088 - 120 34 00

Het belang van interne zoekmachines voor SEO

Veel websites hebben een zoekmachine op hun site staan. Bezoekers die via de navigatie niet gelijk vinden wat ze zoeken, gebruiken dit zoekformulier om verder de site in gestuurd te worden. De zoektermen die mensen hierin invoeren, zijn zeer nuttig voor SEO. Deze data dient daarom gelogd te worden. Hieronder geef ik een aantal mogelijke toepassingen van deze data weer.

Keyword onderzoek
Het is aannemelijk dat interne zoektermen ook gebruikt worden in externe zoekmachines als Google. Aan de hand van je interne zoektermen kun je dus bepalen waar zoal verkeer op zit vanuit Google. Daarnaast geven de interne resultaten je informatie over de exacte woorden die mensen gebruiken als ze zoeken naar jouw diensten of producten. Er zijn markten waarin de top keywords vrij helder zijn. Andere markten beslaan complexe of onbekende diensten zoals betaalsystemen via internet. Welke zoektermen gebruiken mensen dan als ze op zoek zijn naar jouw diensten? Gebruiken ze de officiële term ‘payment processing’ of termen als ‘internetkassa’ en ‘online betalen’? Je interne zoekresultaten geven hierin een richting aan.

Vaak kun je ook vanuit je statistiekenpakket mooie zoektermen verkrijgen. Als mensen nu je website al vinden via zoekmachines, kun je vanuit je statistiekenpakket zien met welke zoekwoorden mensen landen op je website. Dit is uiteraard ook mooie data, maar het is minder volledig dan de data uit je interne zoekmachine. Als je op een bepaald keyword niet goed wordt gevonden vanuit bijvoorbeeld Google, zal dat keyword ook niet in je statistiekenpakket komen. In de interne zoekmachine kan dit keyword wel naar voren komen, ook al worden er 0 resultaten getoond. Op deze manier is een interne zoekmachine waar voldoende verkeer op zit een vrij volledige bron van informatie over waar mensen op zoeken.

Keyword structuur
Nu we eenmaal de meest gebruikte keywords hebben, is de volgende vraag in welke volgorde bepaalde keywords gebruikt worden. Als je product bijvoorbeeld inkt is, zul je zien dat er vaak gezocht wordt op een combinatie van een printertype en het woord inkt of een synoniem daarvan. Maar welke syntax wordt nu het meest gebruikt? Er zijn namelijk veel verschillende schrijfwijzen voor een zoekterm als deze te bedenken:

  • canon pixma ip 3000 inkt
  • inkt voor canon pixma 3000
  • canon pixma ip 3000 cartridge
  • inktpatroon pixma ip 3000 canon

Het is belangrijk te weten welke variant het meest gebruikt wordt. Een exacte match op een query zal zorgen voor een hogere ranking in de grote zoekmachines. Hoewel de termen long tail zijn, zit er gesommeerd over de vele printertypes zeer veel verkeer op. Voor dit soort long tail termen helpt de Traffic Estimator van Google je niet of nauwelijks. Daarnaast zit er bij dit soorten termen nog een aanzienlijk verschil in keyword gebruik op de particuliere of op de zakelijke markt. Interne zoekresultaten helpen je daarom om de meest optimale linkteksten, paginatitels en headings te gebruiken.

Nieuwe content schrijven
Een andere toepassing van de zoekwoorden die worden ingevoerd in interne zoekmachines, is het vinden van relevante vragen van gebruikers. Als er veel gezocht wordt op een dienst of product die je momenteel niet aanbiedt, zou je kunnen nadenken hoe je aan deze vraag gehoor kan geven. Op deze manier kun je zoeken naar mogelijkheden om je dienstenpakket uit te breiden of te upsellen aan bestaande klanten.

Een ander gevolg van het analyseren van de logfiles van de interne zoekmachine kan zijn dat je bijvoorbeeld je FAQ pagina’s uitbreidt met vragen waar werkelijk veel op gezocht wordt. Vaak zijn FAQ pagina’s niet de meest gestelde vragen door klanten. Sommige sites melden liever de vragen die de consumenten volgens hun zouden moeten stellen. Door het analyseren van de zoekvragen van bezoekers, zal de site als geheel completer worden. Dit kan een positieve impact hebben op de klantenservice die je via email of telefoon moet verlenen.

Conclusie: Log de zoekopdrachten
Lang niet alle sites loggen momenteel de zoekwoorden die in de interne zoekmachine worden ingevoerd. Hopelijk heeft dit artikel hier op een kleine schaal impact op. De interne zoekmachine is dé manier om je klanten te vragen wat voor hun belangrijk is als het gaat over je diensten of producten.

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners