088 - 120 34 00

Google vernieuwt Bedrijvencentrum – heet nu Google Places

Het lokale bedrijvencentrum (Google Local Business Center) is het middel om uw bedrijf in Google Maps te vermelden.  Google heeft nu enkele updates doorgevoerd aan het bedrijvencentrum en het tevens omgedoopt naar ‘Google Places‘.

Het vernieuwde lokale bedrijvencentrum, vanaf nu dus Google Places, zal over de volgende mogelijkheden beschikken, waarbij wel even de kanttekening geplaatst moet worden dat het soms even afwachten is wanneer dit alles in Nederland  is uitgerold.

Service Gebieden

Het zal mogelijk worden voor bedrijven die geen winkel hebben toch hun bedrijf in Google Maps te laten opnemen. Hierbij definieer je dan een service gebied waarin je werkzaam bent als bedrijf.

Advertentiemogelijkheden tegen vaste prijs

Voorheen bekend als ‘enhanced listings’ en vooralsnog niet in Nederland beschikbaar.

Foto’s van het interieur van het bedrijf

Deze dienst is voorlopig alleen beschikbaar in enkele steden in de VS, Australie en Japan.

QR Codes

Ieder bedrijf kan nu met eenvoud een QR code krijgen welke gekoppeld is aan de vermelding in Google Maps. Deze QR code kan dus gepresenteerd worden en mensen zullen dan bijv. direct naar de Google Places pagina van dat bedrijf geleid worden.

Local Dashboard beschikbaar in meer landen

Het dashboard zoals dit bestaat binnen Google Places is nu ook beschikbaar in Brazilie, Denemarken, Duitsland, Griekenland, Finland, Hongarije, Japan, Noorwegen, Polen, Rusland, Zweden, Thailand en China. In Nederland was dit dashboard al zichtbaar.

Overige interessante weetjes

Google presenteert zo nu en dan enkele leuke weetjes. Zo zijn 20% van de zoekopdrachten in Google lokaal georienteerd, dit zijn niet perse zoekopdrachten waarbij een plaatsaanduiding is aangegeven maar bijv. ook plekken met een duidelijke lokale intentie zoals hotel, autohuur, restaurant, parkeerplaats, etc.

Er zijn 50 miljoen Place Pages in Google aanwezig, wat dus neerkomt op 50 miljoen vermeldingen van bedrijven (dit is ongetwijfeld inclusief dubbele vermeldingen). Slechts 4 miljoen bedrijfsvermeldingen zijn geclaimed via Google Places – waarvan 2 miljoen vanuit de Verenigde Staten! Duidelijk dat Local Search bij veel bedrijven nog niet top of mind is en  hier nog werk aan de winkel hebben!

Meer weten over wat Local Search inhoudt? Lees gerust verder in een van onze eerdere artikelen:

Voldoet uw bedrijfsvermelding in Google Maps aan de richtlijnen?

Optimaal gebruik maken van web citaties voor Local Search

Case study Rederij Lovers Amsterdam

Jouw vraag voor een speeddate van 15 minuten met het team

onze partners