicaltag aan de voorwaarden van een 301 redirect. De linkwaarde van site A wordt overgedragen naar site B. Dat betekent dus ook dat je daarmee je PageRank flow kunt beïnvloeden en binnen je site kunt sturen.
  • JavaScript Links
    De meeste JavaScript links zijn door Google niet leesbaar en niet te volgen. Dat is een methode die al voor de opkomst van PageRank Sculpting door inzet van de “nofollow” tag werd ingezet om je PageRank binnen je site te sturen.
  • Robots.txt
    Het uitsluiten van pagina´s door je robots.txt te gebruiken is geen handige manier om je PageRank waarde te sturen. Je kunt pagina´s daarmee uitsluiten maar let wel op dat de linkwaarde die de uitgesloten pagina van buiten af krijgt niet wordt doorgegeven en dus niet benut kan worden. Daarom is deze methode ook niet geschikt om je PageRank te sturen.
  • (No)index, (No)follow Meta-information
    Door in de meta-informatie pagina´s uit te sluiten kun je dus ook de waarde binnen je pagina beheersen en ervoor zorgen dat de waarde niet op minder belangrijke pagina´s komt te liggen.
    Dit is wel een methode die meer geavanceerd is. Je moet dus goed opletten hoe je deze gaat inzetten. Je sluit daarmee direct een hele pagina uit. Dat betekent alle links op deze pagina.

Conclusie

PageRank Sclupting door middel van “nofollow” raakt zijn waarde kwijt en is dus dood. De strategie leeft maar een methode valt weg. Boven genoemde methodes werken nog steeds en zullen ervoor zorgen dat we de strategie nog steeds kunnen gebruiken. Uiteindelijk komt het erop neer, dat PageRank Sculpting de laatste stap binnen het optimaliseringtraject is. Veel belangrijker is dat een site goed gestructureerd is. Door middel van een logische informatie architectuur die dan ook voor Google herkenbaar is, wordt al aangegeven welke pagina´s de “belangrijke” pagina´s binnen de site zijn. Buiten dat heeft PageRank Sculpting pas effect als een site dusdanig groot is en voldoende waarde heeft om te sturen.

Wil je jouw online marketing samen met ons naar een hoger niveau tillen? Laat dan je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

onze partners